![]() |
spanning en ontspanning
Ik ben de laatste tijd hard aan het werk. Ik ben ineens heel gemotiveerd om een diploma te gaan halen dus ik ben constand bezig met school, weinig tijd voor andere dingen. Nu heb ik een paar dagen last van rug/schouders/nek en dat heeft meestal te maken met spanning (in combinatie met een te zware rugzak). Nu heb ik vanmiddag even heel relaxt gedaan, gewoon wat tv gekeken enzo, iig niet aan school gedacht en waarempel, eventjes was de pijn weg. Dat bracht mij tot het idee om een topic te openen over spanning.
Ik vroeg me af: hoe merken jullie dat je gespannen bent en wat doen jullie om je te ontspannen? plan je dit in? Ik heb namelijk de neiging om in alles door te slaan. Of ik werk continue, of ik ben continue leuke dingen aan het doen. Misschien is er ook iemand met tips om niet altijd in uitersten te vervallen? |
Als ik wil ontspannen dan heb ik gewoon brute sex (Y)
|
wat jij zegt heb ik ook. veel lichamelijke klachten als ik gespannen ben. schouders, rug, nek, etc. een bad helpt daar wel tegen, of douche. Als ik wil ontspannen ga ik een boek lezen, of alleen tv kijken. zonder mensen om me heen. anders kan ik mijn verstand niet op 0 zetten. ook ik kan inderdaad doorslaan. dan ga ik nog allerlei ditjes en datjes op het laatste moment zitten en dan zie ik vaak letterlijk mijn ogen tollen als ik eens op de bank ga zitten. ook dan moet ik weer rust in mn kop krijgen door niets en niemand om me heen.
Het enige wat ik probeer om niet in uitersten te vallen is door mezelf af te remmen. laat de hond uit, neem een kop thee, ga evens porten om energie kwijt te raken, zoiets. |
In tijden dat ik het heel erg druk heb probeer ik iig zo nu en dan ook andere dingen te doen. Ik waterpolo en als ik het druk heb ga ik juist trainen, omdat dat eigenlijk het enige is waarbij ik echt ontspan.
Om niet in uitersten te vallen: eventueel een schema maken waarin je zowel werken als leuke dingen inplant? |
Als ik gespannen ben, ben ik heel rusteloos. Waar ik ook ga zitten, ik kan niet langer dan 2 minuten blijven zitten. Ik blijf aan het draaien, heb geen rust in mn kont. Meestal ga ik dan een stuk met de hond lopen, maar dan ook echt een flink stuk, denk aan een wandeling van 2 uur ofzo. Dan heb ik tijd voor mezelf, en kan ik alles op een rijtje zetten. Ook vind ik het heerlijk om muziek aan te zetten, en dan suuuuuuuperhard mee te bléren. Werkt (bij mij) heel ontspannend!!
|
Als ik erg gespannen ben kan ik me slecht concentreren (en dat gaat al niet al te best), ben ik snel chagerijnig, heb ik huilbuien en slaap ik slecht. Dat valt enigzins te verhelpen door heel regelmatig te gaan leven: elke avond rond dezelfde tijd naar bed, precies plannen wanneer ik studeer, werk en ontspan (genoeg ontspanning inplannen ja) en op vaste tijden hele maaltijden te eten. En een knuffel of relativerende opmerking wil ook wel helpen. :)
|
Ik presteer prima onder druk. Meestal beter dan zonder druk. Gek is wel dat ik een verschrikkelijke hekel heb aan druk. Maar goed, over het algemeen presteren mannen beter onder een beetje druk en vrouwen meer zonder druk.
Als ik me echt wil ontspannen ga ik blowen. Dan kan ik eindeloos, zorgeloos, spanningsloos en prima relaxen. |
Dan ben ik heel prikkelbaar en moe.
|
Zet je lievelings(onspannings-muziek) aan en
ga een half uur of langer op je bed liggen luisteren :) Relax! :bloos: |
ik ben vrij makkelijk gespannen, merk ik vooral als ik in bed lig. Dan ga ik liggen malen, van had ik dat maar gedaan en dat en dat en had ik het maar zo en zo gedaan. Vaak helpt een boek lezen dan goed (vooral boeken die altijd hetzelfe gaan, waar je niet bij hoeft na te denken) of lekker gaan trainen wil ook best wel ontspannen.
maar echt op commando ontspannen lukt me niet, raak ik gespannen dat ik moet ontspannen ;) maar als ik echt gespannen ben, schijnen sommige mensen (papa en een ex-mentor van school bijv) het te kunnen zien aan mn ogen... |
Ik ben van nature een hele rustige jongen en heb me 17 jaar lang altijd genoeg weten te ontspannen. Alleen aan het einde van vorig school jaar kreeg ik zeer lichte symptomen van stress :P Ik voelde de hele dag alsof ik een brok in me keel had, een beetje het gevoel dat je op het punt staat om te kotsen, maar dat nooit ook echt doet. Na bezoekje aan de dokter was ik gerust gesteld dat ik alleen maar stress had en kwam alles weer goed. En als er iets is wat ik goed kan, dan is het wel ontspannen. Ik weet precies hoe ik dat ontspannen gevoel kan krijgen, echt genieten is dat.
En het is idd waar dat mannen (althans, ikzelf) beter presteren onder druk, ik hou ook niet van die druk, maar dat maakt niets uit juist omdat er druk op je staat. |
misselijk , trillen , hyperactief, moe van het weinige slapen, geen concentratie, zin om met dingen te gooien.
|
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik overdag studeer en 's avonds en in het weekend niet (behalve in het weekend vlak voor een tentamen). Dat werkt heel goed :).
Last van m'n rug en schouders heb ik trouwens alsnog, maar dat komt volgens mij door een verkeerde computerhouding. En ik ga daar oefeningen voor doen. |
als ik het druk heb gebeurt er op zich niet zoveel met me, juist goed voor me, maar als ik te moe ben ofzo (zoals nu) val ik gewoon in slaap. de laatste tijd heb ik dat best veel, maar ja. ontspanning weet ik altijd wel te vinden, in een boek, tekenen of desnoods een computerspelletje van eeuwen geleden.
|
mijn probleem is juist dat ik niet kan ontspannen. Ik ben altijd gespannen, overdag tijdens school, als ik thuis ben, ik ontspannende dingen probeer te doen, Ik slaap zelfs slecht en "gespannen".
Ik weet het van mezelf, maar ik weet niet hoe ik het moet stoppen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Gespannen uit zich:
veel nagelbijten veel roken stil zijn terwijl ik toch heel veel wil zeggen de hele tijd moe zijn en toch veel slapen hoofdpijn of andere pijnen hebben Pogingen tot ontspannen: me volledig uitschrijven op mn bed liggen en boeken lezen harde muziek luisteren of als stemming anders is zachte muziek luisteren luilekker in de zetel liggen lang proberen slapen op dingen slaan |
Citaat:
Ik had een soortgelijk probleem, dat ik mijn schouders en nek onbewust samentrok als ik het koud had, als een soort schildpad je hoofd in je nek proberen te drukken:P. Omdat ik erg echt klote last van had en er koppijn van kreeg besloot ik dat het echt wel moest veranderen. Door fysiotherapie en yoga heb ik geleerd mijn schouders los te laten. Overigens was, en ben ik zelf niet echt gespannen, maar span altijd al mijn spieren aan als ik het koud heb (en dat is vaak:(). |
oja, een echt antwoord op de TS
om te ontspannen: mountainbiken, wandelen, blowen, yoga, gewoon op bed liggen muziek luisteren, lezen, diaboloën of gewoon écht hélemaal niks. of ik het echt plan? hm, ik doe wel standaard 1 avond in de week yoga, en spreek soms met mn vriend of iemand anders een paar dagen van te voren om te gaan mountainbiken. Diaboloën, lezen en wandelen zijn echt dingen die ik impulsief besluit te doen. |
Als ik te gespannen ben ga ik trillen enzo en meestal ga ik dan ff mediteren of ik steek alleen een wierookstokje aan.
|
Citaat:
|
Ik ben alleen heel gespannen als ik me héél kut voel. En dan is m'n spierspanning zo hoog dat ik niets kan doen met dans. Vet irritant. Ben blij dat ik me niet héél kut voel. :)
En ik kan er dan helemaal niets aan doen. |
Citaat:
|
Ik was het extreme nagelbijten nog vergeten :bloos: Als ik echt enorm gestressed ben liggen mijn vingers helemaal open (tot bloedens aan toe) van het bijten.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09. |