![]() |
Pijn voelen als een ander valt.
Mja ik hoor van verschillende mensen dat zij pijn voelen als een ander mens pijn heeft. :s
Hoe kan dit en waar wordt dat door veroorzaakt? |
pijn voelen lijkt me sterk, maar ik heb soms wel dat mijn maag zich dan omdraait en ik me in een keer heel slecht voel. maar dat is alleen als iemand écht goed op zijn bek gaat.
|
:o Zie Natuurwetenschap en techniek van deze week (p. 48-51).
Heeft te maken met spiegelneuronen, neuronen die vuren als je een bepaalde situatie ziet gebeuren ipv zelf beleeft. |
Pijn van het lachen misschien, maar verder heb ik er geen last van.
Serieus antwoord: misschien heb je hier iets aan. |
Citaat:
Ga zo naar bedje toe om het te lezen :cool: |
Ik weet dat het wel kan, als mijn verhaal wil horen kan je misschien beter even mijn topic erover lezen :)
http://forum.scholieren.com/showthre...hlight=krassen Het gaat niet zozeer over pijn die je voelt als je iemand 'ziet' vallen, maar over de verwonding die ik kreeg toen een vriend van me die ook had. kate |
Dat noemen ze nou droomwereld.
|
Maar het is geloof ik wel wetenschappelijk bewezen dat het kan zijn, dat, als twee mensen een heel heel heel sterke band met elkaar hebben, dat dan kan.
Een vriendin van me had dat met haar tweelingzus. Haar zusje is een jaar geleden gestorven, bij een auto-ongeluk. We zaten in de klas, en ineens begint ze te klagen over echt heel erge hoofdpjin en begon heel erg hard te huilen. De hoofdpijn was echt extreem, want ze trok helemaal wit weg, en pijnstillers werkte niet. Ze had geen migraine, en de hoofdpijn was anders dan normaal. Een half uur later wou ze naar huis gaan, want het was niet meer uit te houden, en toen kwam de coördinator binnen, die wilde haar even spreken. Later bleek dat de tijd waarop zij de hoofdpijn en de huilbuien had gekregen, precies de tijd was dat haar zus dat ongeluk had, en overleed.... |
Ik moet ook kotsen als ik iemand zie kotsen.....
Of gapen als ik iemand zie gapen.... Of krabben als iemand krabt.... dat is gewoon een soort inlevingsvermogen schat ik.... |
Citaat:
Ik ga voor de bovenstaande verklaring van spiegelneuronen :o |
Citaat:
Dus empathie heeft er dan toch wel mee te maken? |
Waar ik het over had gaat niet over een mystieke vorm ervan. Het gaat er enkel om dat je de pijn voelt als je ziet dat iemand valt en dergelijke. Je moet het dus zien!
De mystieke vorm van pijn voelen , krijgen terwijl je diegene niet ziet word al op mystiek besproken. |
Citaat:
|
Ik voel wel dat mijn vriendin zich drukmaakt, of als ze bang is, of verdrietig. Ook als ze helemaal niet bij me in de buurt is. Bedoel je dit?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
na het zien wel, maar ik denk dat iedereen dat redelijk heeft
nja tis niet echt dezelfde pijn, maar ils ik iemand hard zijn ballen zie knuezne op een railing (of erin getrapt) dan trek ik ook een gare smoel en dan "voel" ik ook iets |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:41. |