![]() |
Scheikundeprobleem
Hoi mensen,
Ik mijn scheikundeboek ben ik de volgende 2 sommen tegengekomen die ik niet begrijp.Weet iemand misschien hoe ik deze moet aanpakken? Een geconcentreerde zwavelzuuroplossing heeft een molariteit van 18,22 mol per liter. De dichtheid van deze oplossing is 1820 kg*m^-3 Bereken het massapercentage zwavelzuur in deze oplossing. Hoe doe ik dit? Hoe weet ik de massa van het geheel? Om een oplossing van 0,1000 molair calciumchloride (CaCL2) te verkrijgen moet aan 500 ml 0,815 calciumchloride een zekere water toevoegen. Bereken de benodoigde hoeveelheid water en de chloride-concentratie in ppm van de verdunde oplossing uit. Hier weet ik dus helemaal geen raad mee. Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij weet te vertellen hoe ik deze twee sommen moet uitrekenen, aangezien ik maandag een toets heb. :) |
Citaat:
Citaat:
|
hallo I..a,
Als je een x-fobie hebt... gebruik de verdunningsfactor: Je moet van 0.815 M naar 0.100 M, dus 8.15 keer verdunnen Dus het volume van 500 ml NAAR 8.15 x 500 ml ERBIJ dus 7.15 x 500 ml De vraag 'bereken [Cl^-] in ppm Je zou moeten uitrekenen (gr Cl^1) / (alles aan gr) en dit nog maal 1E+6 (mag ook met mol, maar is waarschijnlijk niet de bedoeling) Voor (alles aan gr) heb je de dichtheid v. d. opl. nodig..... Hier weet ik dus helemaal geen raad mee! Klopt je tekst? |
Citaat:
je weet dat de concentratie wordt gegeven door c = n / V en dat het aantal mol CaCl2 in de uiteindelijke oplossing en uit de stockoplossing gelijk is: (c * V) = (c * V) --> 0,1 M * x mL = 0,815 M * 500 mL --> x = 0,815 * 500 / 0,1 = 4075 mL --> dus je moet het 500 mL 0,815 M CaCl2-oplossing aanvullen met 4075 - 500 = 3575 mL water. |
Citaat:
--> de dichtheid van water is bij benadering 1 kg / L dus als je de massa van Cl(-) in kg deelt door het totale volume in liters (en dus het aantal kilogram) en vermenigvuldigt met een miljoen dan heb je automatisch het aantal massa-ppm chloride. Als je dit nagaat, dan komt dat inderdaad overeen met 1 mg/ L (omdat 1 kg = 1 miljoen mg) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32. |