![]() |
Komma's?
Okay, ik vroeg me dus af of in de volgende zin die komma er moet staan:
Als hij er niet over wil praten of niet weet wat hij moet zeggen, kunnen we een pedagoog inschakelen. Ik kan me vaag herinneren dat er een regel was waardoor er een komma in de zin geplaatst kon worden. Iets dat met werkwoorden te maken had? Weet iemand die regel? Want nu doe ik het altijd meer op gevoel... |
Je komma staat hier goed, hij moet tussen de twee werkwoorden in.
|
Prima geplaatste komma.
|
Okay :p Maar weet iemand dan de regel uit zijn hoofd die hier bij hoort? :) Dan kan ik t in het vervolg met zekerheid goed doen :)
|
'(...) over wil praten (...)'
Het is denk ik meer een kwestie van gevoel. |
Citaat:
|
In je zin kun je even goed een komma plaatsen voor 'of'. Dit is niet per se beter of slechter, maar inderdaad een kwestie van gevoel en smaak. Duitsers zijn dol op komma's, terwijl Engelsen vaak aan één ruk door schrijven. :D
|
Maar je kunt komma's toch ook wel fout plaatsen neem ik aan?
|
Uiteraard. Maar zo lang je het, niet te gek maakt mag, alles. :p Je moet in je hoofd houden dat je voornamelijk zinsdelen van elkaar scheidt, of gelijkwaardige, opeenvolgende woorden. Zo is het wel min of meer verplicht om bijzinnen die geïntroduceerd worden door voegwoorden te scheiden van de daarbij horende hoofdzinnen.
Verder is het een kwestie van gevoel, of van bedoeling. Want vaak treedt er wel een bepaald nuanceverschil op door plaatsing of weglating van een komma. |
Citaat:
|
Hier staat hij tussen twee ondergeschikte zinnen, waar bij de bijzin voorafgaat.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50. |