![]() |
ingeburgerde merknamen
Sommige merknamen zijn helemaal ingeburgerd in de Nederlandse, Duitse, Engelse whatever taal. Mensen gebruiken deze woorden in plaats van de eigenlijke naam.
ik bedoel bijvoorbeeld: Aspirin(e) - pijnstiller Pampers - luiers Luxaflex - jaloezieen Lucifers - zwavelstokjes kennen jullie meer voorbeelden? (dit hoort eigenlijk op Moderne Talen, maar ik heb geen zin discussies aan te gaan, dus vandaar op DK) |
Asperine en paracetamol is niet hetzelfde, andere werkzame stof.
|
foutje:)
|
Wat een kuttopic.
|
7-up iig
|
Het enige wat jij deze week gemaakt heb, is het standaard felicitatietopic voor MA, verder niets
Ik probeer nog iets van DK te maken :nono: |
Citaat:
|
ga maar naar m&m, word je voor gek verklaard
|
Jeep, iedere 4x4 word door een auto-leek Jeep genoemd.
|
prit
|
Maxi-cosi
|
typ-ex
|
Linoleum
Waxine Frisbee |
Maggi
|
cola, spa, chocomel
|
Fristi
|
aspirine is ook geen merknaam voor een pijnstiller, het is een stofnaam.
Valium is wel bijvoorbeeld een merknaam voor een pijnstiller die ook wordt gebruikt voor pijnstillers met dezelfde stof, maar van een ander merk :). Of prozac, als mensen het over antidepressiva hebben. In de VS worden alle papieren zakdoekjes Kleenex genoemd en alle tampons Tampax. Maar ik weet verder geen Nederlands voorbeeld meer. |
Grolsch.
|
:d
|
Senseo
|
Bicpennen.
|
Ali B.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Hehe, dat wilde ik ook noemen. :p |
|
Yorin ipv RTL 7
|
walkman (portable cassettespeler)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
cup-a-soup
Of automerken/types. |
Citaat:
|
Photoshop.
En m'n zusje noemt iedere auto Mini, mja, ze is vijf. |
Citaat:
|
nylon
|
Citaat:
|
zeppelin
|
Citaat:
|
Citaat:
Black&Decker voor handstofzuigers |
-grammophone
-dinky toys -viets -> fiets sorry voor de vele reacties, ik kwam steeds weer nieuwe dingen tegen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
zelf nog 1 tegen gekomen:
Lego |
'Barbie' misschien? :)
|
Citaat:
En chocomel is idd een merknaam. Als het niet van nutricia is heet het gewoon chocolademelk. En in het buitenland heet chocomel Cecemel. |
Leitz-mapje
Maarja hoe moet je het dan noemen? een plastic mapje met aan de voorkant doorzichtig plastic met 2 pinnen om papier met gaatjes vast te maken...? |
Citaat:
|
Ranja.
|
:rolleyes:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33. |