![]() |
Vetpercentage
Ik ben net naar de sportschool geweest, om een conditietest te doen en te wegen. Allemaal heel leuk en aardig, 2 kilo afgevallen, conditie 1 niveau hoger, weerstand veel hoger, maar! Nu sta ik voor een raadsel, want mijn vetpercentage is ruim 4 procent gestegen in 3,5 week. Ik zal hier wel even de gegevens neerzetten, misschien weet iemand hoe dit komt?
6 september Lichaamstype: standaard Geslacht: vrouw Leeftijd: 15 Lengte: 1.68 cm Gewicht: 81.9 BMI: 29.0 BMR: 1670 kcal Weerstand: 462 Vet%: 36.2% Vet-massa: 29.7 kilo Vetvrije massa: 52.2 kilo Lichaamsvocht: 38.2 kilo 1 oktober Lichaamstype: standaard Geslacht: vrouw Leeftijd: 15 Lengte: 1.68 cm Gewicht: 80.00 BMI: 28.3 BMR: 1654 kcal Weerstand: 554 Vet%: 40.5% Vet-massa: 32.4 Vetvrije massa: 47.6 Lichaamsvocht: 34.8 Weet iemand ook wat het getal achter de weerstand betekent en wat het inhoudt? |
Ik denk dat je gewoon tot de 1000 moet rekenen???
Soort van percentagedenken. |
Hoe hebben ze het gemeten? Wij hebben weleens een practicum gedaan waarbij je het vetpercentage meette met een apparaat wat je beet moest houden en voor. Tussen de metingen door kon het wel 5 % verschillen. Zo'n apparaat meet namelijk alleen het vetpercentage van je bovenarmen en thorax (waardoor vrouwens sowieso al hoger uitkomen).
|
Simpel. Omdat naast het vet ook je VVM behoorlijk is afgenomen. Toch eens aan je voedingsgewoonten sleutelen :)
-edit- Ik zie dat ook je vetmassa is tóegenomen. Daar heb ik geen verklaring voor :s |
Ik vind die meters nooit echt betrouwbaar. De ene keer geleidt je beter dan de andere keer. Ik houd het op puntsmetingen.
|
als je twee liter water drinkt krijg je gelijk een heel ander resultaat... Als ik dit zo zie denk ik dat er gewoon iets mankeert aan de metingen. Lijkt me sterk dat je vvm afneemt en je vet toeneemt, zou betekenen dat je metabolisme is afgenomen doordat je lichaam bijvoorbeeld een poos in de 'verhongeringsmodus' zit en noodgedwongen spiermassa verbrandt terwijl alles wat je extra binnenkrijgt wordt opgeslagen als vet.
en 2 kg afvallen is natuurlijk een heel slechte zaak als dat spieren zijn... huidplooimetingen zijn veel betrouwbaarder en geven je beter inzicht in je resultaten. |
Citaat:
Op de 1 of andere vage wijze heb je je vetvrije massa vervangen door vet als de nummers kloppen kan dit vrijwel alleen en combinatie zijn van verkeerd eten en trainen. Er van uitgaand dat dit met een weerstandsmeter opgemeten is zou ik adviseren je vet% op te laten meten met een huidplooi meter die zijn namelijk vaak veel nauwkeuriger, doe dit btw ook altijd minimaal een uur na gegeten te hebben en voor je gaat trainen. Probeer ook een vaste dag en tijd aan te houden als je gaat wegen en meten en hou je vorderingen vooral de 1e 2 maand goed in de gaten. |
ten 1e is zo'n aparaat niet heel betrouwbaar. De 1e keer dat ik meette was het bij mij 15,9 de 2e keer was het 27. Verder is dat ding heel gevoelig. Als je veel water hebt gedronken is hij niet betrouwbaar, als je net gesport hebt ook niet, zo zijn er nog een hoop dingen, dat vertelde meneer vd fitness-school bij mij.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waarschijnlijk heeft het inderdaad met vocht verlies te maken, meet je voor of na het sporten?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22. |