![]() |
Hoeveel zijn jullie per maand kwijt?
He, ik had een vraagje. Hoeveel ben je als student ong. kwijt als je op jezelf woont (aan stroom, water, gas, internet... noem maar op)? Volgend jaar ga ik zelf het huis uit, en ik ben wel benieuwd wat een student gemiddeld kwijt is.
|
Moet je even zoeken, daar zijn al een paar topics over, ook vrij recente :)
|
Ligt eraan of je een kamer hebt of dat je echt een appartement of flatje hebt ofzo.
Ikzelf ben rond de 450/500 euro per maand kwijt aan verzekeringen, huur, gas/water/licht, internet, telefoon en alle vaste lasten die ik bij deze vergeet. Oww jah en dan hebben we ook nog school.. eens per 2 maanden 300 euro. Gaat er soms ook wel inhangen. Maar als je een kamer hebt zijn de maandelijkse vaste lasten denk ik een stukje lager dan ik heb. |
denken...
telefoon : 22,50 verzekering: 47,50 huur: 285,00 eten: 100,00 drinken: 100,00 totaal: 555,00 huur is incl. internet en nog meer zooi komt inderdaad verjaardagen en boeken etc nog bij |
Mn vriend en ik willen mee gaan loten voor appartementen die over 2 jaar klaar zijn. We moeten dan van 1 fulltime salaris leven (hij is dan net afgestudeerd). Huur is 350 euro exclusief. Dat moet toch wel te doen zijn toch? Als je het goed berekent? Ik ga natuurlijk wel gewoon parttime werken.
Mijn vader probeerde me nml bang te maken laatst. Maar ja, hij is mn vader... En over 2 jaar ben ik ook alweer bijna 22. En ik wil mn master duaal gaan doen. |
De huur valt wel mee, vooral als jullie het met zijn tweeen betalen. Wel een gok zeg, een appartement dat pas over twee jaar klaar is. Wat gebeurt er met het appartement als jullie dan niet meer samen zijn?
|
Lijkt me genoeg. Gemiddeld academisch startloon is 1600,- netto ofzo.
|
Vorig jaar zat ik op kamers en was ik het volgende kwijt:
Huur: 225 euro (incl internet en 10 euro voorschot gas/water/licht) Eten: 100 euro School: 100 euro (studeerde in Belgie, daar is het collegegeld maar 512 euro) Kleding: 50 euro Telefoon: 20 euro Verzekering: 12,50 euro Dat was het ongeveer. In het kort kwam het erop neer dat ik 50 euro per week had om alles van te betalen behalve mijn spullen voor mijn studie en mijn reiskosten want ik kreeg toen OV-vergoeding. |
Huur kamer: € 275, inclusief gas/water/electriciteit
Boodschappen: € 60 tot € 80 per maand Internet: € 0, heb geen internet op mijn kamer, ik internet altijd thuis bij mijn ouders of op school Telefoon: € 20 Chippen (kopieren op school): € 10 tot € 20 per maand Boeken: verschilt, niet echt een maandelijkse uitgaven Dat was het wel ongeveer. :) Dan neem ik uitgaven aan leuke dingen (uitgaan, kleding, wedstrijden van MVV, verjaardagscadeautjes) ff niet mee. |
Gaan we toch hier reageren dan?
Huur 240 Boodschappen 115 Collegeld 136 Boeken 50 Materialen 20 Telefoon 20 Verzekeringen 40 En dan kleding/uitgaan/cadeautjes e.d, dat is per maand verschillend. |
Bij een gemiddelde student? gas/water/licht zit meestal bij de huurprijs in, in een studentenhuis. Wat de huur per maand is verschilt per stad; in Amsterdam en Utrecht mag je wel op 300 e/maand rekenen, in Enschede of Maastricht kom je met 225 e/maand een heel eind, in de meeste andere steden is het zo'n 250 e/maand.
Boodschappen zijn zo'n 4 à 5 euro per dag, en dan hoef je niet heel zuinig te doen. Internet zit soms bij de huurprijs in. Bij mij is internet 6,25 per maand per persoon. Verzekering is rond de 50 euro per maand meestal (oh maar in 2006 wordt het meer). Collegegeld is 150 euro/maand, in de vakantie niet. Studieboeken zijn denk ik 400 euro per jaar bij de meeste studies, dat is dus zo'n 40 euro/maand als je de vakantie niet mee telt. Wat je uitgeeft aan je telefoon, aan kleren en aan spullen, uitgaan etc, ligt aan jou. Reken er op dat je meer mobiel gaat bellen dan je nu doet, tenzij er een vaste telefoon is waar je gaat wonen. Ik ben per maand kwijt, als ik er aan toe voeg wat mijn ouders voor me betalen: Eten 125 Huur incl 245 Verzekering 45 Kleding 25 'Zakgeld' 75 Collegegeld 150 Studieboeken 75 Telefoon 15 Internet 6,25 Wasmachine huur 3,00 |
in:
- 135 (stage) - 100 (huishoudgeld van pa en ma) - 100 (werk) - 233 (stufie) - 10 (oma ;)) TOTAAL ongeveer kleine 500 uit: - 200 (huur) - 50 (benzine) - 50 (sigaretten) - 75 (boodschappen) - 50 euro (leuke dingen en overige dingen) - 20 (treinkaartjes) - tussen 30 en 50 (telefoon) TOTAAL ongeveer 500 Ik hou dus nooit wat over! soms! als ik zuinig ga leven, maar das soms nogal moeilijk, niet dat ik een vetpot heb! soms verdien ik wat meer van mijn werk, dan kan ik een beetje sparen! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
School (per jaar):
- excursies € 40 - campusvergoeding € 3.345 - Vaste bijdrage practica (intern) € 620 - Collegegeld €1500 - Boeken € 800 - Sportkaart € 42.50 - Overige schoolspullen € 25 - Contributie € 80 ------------------------ Totaal € 6452.50 Er zijn 10 schoolmaanden, dus per maand ongeveer = +/- € 650 Levensonderhoud (per maand): Eten en drinken: gemiddeld 8 per dag 5 dagen per week, is per maand ongeveer €160 Kleding en schoenen €80 Moduleboeken €10 De leuke dingen in het leven €50 ------------------------ Totaal per maand € 950 Ow en: Alimentatie pa €165 Alimentatie ma €165 IB-groep €220 ------- Totaal €530 De rest doe ik van mijn spaargeld, lening en ik ga een baantje zoeken (woensdag afspraak :)) |
Citaat:
|
Uiteraard. Maar ze gaat er vanuit dat ze van één full-time salaris gaat leven, niet van een bijstandsuitkering:)
|
Citaat:
beiden kunnen tegenvallen. |
Daar kun je vantevoren redelijk op anticiperen.
|
Citaat:
Als mijn vriend het nou goed regelt met zijn eindstage, mag ie daar hopelijk blijven na zijn opleiding. En zo werkt het vaak wel (in de economie althans). Maar goed, als we een uitkering krijgen zullen we het met de lage huur ook wel even uitzingen. Dan leen ik wel een paar maanden bij de ib-groep en doen we het wel even zuinig aan. |
Een baan vinden is vaak niet iets van een paar maanden, maar goed. En een uitkering krijg je ook niet meteen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
1400/1500 euro netto overigens. |
Citaat:
netto scheelt wel, vind ik t nog niet erg veel, maar goed, tis een startsalaris natuurlijk. |
huur 222
verzekering 66 mobiel 25 eten 100 school 75 ongeveer alle vaste lasten bij elkaar: 500 euro. ik krijg 500 euro studiefinanciering dus die dekt alle kosten:) ik verdien er nog 300 euro bij en das om wat te sparen, uitgaan, kleding, rookwaar enz enz |
Citaat:
Daarbij werkt mn vriend al 5 jaar in de horeca en zou eventueel dus inderdaad tot die tijd daarin kunnen blijven werken. Mogelijkheden zat hoor. En zoals ik al zei, hij probeert een eindstage te regelen waarbij hij een grote kans maakt dat ie daar mag blijven als ie klaar is. |
Citaat:
|
Citaat:
het ligt eraan in welke tak je zit etc etc, maar gemiddeld zal dat neerkomen op 2200 bruto, wat een heel (!) behoorlijk startsalaris is voor zowel hbo als academisch. ik weet niet wat jij in gedachten had als startersloon, maar ik teken voor 30.000 per jaar. |
Mensen, dit topic gaat niet over starterslonen.
Mijn uitgaven per maand: - huur 280 euro - verzekering 58 euro - telefoon 20 euro - internet 17.95 - eten 100 euro - kleding 60 euro - boeken 50 euro Ik krijg een basisbeurs en daarnaast werk ik nog. Wel is het zo dat mijn ouders de huur en m'n collegegeld betalen, waardoor ik elke maand (redelijk) goed rond (hoor) te komen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat studeer jij in godsnaam? |
inkomen per maand:
230 euro stufi 220 euro van ouders ? van werk (de ene maand niks de andere 150 euro ofzo...varieert) Uitgaven: 388 euro huur inclusief alles (huursubsidie is onderweg...alleen het duurt allemaal zo lang) 125 euro collegegeld van september tot mei ofzo Eten per week ongeveer 15 euro dus per maand 60/70 euro. kleding& andere dingen: heb ik even geen geld voor uitgaan: ik zorg dat ik van te voren geen dorst heb dus meestal blijft het bij 1 a 2 drankjes. Boeken: per boek 20 tot 50 euro, per vak per semester +/- 100 euro aan boeken. (4 vakken per semester dus 400 euro aan boeken per semester) verzekeringen: 3 euro per maand (ben particulier onder ouders verzekerd...maarja dat komt volgend jaar nog...) |
Inkomen:
230 studiefinanciering 250 ouders 430 loon Uitgaven (ik ga even uit van mijn situatie van vorig jaar): 350 huur 100 boodschappen 250 uitgaan 150 kleding 100 benzine 50 telefoonrekening Er zit inderdaad een gat van bijna honderd euro tussen. En ik hoef verder geen verzekeringen te betalen (particulier bij ouders). |
Dan geef ik ook even mijn balans zoals het er nu uitziet:
Inkomsten: stufi 235 euro lening 200 euro ouders 100 euro Uitgaven: Huur inclusief: 275 euro Internet: 7 euro Eten: 125 euro Uitgaan: 80 euro +- 50 euro over voor andere zaken Het is weinig, maar ik heb nog sporadische inkomsten, zoals rente op m'n rentecertificaten, geld uit onderneming, wat "roadie" werk. Daar koop ik dan m'n gave uitrusting van. |
Hoe kan het dat iedereen zoveel uitgeeft aan eten en drinken? :confused:
Ik woon ook sinds kort op mezelf en geef daar toch zeker maar zo'n 60 a 70 euro aan uit... Mijn lijstje ziet er als volgt uit: Inkomsten: 472 stufi (uitwonend zonder lening) +/- 200 stagevergoeding Huur (inclusief internet): 280 Verzekering: 55 mobiel: 20 Eten/drinken: 65 Overige kosten: 200 (hieronder valt voor mij bv. kapotte fiets, treinkaartjes, kadootjes, kleren en leuke dingen) Ik houd dan misschien wel veel geld over en zoals je in een ander topic kan lezen ben ik dus erg zuinig. Maar dat is wel met de reden dat ik nu alweer aan het sparen ben voor mijn collegegeld van volgend jaar. En aangezien ik volgend jaar naast m'n stufi geen andere inkomsten heb, moet ik zorgen dat ik dit jaar veel geld overhoud. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat scheelt dan wel ja. M'n vriend is ook al een weekend bij mij blijven eten, toen was ik inderdaad veel meer geld kwijt. Oke, begin het nu een beetje te snappen ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11. |