![]() |
Pilotenopleiding
Wie doet of wil deze opleiding gaan volgen?
Ik heb me ingeschreven bij de KLM Flight Academy. Ik heb m'n eerste testdag gehad en ben door. Het ging allemaal best makkelijk. ik ging alleen totaal de mist in bij het hoofdrekenen. woensdag heb ik de 2e testdag. Wie is er nu nog meer met de keuringen bezig? Vertel je ervaringen! Misschien kunnen we elkaar helpen. |
ik ben ook nieuwsgierig; wat voor eisen heeft de klm flight academy eigenlijk ?
|
De KLM Flight Academy stelt hoge eisen aan (aankomende) verkeersvliegers, die aansluiten bij de eisen van luchtvaartmaatschappijen. Voordat je wordt toegelaten tot de opleiding doorloop je dan ook eerst een uitgebreide selectieprocedure. Om in aanmerking te komen voor deelname aan de selectieprocedure moet je in ieder geval aan de volgende algemene toelatingseisen voldoen:
Adviesleeftijd: maximaal 27 jaar en 6 maanden op moment van aanmelding Minimaal 17 jaar bij aanvang van de opleiding Nederlandse nationaliteit of die van een andere lidstaat van de Europese Unie Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal Verder worden specifieke kwalificaties gevraagd met betrekking tot vooropleiding en medische geschiktheid. Medische geschiktheid Je lichaamslengte moet minimaal 157,5 cm zijn en maximaal 203 cm. Als je langer bent dan 190,5 cm, mag je beenlengte niet meer bedragen dan 130 cm. Het is niet waar dat je geen piloot kunt worden omdat je een bril draagt. Wel moet je oogafwijking binnen de –/+5 grens liggen. Kleurenblindheid is niet toegestaan, in welke mate dan ook. Laserbehandelingen aan je ogen maken de kans dat je wordt goedgekeurd heel klein. Bij twijfel omtrent jouw situatie raden wij je aan contact met ons op te nemen. We kunnen dan de meest actuele eisen aan je doorgeven en je eventueel doorverwijzen naar bureaus die de medische keuringen voor ons uitvoeren. Vooropleiding HAVO diploma met tenminste Wiskunde B1, Natuurkunde 1 VWO diploma met tenminste Wiskunde A12 of Wiskunde B1, Natuurkunde 1 VWO diploma “oude stijl”, met Wiskunde A of B, Natuurkunde HAVO diploma “oude stijl”, met Wiskunde B, Natuurkunde Voor alle genoemde opleidingen geldt dat de vakken Nederlands en Engels verplicht zijn HBO of WO studie of diploma, waarbij wel als voortraject minimaal HAVO met WiskundeB1 en Natuurkunde 1 aanwezig moet zijn. Voor HAVO oude stijl geldt dan Wiskunde B en Natuurkunde. Voor VWO oude stijl geldt dan Wiskunde A of B en Natuurkunde. HTS of TU diploma |
om het maar zo te zeggen: als je deze opleiding volgt en afmaakt, zou je een vliegtuig kunnen besturen?
en is deze opleiding duur/heeeel duur tov het standaard (1500)? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hey,
ik ben nu ook bezig! Ga volgende week maandag t/m donderdag naar Eelde voor fase 3, de simulatortest. Eerste testdag viel mij ook reuze mee, ik had technisch inzicht alleen prut gemaakt, maar het compenseerde makkelijk gelukkig. De tweede testdag vond ik ook nog wel meevallen, maar de groepsopdracht was wel lastiger, je moet goed samenwerken en ook leiden, dat combineerde niet helemaal lekker. Ik was kantje boord door volgens die mensen. Maarja, door is door. Ik zie vol spanning op naar volgende week, het is maar afwachten geblazen. Love,SweetLove, hoe is het gegaan? |
Ik heb vandaag dus de 2e testdag gehad. En ik ben niet door :( Mijn motivatie en inzet zouden een probleem worden. Vooral omdat ik vorig jaar pas bedacht had dat ik dit wou gaan doen. Hierdoor weet ik nog niet veel/niets over vliegtuigen. De vragen die ze daarover stelde kon ik dan ook niet beantwoorden. Maar dat ik daarom niet gemotiveerd zou zijn vind ik een beetje kort door de bocht. Maarja, niet door dus :(
Ik denk dat ik het nog bij de martin air vliegschool ga proberen. Maar eerst maar eens het raport afwachten. Veel succes _mar! Hopelijk haal jij het wel. |
Citaat:
|
Citaat:
Bij mij zeurden ze ook al over de motivatie, misschien ook omdat ik niet echt veel over vliegtuigen weet. Maar dat kun je toch juist in de opleiding leren? Over het rapport, verwacht er niet te veel van, ik werd er haast depri van :P Alleen het laatste blaadje vond ik echt van belang; dit was ook het psychologisch rapport wat die psycholoog heeft uitgetypt. Daarin lijkt het tenminste allemaal nog positief. Martinair vliegschool; staat die een beetje goed bekend? Ik geloof dat de DFA en de NLS ook nog wel aardig goed zijn, maar daar heb je geen garantiefonds e.d. Maar dat weet ik verder ook allemaal niet precies. Nog drie dagen, dan zit ik in Eelde in de simulator. |
Ik heb zojuist een brief thuis gestuurd gekregen waarin staat dat ik me pas weer opnieuw kan aanmelden als ik een hbo of wo diploma heb. Ik dacht dat ik me na een jaar weer aan kon melden? Ik heb op de site gezocht maar kan er niets over vinden? Op de open dag vertelde ze me ook dat ik het na een jaar nog eens kon proberen. Wie weet hoe het zit?
_Mar heb jij nu ook een heel boekje uit je hoofd moeten leren? Is het moeilijk? Wat staat er in? Veel succes in ieder geval! En als je je goed voorbereid hebt zal het wel lukken toch? Nog meer mensen die een opleiding tot verkeersvlieger volgen? Bij welke school? Waarom die? |
Zaterdag ben ik naar de studiebeurs geweest. Daar heb ik even staan praten met studenten van de NLS en de EFTO(European Flight Training Organisation). Ik heb informatie boekjes aangevraagd.
Maar een ding is me nog steeds niet duidelijk. Bij welke school maak je het meeste kans op een goede baan? Bij Martin Air vanwege de bekende naam? Bij de NLs omdat ze al lang bestaan? Of zou de EFTO ook gewoon een goede keus zijn (alleen gekeken naar de kans op een baan)? Ik wil graag weten hoe je het er van af brengt _Mar! Post je een uitgebreid verslag? |
Opleidingskosten
De prijs voor de opleiding aan de KLM Flight Academy wordt jaarlijks vastgesteld. De huidige prijs bedraagt € 111.300. In dit bedrag zijn inbegrepen je volledige opleiding, inclusief de MCC/Bridge Course, een bijdrage in de selectiekosten en het Garantiefonds, je uniformkleding tijdens de opleiding en de reiskosten naar en je huisvestingskosten in de Verenigde Staten. Niet inbegrepen zijn je huisvestingskosten en je reiskosten tijdens je studie in Nederland en je kosten van levensonderhoud gedurende de gehele studieperiode. Ik zou het ook wel willen doen maar voor die selectie moet je gewoon enige voorbereiding hebben gehad. Zon test is toch vaak een momentopname |
OMG, dat is gewoon een klein vermogen!
|
Citaat:
Op de site van de KLS staat: Lening De financiering wordt verzorgd door een aantal banken waarmee de KLM Flight Academy een relatie onderhoudt, namelijk ABNAMRO en de Friesland Bank. Deze banken financieren graag je studie voor je en wel onder buitengewoon aantrekkelijke voorwaarden. Een van de belangrijkste daarvan is misschien wel dat er voor het bedrag dat je leent geen enkele borgstelling is vereist, noch van jou, noch van je ouders of verzorgers. Deze borgstelling wordt verzorgd door het Garantiefonds van de KLM Flight Academy. Het Garantiefonds is een zelfstandige en onafhankelijke stichting. Risicodekking Naast de waarborg voor de lening staat het Garantiefonds ook nog voor een aantal andere zaken garant: * Wanneer de opleiding aan de KLM Flight Academy buiten je eigen schuld voortijdig moet worden beëindigd, rekent het Garantiefonds de tot op dat moment opgebouwde studieschuld met de bank af * Bij wachttijden langer dan een jaar tussen het moment van afstuderen en je aanstelling in je eerste baan als verkeersvlieger neemt het Garantiefonds vanaf dat moment met een maximum van 4 jaar de maandelijkse rentebetalingen over je studieschuld voor haar rekening, zodat de schuld niet verder oploopt * Bij tussentijds optredende medische ongeschiktheid in de periode vanaf de aanvang van je studie tot aan het moment dat je in dienst treedt als verkeersvlieger bij een luchtvaartmaatschappij neemt het Garantiefonds jouw verplichtingen naar de bank v.w.b. je studieschuld over |
Maar je moet het dus wel terugbetalen? Dan is het nog gigantisch veel. Je zult wel veel verdienen als je klaar bent? Anders zou ik zoiets nooit doen :|
|
ja, maar piloten verdienen dan ook weer genoeg dat ze die 100 000 euro wel weer kunnen afbetalen
tis niet zo dat ze met een start salaris van 1250 beginnen ( toch? ) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar wat is dan wel de startsalaris als ik vragen mag? Daarbij vind ik 15 jaar wel behoorlijk lang. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ben wel benieuwd hoeveel je dan per maand verdient :) |
Citaat:
Verder moest ik, om even op je andere comment terug te komen, een boekje leren ja. Hier stond een korte inleiding in over het vliegtuig (de verschillende assen, de verschillende toerentallen bij hoogtes/stijgen/landen e.d) en daarna de instrumenten met wat ze doen en hoe ze werken. Dit had je nodig voor de verschillende manoevres. Voor elke manoevre had je verschillende hoogtes, verschillende crosschecks (om de hoogte, snelheid, neusstand, koers, dwarshelling en slipkogel te controleren). Dit diende je allemaal uit het hoofd te weten, voor opstijgen, landen, horizontaal vliegen, bochten en nog veel meer. Tenslotte mijn verhaal. Ik ben na drie van de vier dagen weggegaan. Ik had toen 4 van de 7 vluchten gehad, maar ik maakte te weinig progressie, en die mensen zagen het niet zitten dat het nog ging lukken. En dat gevoel had ik zelf ook. Dus voor mij loopt het hier nu ook spaak. Ik ga me op een andere studie richten, en ik denk dat ik het daarna nog een keer probeer. Het lag nu namelijk ook aan mijn leeftijd. Verder was het echt een unieke ervaring, het was best leuk om te doen (eerst niet echt, later wel), en wij hadden een superleuk groepje. Love, sweetlove, wat je zei klopt inderdaad, je moet eerst een andere opleiding gevolgd hebben, voor je het weer mag proberen bij de KLS. Hoe dat zit met andere scholen weet ik niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Edit: netto of bruto? |
En vanaf welke leeftijd vang je die ~40k dan?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.