![]() |
[schei] berekening creatine/creatinine
Ik zit even met het volgende, waar ik maar niet uit kan komen. kan iemand mij helpen? Ik staar er alleen maar na en probeer van alles, maar kom er domweg niet uit! Volgens mij is het heel makkelijk 9als je weet hoe het moet dan he). het gaat om het volgende:
gegeven: 100 gram soier bevat 390 mg creatine; per dag wordt 2% van de creatine omgezet in creatinine en creatinine wordt uitgeschieden in de urine (molmassa creatine is 131). Op basis van deze gegevens kan men berekenen dat 1 g creatinine overeenkomt met (afgerond) 14,9 kg spiermassa. laat in een berekening duidelijk zien dat deze waarde juist is. Wie o wie kan mij helpen????? |
mja, geen idee, ik zou nl zeggen dat t 12,8 kilogram spiermassa is.
als je per dag 1 g creatinine uitscheid (overeenkomend met 2%) dan betekende dat je 50 g creatine in je lichaam hebt. Je weet dat er 390 mg creatine per 100 g spier hebt, wat betekend dat je 50*100/390 kg spier hebt = 12,8 kg dus 14,9 kg snap ik niet :s |
Misschien ligt het er ook aan dat er een molmassa van creatine bij staat, maar niet van creatinine. Dus je zou zeggen dat je ipv creatine en creatinine in gram te vergelijken, je dat in mol moet doen. Dat zou het verschil in uitkomst wel kunnen verklaren.
|
ik heb al op een paar manieren geprobeerd op het antwoord uit te komen, maar het lukt maar niet! Ik snap er echt niks meer van. Nouaj, ik zet mijn eigen berekening er wel bij en dan hoor ik wel wat daar nou precies verkeerd aan is, als het al verkeerd is.
|
Ik ben er al uit!!!!!!!!!!! het was wel even puzzelen, maar ik heb het dan toch! geweldig! ;)
|
Citaat:
|
neehoor, dit is alles wat er in de vraag stond. Wat je zelf nog moest berekenen was de molmassa van creatinine. Maar dan kun je er wel uitkomen :)
|
En wat was de berekening nou? Wil ik eigenlijk ook wel weten :D
|
Citaat:
390 mg creatine = 0,390 g creatine 131 g/mol creatine 0,390 / 131 = 2,978 10^-3 mol creatine 2% van 2.978 10^-3 = 5.95 10^-5 mol creatinine 113,126 g/mol creatinine (berekend) 113,126 x 5,95 10^-5 = 6,735 10^-3 g creatinine 6,735 10^-3 g => 1 g = x 148.56 100 gram spier x 148,56 = 14856 g spier = 14,9 kg spier Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor je ;) Liefs, Miranda |
dat berekening van de molaire massa van creatinine heb je dus waarschijnlijk uit een structuurformule gehaald ofzo, of uit een reactievergelijking van deze omzetting.
Conclusie: er miste een gegeven in de vraag :) |
Dat zei ik al :p
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58. |