![]() |
Minima korten economisch verantwoord?
Mijn redenatie is dat minima minder bijdragen aan economische groei dan midden en hogere inkomens omdat ze minder bestedingsruimte hebben. Daarentegen zijn ze financieel wel relatief afhankelijk van de overheid. Als je de minima kort en vervolgens het vrijgekomen geld steekt in midden en hogere inkomens, is dat een sterkere stimulans voor de economie dan een meer gelijkmatige verdeling van overheidsgeld. Omdat de economie aantrekt zullen minima daar ook van profiteren en heb je dus ook een duurzamere inkomensstijging voor de minima, die er uiteindelijk dus ook op vooruitgaan.
Klopt deze redenatie? Ik heb het overigens puur over of minima korten economisch verantwoord is. Ethisch gezien is er mijns inziens niet veel discussie mogelijk over dit onderwerp en dat laat ik dan ook bewust uit de discussie. |
Je kan ook redeneren dat als een grote groep minima meer geld te besteden krijgt dat ze dan dus meer consumeren en zo de vraagkant van de economie stimuleren. Maar dat is misschien wel erg Keynesiaans. ;)
|
Citaat:
Ik denk trouwens dat het stimuleren van hoge inkomens weinig zin heeft. Deze groep heeft meestal al genoeg te besteden om niet na te hoeven denken over uitgaven. Mensen met middeninkomens daarentegen zullen wel meer uitgeven wanneer zij meer te besteden krijgen, omdat de meeste mensen hiervan hun uitgaven moeten kiezen. |
Maar door het korten in minima zul je de midden-inkomens echt niet kunnen stimuleren.
|
Mwo, het uitgavenpatroon van mensen die boven de minima komen ligt ook hoger, dus voor hetzelfde geld wordt minder gekocht.
Ik denk dat het een beetje om het even is. |
Dat vergroot de inkomensverschillen en zorgt ook voor grote sociale onrust. Daar is het bedrijfsleven zeker niet bij gebaat. Bedenk bovendien dat, als grote groepen mensen niet rond kunnen komen, men andere, vaak illegale, bronnen van inkomsten zal moeten zoeken. Stijging van de criminaliteit dus.
De economie is dus niet gebaat bij het massaal (substantieel) korten van minima. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
nu weet ik waar de haagse idioten hun ideeen vandaan halen. natuurlijk stimuleert dat de economie niet; ten eerste vertrouwt niemand je meer, dus zullen sowieso de minima niks meer kopen. (en doodgaan, want dan koop je dus ook geen eten, lekker bezig ben je dan). de andere inkomens vertrouwen je ook niet meer, en die potten de centjes gewoon op. daarnaast gaan mensen niet ineens veeel meer uitgeven als je ze wat meer geld geeft, zo simpel ligt dat niet.
overigens betekent economische groei niet dat de minima er uiteindelijk op vooruit zullen gaan. |
Citaat:
|
Citaat:
Jij zei: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat ik zeg, helemaal opnieuw, is dat het korten in de minima weinig zal opleveren voor de economie, omdat er uit de minima relatief weinig te halen valt. Daarom zul je met dat geld de economie (dus de midden-inkomens) niet echt stevig kunnen stimuleren. Waarom zou je dan nog verder korten in de minima? Het levert uiteindelijk alleen een verlaagd vertrouwen vanuit de bevolking op. Wat ik tegen MightyMarcel zei gaat alweer een stapje verder. |
Citaat:
|
Citaat:
1. Waarom? Minima hebben, door hun al krappe inkomen, al het geld nodig om rond te komen. Als ze meer geld krijgen, zullen ze dit waarschijnlijk uitgeven. Hogere inkomens daarentegen kunnen ervoor kiezen het geld opzij te zetten. Citaat:
Citaat:
|
Wacht je er van om dat geld te halen bij mensen die dat wel kunnen missen. De rijken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
*zucht*
Onderscheid maken tussen of iets economisch verantwoord is en of iets moreel of sociaal rechtvaardig is, is erg moeilijk blijkt wel weer. |
Citaat:
en dus offtopic: ik ben ook geen voorstander van minima verder korten, ik ben fel tegenstander van Jan Modaal en Jan Dubbelmodaal links en rechts naaien omdat de minima het anders lullig vinden. |
Citaat:
|
economisch is het dom. Zo zorg je er alleen voor dat een hele groep in de samenleving niets te besteden heeft. En geen bestedingen is negatief voor de economie.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voor de kóópkracht (en dus de economie) zal het inderdaad een negatief verschil zijn. Voor de midden-inkomens zal het gewoon zeer weinig verschil zijn en daar heeft de TS het over. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het meest zinvol is dan nog een daling van het minimumloon doorvoeren, en daarmee dus ook van de WW-gelden. Dan stimuleer je fors de werkgelegenheid en lever je een zowel supply- als demand-side voordeel.
|
Ja dat is economisch verantwoord.
Sociaal verantwoord??? NEE Niet doen dus. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
:o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Schrappen.. Tenzij ik in de afgelopen minuut een ernstig geval van dyslexie heb opgelopen zijn het twee verschillende werkwoorden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
waarom denk je dat het minumum heet, als er nog wat af kon dan was het geen minimum |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53. |