![]() |
Bussen & stoplichten
Hebben (streek)bussen een zendertje ingebouwd waardoor een stoplicht sneller voor hun op groen springt?
Je hoort namelijk wel eens 'oh dat komt door die bus' als een stoplicht lang op rood lijkt te staan. Leek mij niet logisch, maar toch? |
Klopt.
|
Klopt inderdaad op sommige trajecten (voornamelijk snelbussen). In grotere plaatsen gebruiken brandweer en ambulance ook vaak zo'n systeem, om veiliger kruispunten over te kunnen steken.
|
klopt. vooral in steden, en in de buurt van busstations, staan stoplichten die hier op reageren. (en dat een bus een zendertje heeft, is vrij logisch. vaak staat aan het einde van een 'busstrook' of 'spitsstrook' ook een stoplicht; dat gaat alleen op groen voor de bus, en niet als er geen bus is, en niet voor andere voertuigen. en hoe weet t stoplicht dat er een bus staat ?; juist, een zendertje.)
|
zou je die zendertjes ook ergens kunnen kopen of zo, lijkt me wel wat voor in de auto ;)
|
Bedankt voor de reacties en en MightyMarcel, dat was inderdaad ook mijn volgende vraag geweest ja :p
|
Bussen hebben in veel gevallen ook een eigen stoplicht. Dat zijn tweemaal twee kleinere lampjes die zich meestal onder of naast het gewone verkeerslicht bevinden. Daaraan kan de chauffeur van de bus (mét zender) zien of hij mag rijden of niet. Voor het gewone verkeer lijkt het dus alsof de bus door rood rijdt, maar voor het andere verkeer is het licht ook rood, omdat de bus gewoon voorrang krijgt.
|
Die aparte bus-stoplichten hebben alleen maar zin als er ook een aparte busbaan is. Als er geen busbaan is hebben die dingen namelijk geen zin omdat de bus wel mag doorrijden, maar een ander voertuig wat voor de bus staat zal blijven staan omdat het gewone licht wel rood is.
|
@Nare Man : stoplichten voor bussen worden alleen gebruikt op aparte weggedeeltes; op weggedeeltes die door overig verkeer gebruikt mag / dient te worden, worden uitsluitend de standaard 'rood-amber-groene' stoplichten geplaatst. uitzondering hierop vormt (o.a.) de situatie bij busstations, waar de bus een weggedeelte (de 'ingang' van het busstation) op gaat rijden waar het overige verkeer niet op mag komen; dan kan het voorkomen dat er naast het gewone stoplicht een extra bus-stoplicht geplaatst is. dit stoplicht moet er dan voor zorgen dat de bus enkel de busbaan oprijdt terwijl er al een bus staat. (dit stoplicht zal echter nooit conflicteren met de overige stoplichten op de kruising.)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De bus- en tramlichten, officieel 'negenogen' geheten (omdat er op 9 plaatsen lampjes in kunnen) werken niet op zendertjes. Die reageren op lussen in de busbaan, dus ook als er een personenauto op gaat staan. Daarom werken die ook voor taxi's, hulpdiensten en gemeentevoertuigen.
Negenogen kunnen ook ingesteld worden door een andere conflicterende rijweg heen, dan wordt ipv het standaard wit knipper-wit getoond. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn echter ook mogelijkheden om zendertjes in bussen in te bouwen waardoor het verkeerslicht als een soort 'bestuurbaar ding' werkt voor bussen, dit is echter wat duurder en voor de meeste kruispunten liggen dan ook gewoon lussen in het wegdek. En voor iedereen die 'stoplicht' zei. Stoplichten bestaan wel, maar in dit geval gaat het bijna altijd om verkeerslichten of verkeersregelinstalatie's (VRI)! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
als-ie op groen staat is het een verkeerslicht :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Die kastjes heten "transponder" trouwens.
Ooit een buschauffeur over de radio horen tieren dat z'n transponder defect was :D |
Goh, wat weten jullie veel over bussen! (y)
|
Ik had inderdaad verwacht dat het topic na de eerste post (van langejongen) dood zou gaan, maar er valt blijkbaar veel te zeggen over bussen & verkeerslichten :D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.