Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [bio]klopt dit over polypeptide en eiwitten etc? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1279759)

marrel 06-10-2005 15:35

[bio]klopt dit over polypeptide en eiwitten etc?
 
Ik zit een samenvatting te schrijven voor biologie en ik ben de draad een beetje kwijt.

Ik denk dit begrepen te hebben:

- Een polypeptide is een aaneenschakeling van vele aminozuren.
- Een eiwit/proteïne is opgebouwd uit diverse polypeptide die helemaal in elkaar gedraait zitten.



Ik vraag me af of dit klopt, ik mis een beetje basiskennis in de biologie (n)

remy476 06-10-2005 16:24

Citaat:

marrel schreef op 06-10-2005 @ 16:35 :
Ik zit een samenvatting te schrijven voor biologie en ik ben de draad een beetje kwijt.

Ik denk dit begrepen te hebben:

- Een polypeptide is een aaneenschakeling van vele aminozuren.
- Een eiwit/proteïne is opgebouwd uit diverse polypeptide die helemaal in elkaar gedraait zitten.



Ik vraag me af of dit klopt, ik mis een beetje basiskennis in de biologie (n)

die 1e stelling klopt wel ( wordt gemaakt dmv het RNA).
die 2e stelling weet ik niet

bartjenl 06-10-2005 16:46

volgens wikipedia (die je niet vertrouwt, maargoed :bloos: )

Typische eiwitten zijn enige tientallen tot vele honderden aminozuren, verbonden door amidebindingen (voor eiwitten noemt men dit peptidebindingen), lang. Kleine eiwitten worden ook wel polypeptiden genoemd; de grens tussen een eiwit en een polypeptide is arbitrair.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prote%C3%AFne

Dus (mijn a-biologische/scheikundige interpretatie): een eiwit is een reeks aminozuren verbonden door peptidebindingen. een polypeptide is een aaneenschakeling van aminozuren door peptideverbindingen. een eiwit is dus óók een polypeptide, alleen een heel stuk langer. (kleine reeksen worden nog polypeptiden genoemd, grotere reeksen noemt men eiwitten)

en wat een peptide is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Peptide

succes :p

De Veroorzaker 06-10-2005 19:22

Ik heb op school het volgende geleerd:

een eiwit is een (of een verzameling van) polypeptide met een biologische functie.

Dus wat je zegt klopt wel, maar is misschien niet helemaal volledig.

sdekivit 06-10-2005 19:28

het verschil zit hem in het volgende:

een polypeptide is inderdaad een hele lange reeks aminozuren aaneengeschakeld.

Een eiwit is dit ook, maar kan bestaan uit meerdere polypeptiden, zogenaamde subunits. Bijvoorbeeld het hemoglobinemolecuul bestaat uit 4 subeenheden.

sdekivit 06-10-2005 19:29

Citaat:

remy476 schreef op 06-10-2005 @ 17:24 :
die 1e stelling klopt wel ( wordt gemaakt dmv het RNA).
die 2e stelling weet ik niet

wees hiermee zeer zorgvuldig. Er zijn namelijk vele soorten RNA's. De RNA die je hier bedoelt is natuurlijk mRNA :)

marrel 06-10-2005 19:33

Citaat:

sdekivit schreef op 06-10-2005 @ 20:29 :
wees hiermee zeer zorgvuldig. Er zijn namelijk vele soorten RNA's. De RNA die je hier bedoelt is natuurlijk mRNA :)
laat ik het zo zeggen, ik ken alleen nog maar messenger RNA dus daar houd ik het voorlopig even bij :bloos:

maar al met al kan ik concluderen dat ik iets begrepen heb? :cool:

mijn dank gaat uit naar u allen <3

remy476 07-10-2005 11:14

Citaat:

sdekivit schreef op 06-10-2005 @ 20:29 :
wees hiermee zeer zorgvuldig. Er zijn namelijk vele soorten RNA's. De RNA die je hier bedoelt is natuurlijk mRNA :)
nou das niet echt wwaar..om een polypeptydebinding te maken wordt er ook gebruik gemaakt van rRNA en tRNA

Kazet Nagorra 07-10-2005 11:29

Polypeptiden.

De Veroorzaker 07-10-2005 12:12

Polypeptides.

sdekivit 07-10-2005 18:45

Citaat:

remy476 schreef op 07-10-2005 @ 12:14 :
nou das niet echt wwaar..om een polypeptydebinding te maken wordt er ook gebruik gemaakt van rRNA en tRNA
de peptidebinding wordt in een ribosoom gevormd ;) rRNA heeft weer een andere functie ;)

je bedoelt waarschijnlijk dat er voor een polypeptideketen ook tRNA wordt gebruikt. Helemaal waar. Maar rRNA speelt daar nauwelijks een rol bij.

De Veroorzaker 07-10-2005 19:06

Citaat:

sdekivit schreef op 07-10-2005 @ 19:45 :
de peptidebinding wordt in een ribosoom gevormd ;) rRNA heeft weer een andere functie ;)

je bedoelt waarschijnlijk dat er voor een polypeptideketen ook tRNA wordt gebruikt. Helemaal waar. Maar rRNA speelt daar nauwelijks een rol bij.

Fungeert rRNA niet als ribozym bij de binding van 2 aminozuren in het ribosoom?

sdekivit 07-10-2005 19:23

rRNA bindt het ribosoom aan mRNA.

De Veroorzaker 07-10-2005 19:42

ja dat klopt als je spreekt over prokaryoten, bij eukaryoten bepaalt de 5'cap waar de subunit van het ribozoom zich bindt.
maar bij de elongatie van de mRNA keten heeft het rRNA nog een andere functie, het rRNA-molecuul van de grote subunit van het ribosoom fungeert als ribozym en catalyseert de vorming van een binding tussen de aminozuurketen op de P-site en het nieuwe aminozuur op de A-site.

mathfreak 08-10-2005 10:35

Citaat:

De Veroorzaker schreef op 07-10-2005 @ 13:12 :
Polypeptides.
Het meervoud van polypeptide is polypeptiden, dus Mephostophilis had het bij het rechte eind.

sdekivit 08-10-2005 14:46

Citaat:

De Veroorzaker schreef op 07-10-2005 @ 20:42 :
ja dat klopt als je spreekt over prokaryoten, bij eukaryoten bepaalt de 5'cap waar de subunit van het ribozoom zich bindt.
maar bij de elongatie van de mRNA keten heeft het rRNA nog een andere functie, het rRNA-molecuul van de grote subunit van het ribosoom fungeert als ribozym en catalyseert de vorming van een binding tussen de aminozuurketen op de P-site en het nieuwe aminozuur op de A-site.

maar synthese begint pas als rRNA via de Kozaksequentie een startcodon herkent door leaky scanning. Daarna gaat het ribozym pas een rol spelen em dat gebeurt inderdaad met een RNA-molecuul (vborming peptidebinding)

De Veroorzaker 08-10-2005 18:36

Citaat:

mathfreak schreef op 08-10-2005 @ 11:35 :
Het meervoud van polypeptide is polypeptiden, dus Mephostophilis had het bij het rechte eind.
Natuurlijk had Mephostophilis het bij het rechte eind, ik vulde alleen aan:
pep·ti·de (het, de ~ (v.), ~n/~s)
1 chemische eiwitverbinding van twee of meer aminozuren


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.