![]() |
ambtenaren vervolgen bij fouten
ze willen het dus mogelijk maken om ambtenaren te gerechtelijk straffen als ze fouten maken, wat vind jij hier van
TS start: ik vind het belachelijk, het ambtschap is werk, en iedereen maakt welleens fouten tijdens het werk, en vooral bij iets ingewikkeld als het ambtsschap, ik vind dus niet dat fouten tijdens het werk gerechtelijk bestraft moeten worden. |
Hangt van de omvang van de fout af, als er erg grove onverantwoorde fouten gemaakt worden moet het wel mogelijk zijn dat daartegen word opgetreden in mijn ogen.
|
Citaat:
|
Hangt af van de schade, de grootte van de fout, en vooral of er opzet in het spel was. (hoewel vervolging daarbij waarschijnlijk al zal kunnen)
|
Ik heb er geen principiëel bezwaar tegen. Als een ambtenaar op zo'n groffe wijze verzaakt dat er sprake is van lichamelijk letsel door schuld (of iets dergelijks) dan lijkt het me dat daartegen moet kunnen worden opgetreden. Dat er sprake moet zijn van terughoudendheid is zeker, maar een absolute onaantastbaarheid zoals in de Pikmeer-arresten gaat mij tever.
|
bij lichamelijk letsel zijn ze toch al te vervolgen en bij opzet ook.
en ik vind ook dat er tegen opgetreden moet kunnen worden, maar dan door de "baas" van die ambtenaar, ik vind het een beetje ver gaan om dat strafrechtelijk te doen. behalve dan bij lichaamelijk letsel, opzet, fraude etcetc maar dat is niks nieuws |
Hoezo? Waarom gaat dat te ver? Het ambtenarenvak is allang niet meer de geisoleerde groep die het vroeger was. Ambtenarenrecht en gewoon arbeidsrecht trekt ook steeds meer naar elkaar toe. Het is dan ook niet minder dan vanzelfsprekend dat ambtenaren worden blootgesteld aan dezelfde graag van (strafrechtelijke) aansprakelijkheid als hun collega's die op privaatrechtelijke arbeidsovereenkomst werkzaam zijn.
De baas aanpakken vind ik juist nog minder zuiver, want juist als het gaat om uitvoeringskwesties die geheel buiten de regels om gaan (bijv. clandestien vergunningen verlenen die niet verleend hadden mogen worden, informatie niet aan hogerhand doorgeven, et cetera) heeft de baas er helemaal geen kennis van. Dan krijg je echt straf zonder schuld. Kun je beter de individuele ambtenaar aanpakken, uiteraard mits genoegzaam komt vast te staan dat hij echt met kwaad opzet heeft gehandeld. |
Fouten zijn menselijk en kunnen gemaakt worden, Om dan te straffen vind ik overdreven.
Maar als Ambtenaren moedwillig regels schenden, dan moeten ze wel gestraft worden. iedereen moet zich aan de regels houden. En ik vind dat zelfs politici gestraft moeten kunnen worden als ze zich niet aan de regels houden. We leven immers in een rechtsstaat waar iedereen zich aan regels dient te houden, zelfs politici. |
Citaat:
net zoals dat als ik mijn werk niet goed doe, mijn baas mij sanctioneerd (je had me verkeerd begrepen) ik bedoel als ik een fout maak op mijn werk dan word ik ook niet strafrechterlijk vervolgd (en weer uitzonderingen daar gelaten zoals: letsel toebrengen, valsheid in geschrifte, fraude, etcetc) mischien heb ik het een beetje verkeerd aangegeven ik bedoel dus niet dat ambtenaren "onaantastbaar" moeten zijn, maar ik vind het overdreven gerechtelijke straffen uit te voeren bij fouten in het werk (uitgezonderd dingen die al strafrechtelijk vervolgbaar zijn) dus bv. laten we een gemeenteambtenaar nemen die verantwoordelijk is voor een nieuwe parkeergarage. deze ambtenaar maakt de fout om niet na te gaan of die nieuwe garage in strijd is met bv. horizonvervuiling o.i.d. zo'n geval bedoel ik |
Ligt eraan wat de fout is. het klopt wel dat ambtenaren veel fouten maken. Vooral bij de politie, omdat ze er geen tijd voor hebben. En dan wil nog wel eens iets mis gaan
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04. |