Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Hoe zou jij spieken op een toets? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1281726)

Cherry Springs 09-10-2005 18:21

Hoe zou jij spieken op een toets?
 
^Zie titel :D
Ik doe zelf inimini briefjes in een doosje waar ook mijn kneedgum inzit. Als je een shirt met omgelagen mouwen hebt kan je daar wat indoen. Of je doet iets in de buurt van je kruis, daar mag een leraar toch nooit kijken :)
Hoe doen jullie dit?

dyfusica 09-10-2005 18:25

Ik spiek niet.

*gaapt* 09-10-2005 18:25

Áls ik zou spieken, zou ik een briefje met aantekeningen in mn zak doen en naar de wc gaan tussendoor. Kun je rustig op je gemak de goede antwoorden opzoeken.

Maar ik spiek niet.

per piacere 09-10-2005 18:26

ik spiek niet dus ik zou ook niet weten hoe

Cherry Springs 09-10-2005 18:33

Wat een braverikken hier :p Ik spiek alleen als ik totaal geen tijd had om iets te leren

Swlabr 09-10-2005 18:35

Ik spiek NOOIT
Dan krijg ik ook een slecht gevoel vanbinnen.

Balance 09-10-2005 18:37

Gewoon bij de persoon naast je kijken of antwoorden aan elkaar seinen.

Ramia 09-10-2005 18:39

Ik doe het nooit, maar als je scheikunde of natuurkunde hebt, kan je briefjes in je Binas doen. Ik stop wel altijd al mn aantekeningen en formules in mn rekenmachine. Maar onze leraren zeggen altijd dat je geen spiekbriefjes mag, maar je mag wel je hele geheugen van je rekenmachine volstoppen. Dus het is niet echt spieken.

Crystall Girl 09-10-2005 18:48

Het enige wat ik ooit wel heb gedaan, is dingen in mijn binas/rekenmachine zetten.
Maar nu spiek ik eigenlijk niet meer...

Levitating Nun 09-10-2005 18:49

Spieken is op mijn leeftijd echt not-done.

Wawl 09-10-2005 18:52

Studeren is de beste spiektruc.

Jive. 09-10-2005 19:13

Lang leve de grafische rekenmachine!!! :evil:

Lyne 09-10-2005 19:14

Gewoon overleggen met een vriendin.

Sarah 09-10-2005 19:15

Op het etui dat ik in de tweede en derde gebruikte staan tussen alle namen en groetjes van klasgenoten, een stuk of drie Franse woordjes met een lastige spelling.
Oh en in mijn GR staat natuurkundige formules, wiskunde-methodes en een paar scheikundige normaalwaarden. Maar dat werd getolereerd bij mij op school.
Verder heb ik nooit gespiekt. Ik maak wel vaak spiekbriefjes, maar meer omdat dat leerzaam is, ik laat ze altijd thuis liggen.

Alicia Silverstone 09-10-2005 22:44

Ik had een keer een toets wiskunde, in de brugklas.. over breuken, gewoon basisschoolstof dus. Maar een vriendin van me (die achter me zat) snapte er niks van. Dus ik pak een pen, maak een briefje met alle antwoorden, stop het in de dop en schuif de pen er weer in.. Vervolgens geef ik de pen naar achter.

Ik had er verder niks meer van vernomen, totdat ik een extra blaadje ging pakken en die vriendin zag zitten. Ze was bezig om met alle mogelijke middelen dat briefje uit de dop van de pen te peuteren, het zat er veel te diep in vast.. :D Ik kwam toen echt niet meer bij, de rest van het uur had ik een lachaanval. :o

Zo had ik wel meer van die dingen..

Zelf keek ik altijd af bij aardrijkskunde, maar daar hadden we altijd hele vage leraren voor.. die waren gewoon te soft.
Wat ik dan deed was gewoon opzij kijken.

We hebben ook weleens de antwoorden aan elkaar geseind, dat was pas echt humor. :D

Als ik zelf ging spieken zette ik meestal iets op m'n hand. En later gebruikte ik gewoon de GR natuurlijk.

pakalala & tsss 09-10-2005 22:54

dat je na de 1e en 2e neit meer spiekt is logisch maar da tje het nooit gedaan hebt is toch wel zonde :p
je moet toch weten hoe je moet spieken

ontopic

het brutaalste werkt vaak het beste gewoon je boek op je schoot of een blad met antwoordenonder je pw blaadje

MB 10-10-2005 00:11

Ik heb het wel gedaan op de middelbare school, tot mijn 15e of 16e, maar daarna was het niet meer nodig. "Ik spiek alleen als ik geen tijd heb om te leren" is zo'n dom argument, je hebt altijd tijd om te leren, maar je moet goed plannen...

Owja, en hoe ik het deed? Ik sprak meestal af met mijn buurman om met deelfde kleur pen te schrijven en geen naam op te schrijven in het begin en dan als we allebei klaar waren ruilden we stiekum en vulde wel elkaars antwoorden aan, dan ruilden we terug en dan schreven we allebei onze naam erboven en leverden we ze in (niet tegelijk natuurlijk :))

wizkid 10-10-2005 08:57

Ik spiek eigenlijk nooit. Ik vind het te veel risico, want als je pakken dan heb je een 1 anders heb je nog de kans een hoger cijfer te halen.
Het is wel vaak zo dat ik aan andere door moet geven wat het antwoord is. Een keer zat een meisje helemaal aan de andere kant van de klas, bij wiskunde, en toen moesten andere mensen de vraag doorgeven naar mij en toen ging het antwoord weer terug. De lerares had helemaal niets door. Ik sta meestal wel toe dat ze bij mij kijken wat ik vind het niet fijn als ik het tegen ze moet gaan zeggen, want dan loop ik weer even veel risico. Dus dan doe ik heel vaak alsof ik het niet weet of alsof ik ze niet hoor :o

Lucky Luciano 10-10-2005 09:04

Je schrijft het totale tentamen over en legt vervolgens de uitwerkingen bij iemand op de tafel die er moeite mee heeft.
En als ik zelf wil spieken neem ik gewoon een blaadje mee en dat vouw ik tussen de andere blaadjes

Loontjuh 10-10-2005 09:05

Citaat:

*gaapt* schreef op 09-10-2005 @ 19:25 :
Áls ik zou spieken, zou ik een briefje met aantekeningen in mn zak doen en naar de wc gaan tussendoor. Kun je rustig op je gemak de goede antwoorden opzoeken.

Maar ik spiek niet.

Dat wou ik ook zeggen :)
Vanaf de vierde klas niet meer gespiekt.

fractuur 10-10-2005 09:55

Ik heb redelijk wat antwoorden bij elkaar gespiekt. :o In mijn Binas staan hele paragraven uitgeschreven (geen bio trouwens), en verder gewoon bij je buren op het papier kijken en soms schreef ik wat op mijn hand. Maar dat was meer voor daarvoor, dat als ik dat vaak las, dat ik het vanzelf wel onthield.

Etuis enzo heb ik nooit aangedaan. Veel te omslachtig, en de kans om betrapt te worden is veel te groot.

Andijvie 10-10-2005 10:20

In de eerste ooit eens gespiekt, dan gingen we gewoon fluisteren met elkaar, of je blaadje zo leggen dat je buurman kon zien wat er stond.. Of, bij meerkeuze-proefwerken, telkens afspreken voor de mogelijkheden die niet op vielen. (Iemand fluisterde 't nummer van de vraag, als 't antwoord 'a' was dan kuchte je even heel hard, bij 'b' nieste je, bij 'c' krabte je je achter je oor, en zo nog meer :D ).

Verder nooit gespiekt :) Ben 't ook niet meer van plan (we hebben nu gewoon open-boek-tentamens, dan kan je spieken wat je wil :P ).

DutchECK 10-10-2005 12:03

Citaat:

MB schreef op 10-10-2005 @ 01:11 :
Owja, en hoe ik het deed? Ik sprak meestal af met mijn buurman om met deelfde kleur pen te schrijven en geen naam op te schrijven in het begin en dan als we allebei klaar waren ruilden we stiekum en vulde wel elkaars antwoorden aan, dan ruilden we terug en dan schreven we allebei onze naam erboven en leverden we ze in (niet tegelijk natuurlijk :))
Dan mag ik hopen dat jullie redelijk dezelfde handschriften hadden. Mijn handschrift met een zwierig schrift zou namelijk behoorlijk opvallen, om maar wat te noemen.

@Levitating Nun: ik heb 2ejaars HBO nog zien spieken. Niet dat dat echt het toppunt van intelligentie en motivatie is, maar het gebeurt dus nog wel...

Sarah 10-10-2005 12:48

ooit bij een toets muziek in de tweede of derde hadden we als surveillant een lieve oude man (begin 60, maar dat vonden we vreselijk oud) die tekenen gaf, en tijdens het eerste muziekstuk dat werd afgespeeld begonnen mensen zachtjes te overleggen omdat ze dachten dat hij het niet zou horen. Na een tijdje gingnen ze hardop overleggen en uiteindelijk was bijna de hele klas (ik niet :p) antwoorden tegen elkaar aan het schreeuwen, of er nu muziek speelde of niet, en die arme man was helemaal niet gewend orde te houden (bij tekenen is dat vaak niet nodig, iedereen blijft dan vanzelf rustig) en zat daar maar zielig op z'n stoeltje :(
Uiteraard hebben we over die leerstof later een andere toets moeten maken, met een andere surveillant. En de toets was ook iets moeilijker.

Leeghoofd 10-10-2005 13:33

Ik heb twee verschillende opties gebruikt (de laatste keer dat ik spiekte, ook al weer zo'n twee jaar geleden)

Optie 1:
Ik had een toets ****** en niet geleerd. Ik maak zelf altijd samenvattingen en neem deze door totdat ik in me schoolbank zit. Dit keer hadden we een oudere man als survaillance...
Hij had de blaadjes al uitgedeeld en ik dacht slim te zijn om gewoon mijn samenvatting onder mijn blaadje te leggen.
Uiteindelijk heb ik zo goed als de hele toets mijn samenvatting kunnen gebruiken (op het einde na). Uiteindelijke cijfer: 8

Optie 2:
Ik ging op voor de herkansing van ** (samen met de rest van de klas). Aangezien de voorgaande toets er niet was, waren we al aanwezig in het klaslokaal. We hadden toen een weddenschap gesloten dat als ik de aantekeningen op het bord zou zetten en dat als ze er bleven staan gedurende de toets dat ik een pakje sigaretten zou krijgen. Ik dus maar gedaan.
En ja hoor het heeft er de hele toets gestaan (en het was nog bruikbaar ook!)!
Uiteindelijke cijfer: 8.5

Deze opties zijn geen garantie voor succes maar wel leuk om te doen :p

Lumihiutale 10-10-2005 14:06

niet...

Daantje_0705 10-10-2005 14:16

Heel veel van mijn klasgenoten plakten papieren met moeilijke dingen op de achterkant van de wc deur, dat zien docenten niet als ze je mee begeleiden naar de wc want de deuren gingen naar binnen open.

Zelf schreef ik vaak antwoorden heel dun met potlood in mijn Binas, helemaal in het midden, tegen de omslag aan zodat het niet opviel als je er gewoon even snel doorheen bladerde. Verder natuurlijk formules enzo in je GR zetten maar dat werd gewoon goedgekeurd. Bij Engels moesten we ook ooit eens 500 woorden leren ofzo en dan allemaal met de a, b en c en toen scanden heel veel mensen het in en dan printen ze het heel klein uit en dan deden ze een rokje aan waar ze het dan onder schoven of ze legden het onder hun toetsblaadje.

Mindfields 10-10-2005 14:23

dingen zoals afkortingen voor scheikunde zette ik in mn grafische rekenmachine, had er namelijk al eentje in de 3e. verder gewoon bij de persoonnaast je :)

Nyawa 10-10-2005 16:39

Er gaat wel eens wat informatie in mijn GR, maar dat is gewoon legaal. Echt spieken doe ik nooit.

Mr.Oizo 10-10-2005 17:49

Niet. Ik ben braaf en leer alles, altijd zo gedaan. :p

Evatjuhhhh 10-10-2005 17:52

Ik spiek niet, hoogstens stamp ik belangrijke formules nog even extra 2 minuten vóór de toets en pen ik die meteen op mijn kladblaadje neer zodat ik ze kan bekijken als dat nodig is.

Barry K 10-10-2005 17:54

Vroeger:
- in rekenmachine (GR) dingen zetten.
- antwoorden seinen, dmv lang of korte antwoorden met multiple - choise
- gewoon bij je buurman/vrouw (of iemand voor je of achter, alles is mogelijk) kijken.
- boek onder tafel houden en met been tegen tafel houden
- briefje onder tas leggen en je tas beetje verschuiven zodat je het kan lezen.
- briefje op gaan zitten en dan af en toe lezen
- brief onder tentamenblad leggen...


Tegenwoordig niet meer, beetje te veel risico...

Miracle 10-10-2005 17:55

Briefje in de mouw van m'n iets-te-grote-trui. En dan gewoon naast m'n blaadje leggen, of er iets onder ofzo.

Maar dat was in de brugklas. :p

mrboot 10-10-2005 17:57

Als ik spiek, en dat is maar zelden, kijk ik zo mogelijk op het blaadje van m'n buurman. Gaat ook niet altijd, omdat ze bij ons nog al eens verschillende versies gebruiken. Spiekbriefjes heb ik nooit gebruik en hoop ik ook nooit te doen.

Ik ben braaf. :)

Lilium 10-10-2005 20:14

Niet want ik ben tegen spieken. Ik leer altijd braaf en als ik het proefwerk verprutst heb, is dat mijn eigen schuld.

Winterborn 10-10-2005 20:56

Aardrijkskunde boek kopieren en in je atlas plakken, of erin schrijven.
Grafische rekenmachine..
Het boek erbij pakken..

Wammus 11-10-2005 00:14

Ik heb wel dingen gedaan als boek op schoot en briefjes enzo. We hebben ooit nog eens bij verzorging (dat ging in 1 MAVO/HAVO echt helemaal nergens over) een compleet proefwerk in overleg gemaakt terwijl de lerares maar de hele tijd stond te schreeuwen dat ze iedereen een 1 ging geven maar uiteindelijk had iedereen een 8 of hoger :D.

Nu niet meer. Ten eerste hoef ik bijna geen tentamens en dat soort dingen te doen en ten tweede is het me net even een te groot risico.

Al Murphy 11-10-2005 00:32

De leukste keer was toch wel toen ik het grootste gedeelte van mijn examen afgelegd heb met mijn cursus gewoon erbij op tafel. Nu, ik kende er niks van, en zelfs met boek lukte me dat examen absoluut niet. Dat was dan ook een boek van zowat 1500 pagina's, en ik snapte de vragen nog niet eens, laat staan dat ik wist waar ik een antwoord moest gaan zoeken.

De meest efficiënte manier die ik ooit heb toegepast, was bij een mondeling examen (met schriftelijke voorbereiding). Eén iemand zat dan telkens bij de docent zijn examen mondeling te doen (of toch 1 van de 3 of 4 vragen), terwijl de rest van de groep dingen kon voorbereiden. Als je dan een goede plek in het lokaal uitkoos, kon je best wel volgen wat die student allemaal vertelde. En op voorhand spraken we onder elkaar ook af dat vragen waarvan we zo goed als zeker wisten dat we het juist hadden, dat we dan extra duidelijk zouden articuleren, en zo luid mogelijk probeerden te babbelen bij de docent.

Met ieniemienie spiekbriefjes heb ik me nooit bezig gehouden. De inhoud van zo één briefje heb ik sneller vanbuiten geleerd, dan dat ik het op een briefje hebt geschreven.

Gimme more beer 11-10-2005 09:57

Citaat:

Sarah schreef op 09-10-2005 @ 20:15 :
Oh en in mijn GR staat natuurkundige formules, wiskunde-methodes en een paar scheikundige normaalwaarden. Maar dat werd getolereerd bij mij op school.
Dat is voor de examennormen ook niet verboden :)

Cherry Springs 11-10-2005 21:04

Ik spiek ook alleen in hoge hoge hoge noodgevallen. Zo heb ik morgen uitwisseling en moet ik mijn hele kamer nog op orde maken, heb ik een toets voor geschiedenis, een verzwaarde so techniek(zei die vent gewoon zodat hij dat ding op dezelfde dag als die toets kon doen! :mad: ) en een herkansing van latijn die ik heel hard nodig heb, want ik had voor de vorige een 2.5 :o

Dit zou dus een situatie zijn waar ik zou spieken maar gelukkig heeft mijn broer voorgesteld dat ik zo ongeveer de domste rap ooit maak van de uitgangen latijn die ik moet leren. Dus laat ik mijn briefjes thuis, want het werk nog ook!:D *immiteert ali B:*A AE AE AM A!, Vet kicken man :S het werk wel, dus :p

Vice 11-10-2005 22:03

De laatste keer dat ik gespiekt heb, zat ik in groep 7 (was ook de eerste keer). Een A4 papiertje met alles er op in mijn laatje gedaan.

TheRedArrow 11-10-2005 22:09

Bij een luistertoets je hand op tafel leggen en één vinger laten zien voor het langste antwoord, twee voor het middelste en drie voor het kortste. Werkt ook bij verschillende versies. :o

Binas kan je dingen inzetten, maar bij tentamens en examens kreeg je een exemplaar van school.

Rekenmachine mochten wij dingen inzetten. Werd door m'n wiskundelerares zelfs aangeraden.

Voor woordjes Frans of gramaticale dingen heel klein schema's maken en die uitprinten. Door het maken van die dingen leer je de stof ook, maar ik heb ze zeer zelden gebruikt.

In de derde voor het laatst gespiekt.

Kazet Nagorra 11-10-2005 22:27

Citaat:

Wawl schreef op 09-10-2005 @ 19:52 :
Studeren is de beste spiektruc.

duff-mckagan 15-10-2005 17:02

ik neem meestal zo'n ronde puntenslijper en dan knip ik een rond briefje met de antwoorden en dan plak ik die eronder. (y)

rare 15-10-2005 17:30

helemaal voorin zitten, de leraren letten toch alleen op de mensen achterin, en dan kun jij heel snel ff een paar antwoorden nemen.

maar ik heb dit jaar maar iets van 3 antwoorden van een ander genomen :nono: :bloos: , maar ik heb wel anderen mijn antwoorden aangeboden :nono: :p

verder gwoon goed leren in de pauzes en thuis. (vooral het laatste is wel handig. dan voorkom je teminste 1en, hoop ik)

ikkeleerlinge 15-10-2005 17:34

Niet. Als ik betrapt word is heel mijn reputatie bij de leraren verpest. En sowieso zou ik niet weten wat ik zou moeten spieken. Bij vakken met een rekenmachientje kan ik daar sowieso alles inzetten, dat is geen spieken. En andere vakken, tsja, wat valt er te spieken? Het is meer toepassen en inzicht, dan echt theorie of zo.

Go 15-10-2005 22:02

Maak een klein spiekbriefje. En als je dreigt te worden gepakt, eet je snel het briefje op. :p

bagel 16-10-2005 10:59

woordjes van frans/duits/engels best klein op de computer uittypen en dat oprollen en in een doorzichtige pen stoppen. werkte voor mij best goed :P

of je hand voor je ogen doen zodat het opzich wel lijkt alsof je aan het nadenken bent en dan bij de gene naast je kijken. die werkt nog steeds heel goed bij mij omdat leraren mn ogen dan niet kunnen zien.

of natuurlijk een rok aandoen en een briefje aan de binnenkant stoppen zeg maar.

ja en overleggen werkt ook heel goed vooral bij geschiedenis..

hanniepannie 16-10-2005 17:17

ik ben een woozie.. soms wel gespiekt maar over het algemeen te schijterig dervoor.. alleen bij m'n eindexamen dik zitten afkijken bij m'n buurman.. :)

Auryn 16-10-2005 19:04

Ik spiekte best veel in de brugklas, alleen al om de kick. Kijken hoever je kunt gaan bij elke leraar, het was verbazingwekkend hoe weinig ze door hadden.

Een keer legde ik gewoon een boek open voor mn neus en schreef alles over. Een andere keer nam ik er een blaadje bij die ik gewoon naast mijn toets legde, en waar alles op stond. Of ik schreef bijvoorbeeld franse woordjes fonetisch in het hebreeuws op en liet dat blaadje op mijn tafel slingeren. Of simpeler; ik schreef het op het schoolbord, ze dachten dan dat we gewoon net een les hebreeuws hadden gehad. (Wij hebben alle lessen bijna in 'ons eigen' lokaal).

Later werd het wat moeilijker. Ik had op een gegeven moment gewoon alle toetsen scheikunde inclusief antwoorden van tevoren al. Vraag niet hoe eraan kwam. Ik kopieerde de antwoorden en verkleinde ze tot een klein briefje dat ik onder mijn horloge stopte. (overigens heb ik deze maar twee keer in noodgevallen gebruikt)

Omdat ik later meestal alleen les had kon ik niet bij anderen afkijken. Maar erg moeilijk om te spieken is het niet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.