![]() |
[wiskunde]parabool
Een brug over een rivier bestaat uit een rijbaan, die is opgehangen aan een brugdrager met de vorm van een parabool. De brugdrager rust op twee steunpunten, die op 375 m uit elkaar liggen.
De rijbaan bevindt zicht 5 m boven de steunpunten en 25 m onder de top van de parabool. (a) Bereken de vergelijking van de parabool. ik kom hier maar niet uit:( kan iemand me helpen? |
Begin met de standaardvergelijking op te stellen.
Maak een tekening en kies een zo goed mogelijk assenstelsel. Probeer de de coördinaten te vinden van enkele punten om deze in de vergelijking te steken. |
ik heb het al geprobeerd.
top is op (187.5,30) bij x=375 Y=0 bij x=0 Y=0 dus x(x-375)=0 (dalparabool) dus keer -1 -x²+375=0 zo lukt het niet, maar ik heb ook andere dingen geprobeerd.. |
De algemene formule van een parabool is ax²+bx+c. Neem nu het begin van de brug op (0,0) en het eind op (375,0). Stel de functie die de parabool beschrijft f(x).
Er geldt dat c=0, omdat in x=0 de brug hoogte 0 heeft. Er volgt dan f(x) = ax(-x+375). (dit is de algemene formule van een parabool die door de punten (0,0) en (375,0) gaat, de constante a bepaalt hier hoe de functie "uitgerekt" is in de y-richting) x = 187,5 invullen en vervolgens f(187,5) oplossen naar a levert (als ik geen fouten heb gemaakt :p) de oplossing. |
woei:) ik had precies de zelfde gedaan, maar ik kreeg voor a een heel klein getal dus ik ging er van uit dat het niet klopte:) Maar nu jij het ook hebt gezegd heb ik het maar geplot :bloos: . en het klopt!. dankje:)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49. |