![]() |
Het werkwoord van Google
Wat zijn het werkwoord en het voltooid deelwoord van Google volgens de Nederlandse spelling?
Is het googlen, googelen, googleën of google-en? En het voltooid deelwoord? Gegoogled of gegoogeld? |
Ik heb zowel 'googlen' als 'googelen' gezien. De laatste lijkt mij meer uitspraaksgewijs geschreven. Ik zou zelf zeggen dat de goede vorm 'googlen' is, omdat de stam 'google' is.
Ik weet trouwens niet eens of er al wel een officiële spelling voor is. |
Ik ga voor googlen & gegoogled.
|
Citaat:
|
Google raadplegen. Voor zover ik weet bestaat het werkwoord 'googlen' niet.
Heb je reeds gezocht op het internet? |
Het werkwoord wat gebruikt wordt is googlen, afgeleid van het woord Google (duh ;)), mij lijkt dat de stam dan googl is en het in een vervoeging niet opeens googel kan worden (dat is wat anders, maar dan is het wel verkeerd geschreven :p)...
|
Ik vind het argument van de stam niet erg overtuigend. Er is namelijk geen duidelijke stam. Je zou ertegenin kunnen brengen dat je de e in google niet uitspreekt, en de spelling googlen daardoor verwarrend wordt. Googelen ziet er alleen uit als een foute spelling van goochelen, daarom is die niet zo fraai. Maar 'Onze taal' heeft het wel over googelen.
En perseus: als de media het woord gebruiken, bestaat het. Zelfs senioren kennen het woord. |
Citaat:
Het doet er niet toe of je een letter wel of niet uitspreekt, de regels veranderen daar niet door. Woorden uit het buitenland die in het Nederlands gebruikt worden, worden volgens de Nederlandse spellingsregels vervoegd. |
Wanneer je googlet/googelet op de vormen 'googlen' en 'googelen' vind je 33.400 resultaten voor 'googelen' en 181.000 voor 'googlen'. Die laatste vorm wordt dus duidelijk het vaakst gebruikt. En wanneer er op dit moment nog geen officiële 'Groene Boekje-spelling' is, zal de meest gebruikte spelling wel de juiste zijn of worden. Googlen dus.
De vervoeging van 'googlen' ziet er ook beter uit dan die van 'googelen', vind ik. En bovendien doet 'googelen' wel erg veel denken aan 'goochelen' (het zou me ook niets verbazen als in een aantal van de 33.400 resultaten op 'googelen' niet 'googlen' maar 'goochelen' bedoeld wordt). |
Citaat:
Ik zou zeggen 'googlen' en 'gegoogled'. edit: in het nieuwe groene boekje staat wel het werkwoord 'googelen', misschien is dat 'm wel :| |
Op deze site staat nog eens samengevat hoe je Engelse leenwoorden moet vervoegen.
|
Aan het Engelse woord worden gewone Nederlandse vervoegingen toegevoegd, googleen dus in feite, maar omdat dat onuitspreekbaar is zal het googlen worden.
En die regels worden toegepast hoe raar het ook klinkt, anders zouden het niet kunnen hebben over 'de gedeletete bestanden' ;) |
Uiteraard bestaat het werkwoord wel, maar ik bedoelde te zeggen dat het waarschijnlijk niet officieel bestaat. Echter was ik er niet van op de hoogte dat het zoveel wordt gebruikt in de massamedia.
|
Citaat:
De stam is trouwens toch inderdaad erg onduidelijk en ik gebruik het werkwoord dan ook nooit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
zoek het ff op in de nieuwe dikke van Dale, staat er vast wel in ;)
als candlelight-gedicht, ietsisme en sorrydemocratie er in staan moet googlen (lijkt mij het meest logisch) er ook wel in staan. toch?? |
De VanDale bevat nog niet eens een overzicht van alle woorden die in het Nederlands bestaan. Daarvoor, en voor de juiste spelling, is er net het Groene Boekje.
En ondanks dat het vreemd klinkt, blijkt het juiste Google-werkwoord toch googelen te zijn (in het Nederlands). woordenlijst.org (= Groene Boekje), taaladvies.net geven er uitsluitsel over. |
Leuke manier van woordvorming, dit. :cool: Straks nokiaat men even naar huis, opelt men naar het werk of OralB't men zijn tanden. :D
|
Citaat:
|
Ramboën? Wat moet ik me daarbij voorstellen? :D
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15. |