![]() |
Vetgehalte
Hallo mensen, weet iemand hoe je het vetgehalte van de melk en wei kun bepalen??
En vetgehalte van kaas?? Alvast bedankt voor replies :) |
ontkleuren van Br2 in het geval van onverzadigde vetten.
|
Citaat:
zou je dat wat beter kunnen uitleggen? want ik begrijp niet echt hoe je bedoelt... :confused: |
Br2 heeft een gele kleur. Onverzadigde vetten kun je met broomwater adderen zodat de kleurintensiteit afneemt.
Een andere manier is om je vetten te adderen in aanwezigheid van de indicator zetmeel. Dan voeg je langazaam een I2/I(-)-oplossing toe totdat de oplossing blauw wordt. |
Citaat:
|
alletwee. Denk daar maar eens over na :) dit geldt overigens alleen voor onverzadigde vetten.
|
Citaat:
bijvoorbeeld in de wei....! |
nou, een bepaalde concentratie aan Br2 in het water geeft een gele kleur, dus extintie, met de wet van Lambert-Beer kan je uit de extinctie de concentratie aflezen. Als je dus aan een oplossing met bepaalde concentratie melk of wei toevoegt wordt er Br2 uit de oplossing gehaald en geaddeerd uit de vetzuren. Er is dan midner Br2 in de oplossing. Als je nu de extinctie meet en dus de concentratie afleidt kan je zien hoeveel Br2 er is geaddeerd. Alleen kan je nooit precies weten hoevel het er zijn, omdat meervoudig onverzadigde vetzuren meer Br2 zullen adderen dan enkelvoudig onverzadigde vetzuren.
Kan je niet misschien iets doen met het hydroliseren van het vet? |
je kan de vetten inderdaad ook onderzoeken door er de vetten eerst te hydrolyseren en er vervolgens methylesters ervan te maken. Deze kun je scheiden met HPLC en de fracties analyseren met MS --> helaas is dit niet toereikend voor een middelbare school.
Ik denk dat je toch iets moet doen met een titratie. Hierbij is het misschien het handigst om ook eerst methylesters te vormen, die in een organische fase te extraheren zijn. Zetmeeloplossing toevoegen en titreren met een bekende concentratie I2/I(-)-oplossing. |
Misschien kan je eerst in wat literatuur het gehalt (meervoudig) onverzadigde vetzuren in het product te bekijken en dan uit de hoeveelheid geaddeerde Br2 of I2 (is toch analoog principe) zo de concentratie vetzuren en dus vetzuren in het algemeen berekenen.
Mag ik vragen waar de opdracht voor is bedoeld en of het nog wel zin heeft ovor ons om onze hersens ervoro te breken. Want dat zou zowel voor sdekivit als voor mij toch jammer zijn. |
het is bedoeld voor onze PWS.
We gaan kaas maken, en we moeten het vetgehalte van de kaas bepalen. Dat is dus heel ingewikkeld. WE hebben bedacht dat we het vetgehalte van de melk en van de wei gaan bepalen...en zo kunnen we ook het vetgehalte van de kaas bepalen..want het vetgehalte verandert niet tijdens de bewaring enzo..!! BEdankt!!! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30. |