![]() |
Ontbijtkoek of peperkoek
Wat is nu de originele naam? Ik noem het altijd ontbijtkoek, maar hij peperkoek. Het zou een Randstad/Brabant conflict kunnen zijn, maar ik wil gewoon mijn gelijk halen.
Hoe noem jij dat bruine plakje waar je boter en eventueel suiker op smeert? |
de vandale:
pe·per·koek (de ~ (m.)) 1 met peper gekruide zoete koek => kruidkoek 2 [Belg.] ontbijtkoek |
Peperkoek. Het liefst met kandij aan de zijkant :o
|
Koek of ontbijtkoek ook wel eens 'Happen naar Peijnenburg' (maar dat is mijn versie dan weer):D
Maar ik ben dan ook Belg ;) (zie post MTpower) |
Ik noem kruidkoek altijd peperkoek (dat spul smaakt een beetje naar pepernoten) en dat andere spul (dat meer naar taaitaai smaakt) noem ik ontbijtkoek.
|
ik noem alles kruidkoek
edit: niet écht alles natuurlijk ;) |
Citaat:
:P |
En ik noem alles ontbijtkoek :D
écht alles ja... ;) |
Ik ga voor ontbijtkoek. :p
Volgens mij staat het ook zo op het pakje, toch? |
ontbijt koek.
Ook al staat er op de verpakking peperkoek, ik vind et ontbijtkoek :) |
Ontbijtkoek. Peperkoek doet me aan Sinterklaas denken. :s
|
Ontbijtkoek.
Peperkoek bevat in mijn ogen kruiden ofzo? |
peperkoek, en als Belg :eek:
|
Citaat:
|
Peperkoek :cool:
|
Oh, ik zeg het dus op zijn Vlaams:p ontbijtkoek dus.
edit: Op de pakken die ik altijd koop, staat ook altijd ontbijtkoek, dus waarom zou ik het dan anders noemen? |
Peperkoek natuurlijk.
|
Citaat:
Mijn redenering klopt van geen kant maar voor mij is 't logisch :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ontbijt koek, that is.
|
Peperkoek = Vlaams/Limburgs/Brabants
Ontbijtkoek = de rest van NL Maar Peijenburg heeft weldegelijk ontbijt- en peperkoek, peperkoek is iets kruidiger. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Peperkoek? :confused:
Ik noem het gewoon ontbijtkoek..:) |
Ontbijtkoek. :)
|
Wij noemen het hier peperkoek, maar dat schijnt zo te horen aangezien ik in Limburg woon. ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
op de verpakking staat altijd ontbijtkoek, dus het is ontbijtkoek :confused:
http://www.holland-at-home.nl/images...ntbijtkoek.jpg |
Tuurlijk niet, het is peperkeok :D (Brabant)
|
Ik zeg peperkoek, terwijl ik uit het westen kom (tsjaa ik ben Brabants beinvloed door mijn ouders...)
Verder is er nog echt zo'n woord dat niemand in het westen kent: appelkroosje... |
Op de verpakking van het ontbijtkoek wat wij hier thuis hebben liggen staat ook gewoon ontbijtkoek. :)
|
ik vind peperkoek :) maja ik ben dan ook brabant he :)
Lang geleden dat ik het heb gehad trouwens. Vind met suiker altijd wel heel lekker, maar we hebben thuis altijd zonder. |
Ontbijtkoek... En patat. Voordat dáár ook weer een topic over geopend wordt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en hierin zal elke belg (denk ik toch) me steunen :p |
Kruidkoek voor echt van die kruidige 'harde' koek en ontbijtkoek voor taai-taaiachtige 'zachte' koek.
|
Citaat:
|
Citaat:
Peperkoek uiteraard. |
Peperkoek.
|
peperkoek
en inderdaad, suiker erop? :s lijkt me echt vies. net als dat sommige mensen kaas met jam eten |
waar halen jullie dat peperkoek toch vandaan !?! Het is gewoon ontbijtkoek! Zo staat het op de verpakking dus dat is het !!
|
ik heb gemaild naar de klantenservice van peijnenburg waarom ontbijtkoek ook wel peperkoek genoemd wordt en of het hetzelfde is. (en of er peper inzit :p )
Hartelijk bedankt voor uw bericht. In koek leven vele oude gebruiken voort. Elke feestdag werd door de eeuwen heen gevierd met een bijzonder baksel. Het is allemaal begonnen met het broodoffer. Deze verving het offer van een dier. Dit offer werd gebakken van fijn gezoet meel in de vorm van een dier of een belangrijk gedeelte daarvan, bijvoorbeeld het hart of een bout. De koeken werden in de oude tijden geofferd, in de hoop van de goden iets terug te ontvangen. Voorbeeld is de Sint Lupis koek, een driehoekige koek die symbool stond voor de Vader, de Zoon en de Geest. Van deze koek geloofde men dat het wolvengevaar zou keren als men de koek aan een bedelaar zou schenken. Over Oude Wijven koek gaan ook verhalen de ronde. Een ervan is dat deze koek niets met oude vrouwen te maken heeft, maar dat zij genoemd is naar de midwinterperiode, die vroeger in Noord Oost Nederland de oude wijven tijd werd genoemd. De 'Olde Wieven" koeken waren vroeger nieuwjaarskoeken. In het zuiden was vooral de peperkoek in trek in de tijd van het nieuwe jaar. Aan peper werd een afwerende macht tegen demonen toegedacht. In het oude bruiloftsritueel werden peper en zout voor het huis van het bruidspaar gestrooid om heksen en boze geesten af te schrikken. Men bakte koek in de vorm van een hart als symbool van liefde, waarmee men elkaar geschenken en goede wensen gaf. De naam Peperkoek wordt met name in het zuiden nog steeds gebruikt voor Ontbijtkoek. Wij vertrouwen erop u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Hennie Kilwinger Consumentenservice |
Citaat:
|
Ik ben alles behalve een belg, maar wij zeggen hier ook ontbijtkoek. :o
|
|
Geachte mevrouw *censuur*,
Hartelijk bedankt voor uw bericht. In koek leven vele oude gebruiken voort. Elke feestdag werd door de eeuwen heen gevierd met een bijzonder baksel. Het is allemaal begonnen met het broodoffer. Deze verving het offer van een dier. Dit offer werd gebakken van fijn gezoet meel in de vorm van een dier of een belangrijk gedeelte daarvan, bijvoorbeeld het hart of een bout. De koeken werden in de oude tijden geofferd, in de hoop van de goden iets terug te ontvangen. Voorbeeld is de Sint Lupis koek, een driehoekige koek die symbool stond voor de Vader, de Zoon en de Geest. Van deze koek geloofde men dat het wolvengevaar zou keren als men de koek aan een bedelaar zou schenken. Over Oude Wijven koek gaan ook verhalen de ronde. Een ervan is dat deze koek niets met oude vrouwen te maken heeft, maar dat zij genoemd is naar de midwinterperiode, die vroeger in Noord Oost Nederland de oude wijven tijd werd genoemd. De 'Olde Wieven" koeken waren vroeger nieuwjaarskoeken. In het zuiden was vooral de peperkoek in trek in de tijd van het nieuwe jaar. Aan peper werd een afwerende macht tegen demonen toegedacht. In het oude bruiloftsritueel werden peper en zout voor het huis van het bruidspaar gestrooid om heksen en boze geesten af te schrikken. Men bakte koek in de vorm van een hart als symbool van liefde, waarmee men elkaar geschenken en goede wensen gaf. De naam Peperkoek wordt met name in het zuiden nog steeds gebruikt voor Ontbijtkoek. De Ontbijtkoek met de naam Peperkoek is inmiddels gesaneerd en niet meer verkrijgbaar. Wij vertrouwen erop u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Hennie Kilwinger Consumentenservice ------------------------- Dus: ik heb gelijk, het is ontbijtkoek. :p |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22. |