![]() |
'Leren' natuurkunde
Ik zit nu in 6V en dat betekent dus dat het de bedoeling is dat ik aan het einde van dit jaar alle stof van natuurkunde beheers..
Nu ben ik niet zo'n ster in natuurkunde en vroeg ik mij eigenlijk af hoe jullie je eindexamen/herhaling van de stof voorbereiden.. Maken jullie samenvattingen? Of maak je nog eens een keer extra oefenopgaven? Ik zelf ben nu bezig om een samenvatting te maken en natuurlijk om de oefenopgaven van de hoofdstukken nog een keer door te nemen.. Maar tot nu toe zie ik het niet echt allemaal zitten.. :( |
Citaat:
Dus je moet ff eindexamens maken van vorig jaar en het jaar daarvoor om te kijken wat je beheerst en wat je nog moet oefenen. |
De truc is situaties herkennen, en de juiste formules er bij te toveren. Vaak gaan de vragen veel van hak op de tak, dus je moet flexibel zijn, grootheden uit het verhaaltje halen, kijken welke grootheden eventueel afleidbaar zijn (verborgen waren), kijken wat percies gevraagt wordt, eventueel situatie schets en dan de formule invullen.
|
Ik be nhet eens met de persoon boven mij.
Natuurkunde op het VWO komt er vnl. op neer dat je formules kan toepassen op een verhaal. Dus oefen goed met vragen waar het NIET duidelijk is waar het om gaat. In een normaal hoofdstuk staan alleen maar vragen over 1 onderdeel van de natuurkunde en kan je dus altijd makkelijker zien welke formules (en andere kennis) je moet toepassen om de opdracht op te lossen. Op je examen is dat wel anders, dus oefen daarmee. Ook is het niet dom om te oefenen met algebra. Meeste formules zijn vrij eenvoudig, maar niet altijd en het is altijd handig als je een formule snel en zonder veel moeite kan omschrijven tot een vorm die practischer is voor het probleem waar je aan werkt. Ik weet niet of je dit al doet: maar kijk veel in de BINAS (tabel 37). Deze mag je er op je examen ook bijhouden en weten hoe je met een formule die je uit de BINAS trekt werkt is beter dan alles uit je hoofd kunnen eigenlijk. |
Ik heb eigenlijk niks gedaan.
|
je krijgt schoolexamens...daardoor leer je de stof steeds uitgebreider
op onze school is het zo dat je bij je laatste schoolexamen (ik doen VWO N+G) alles weet. dan KUN je in de tijd voor je CE examens van voorgaande jaren, naar dat hoeft niet want je kent de stof toch al.... ( doe je ook n+g stuur me dan een mail...ik heb een samenvatting van sytematische natuurkunde voor wvo 6 eindexamenklassers) |
Citaat:
|
Ja inderdaad, mijn BINAS kennis zakt wat weg op de uni.
|
Citaat:
remy476 dankjewel voor de samenvatting, zal hem vast nog vaak gebruiken! |
graag gedaan :D
|
Ik heb er niet voor geleerd, gewoon goed gebruik maken van tabel 35 van Binas. Het zijn toch voornamelijk sommen waarbij je formules moet combineren.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:56. |