![]() |
[WINXP] Hoe formatteer ik?
Ik heb al m'n backups gemaakt op m'n D: schijf maar nu moet m'n C: schijf dus geformatteerd worden maar als ik de WindowsXP CD-ROM er in doe zie ik nergens formatteren staan, of moet ik dan 'verwijderen' doen?
Dusch kan iemand me uit leggen hoe ik m'n C: schijf formatteer? :confused: |
Als je boot van de XP-CD gewoon de C-partitie kiezen om te installeren en dan 'quick format this partition using the NTFS file system'.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
je C partitie weg gooien en weer een nieuwe aanmaken...
(nee dit heeft geen invloed op je andere partities) |
Citaat:
|
Citaat:
Als je de opties, die nare man aanwijst, niet kan vinden bij je installatie, bestaan er ook bootable partitiemanagers waarmee je handmatig partitie kan formateren. Bv fdisk of de verschillende partitiemanagers op de ultimate bootcd. |
Kiezen voor nieuwe installatie, en de setup zal zelf vragen wat je met je C-partitie wilt doen. En als hij dat niet vraagt: wat krijg je voor opties, als je kiest voor 'nieuw installeren'?
@ freyk: XP zal zelf de bootloader weer installeren. En een bootmanager zal in principe in de MBR zitten, en niet in de partitie. Bovendien lijkt de ts niet iemand die in staat is een bootloader te installeren. :) |
Eerst vanaf de windows CD-rom opstarten, als dat niet lukt, even in je BIOS de boot volgorde veranderen.
Dan gaat hij alles scannen enzo, en dan kom je in een scherm waar staat: -installeren -repareren -afsluiten Vervolgens klik je op repareren (uit me hoofd gezegt met R) en dan kom je in een dos scherm. Daar typ je in: c: (enter) format c: (enter) Veel suc6 ermee. |
Citaat:
|
Ja, dit kan zolang je windows xp cd maar in je cd-rom speler laat.
Want als je na het formateren de cd eruit haalt, zal de computer op zoek gaan naar een bootrecord die er niet meer is en blijft dan hangen. |
Citaat:
|
hamer+harde schijf=probleem opgelost
|
Citaat:
|
Ben ik weer, format is gelukt, thanks (y) :)
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17. |