![]() |
De vermeende gelijkwaardigheid van WO-opleidingen.
Bij deze. :)
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Terugkomend op jouw vraag, wat ik bedoelde met evenveel ECTS: als natuurkunde of een andere bètawetenschap zoveel moeilijker is, zou deze logischerwijs ook zwaarder zijn en zouden er dus meer ECTS voor moeten staan. Dit is nu nog steeds niet het geval en daaruit trok ik dus mijn conclusie dat alle opleidingen in het WO evenveel 'waard' zijn en even 'zwaar' zijn. Over de vijf-zes jarige studies: de bachelorfases van elke studie duren drie jaar. Echter de masters kunnen twee jaar duren. Dat is echter niet alleen bij de bètastudies het geval, onderwijskunde (een sociale wetenschap, ik studeer het) heeft bijvoorbeeld een onderzoeksmaster van twee jaar. Dus dat punt, bètastudies duren langer dan andere studies, is nu een beetje uitgelegd hoop ik. Citaat:
Overigens begrijp ik niet helemaal hoe je hier 'drogreden' bedoelt. Citaat:
Verder, nog één (positief) iets van de profielenstructuur: je krijgt sowieso wiskunde. Vaak kun je zien bij de eisen van de oude vakkenpakketten dat je bij een bepaalde opleiding wél wiskunde nodig hebt terwijl dat bij de nieuwe profielen geen profieleis staat. Maar omdat je sowieso wiskunde A1 hebt (als je C&M-er bent), hoeft die eis er ook niet meer bij. Zelfde geldt misschien ook wel voor Frans, Engels en Duits. Alleen vreemd dat ANW dan niet voldoet als 'bèta-achtergrond', als je begrijpt wat ik bedoel. Op zich zou het een goed plan zijn om in het algemeen deel behalve Frans1 en Duits1 bijvoorbeeld ook natuurkunde1 of scheikunde1 toe te voegen. Dan zou het 'standaardpakket' in ieder geval iets meer representatief zijn. Citaat:
Citaat:
Ik blijf in ieder geval bij mijn punt wat ook in de discussie over NT/CM zat: ik denk niet dat opleidingen goed vergelijkbaar zijn. Zeg nou zelf, wiskunde is iets heel anders dan onderwijskunde. Die poging tot accreditatie is gewoon een poging tot het meten van de wetenschappelijke gehalte van zo'n opleiding tegen een 'objectieve' maatstaf, maar kun je ze eigenlijk inhoudelijk wel met elkaar vergelijken? Verder wil ik je nog wel iets vragen: zou je, als je pedagogiek in plaats van natuurkunde had gestudeerd, er nog steeds zo over denken? Ik weet niet of ik die 'bèta-arrogantie' ( ;) ) over me heen had gehad als ik scheikundige was geworden. Ik zal het helaas ook nooit weten vrees ik. |
Citaat:
|
boring
|
Ik begrijp het verband niet dat jij legt tussen ECTS en studiedruk. 60 ECTS per jaar komt neer op ruwweg 40 uur per week, maar geen enkele studie haalt de 40 uur (behalve als je met matige intelligentie een zware studie gaat doen of iets dergelijks). Zo zijn psychologiestudenten gemiddeld zo'n 20 uur per week bezig aan hun studie. Voor een exacte studie is de gemiddelde studiedruk dacht ik zo'n 30 uur. Niet dat ik daar aan kom overigens, maar ik haal dan ook voornamelijk zesjes en zevens en ben bovendien zeer intelligent. Als je gemiddelde studiedruk per week neemt als maatstaf dat volgt hieruit dat de gemiddelde bèta-opleiding dus met 30 uur per week gedurende 5 jaar in totaal bijna 2x zo veel werk oplevert als psychologie, dat 4 jaar lang 20 uur per week inhoudt. En dan houd ik nog niet eens rekening met het intelligentieverschil dat bestaat tussen de psychologiestudenten en de studenten van de exacte wetenschappen. Dat er een keuringsdienst is die nagaat of de kwaliteit gewaarborgd is, is leuk, maar de praktijk wijst toch echt uit dat de ECTS-toekenning niet klopt.
|
@ nare man: ik doe zo mn best :(
@ meph: ik snap het verband wat jij legt tussen werkelijke studiedruk en de ECTS niet. Daar ga ik niet van uit, en dat zou jij ook niet moeten doen. Die gegeven zijn namelijk altijd verzameld uit onderzoeken en die zijn niet onfeilbaar. Het zou zo maar kunnen dat bètastudenten zichzelf qua studie-inzet overschatten en denken dat ze meer tijd aan hun studie besteden. Of dat psychologiestudenten dat doen... etcetera. Dus daar wil ik liever niet van uit gaan. Je rekensom is dus gebaseerd op ... tsjah, zijn het veronderstellingen? Dat lijkt me niet handig. En achja, ik heb vertrouwen in de overheid en het accreditatiesysteem, laten we het zo zeggen. Jij blijkbaar niet. |
Ik snap het nut van deze discussie niet helemaal. Het ECTS systeem is bij mijn weten ingevoerd om een uniform systeem in te voeren om de voortgang van de student aan te geven. Dat hierbij een generaliserend effect optreedt is onoverkomelijk, anders zou het niet langer een uniform systeem zijn.
Het is echter heel goed mogelijk dat niet alle studies even zwaar zijn. De waarde van een ECTS is bij bepaalde studies nu eenmaal wat minder zwaar dan bij andere studies. En uiteindelijk gaat het helemaal niet eens om ECTS'en, maar om wat je ervan opsteekt aan kennis, vaardigheden en ervaring. |
Studiedruk is behalve heel subjectief ook zeer afhankelijk van andere factoren. Zo zijn er studies die als 'moeilijk' worden ervaren, technische natuurkunde bijvoorbeeld, maar doet mijn broer (derdejaars in Enschede) werkelijk niets, omdat hij toch altijd in de rebound tentamens wel kan halen als hij ze mist - hij begint er alleen aan als hij zeker weet dat het een acht wordt. Aan de andere kant zijn er alfa- en gammastudies die als zeer makkelijk worden gezien (rechten, psychologie, allerlei vage culturele en sociale opleidinkjes) maar die toch vanwege het grote aantal verplichte colleges en het aantal verplichte werkstukken een grote discipline van de student vragen. En dat is ook iets waar sommigen grote moeite mee hebben.
|
Juist, nare, dat was ongeveer wat ik wilde uitdrukken. Grappig trouwens dat jij en je broer iets heel anders doen.
|
Mwah, eigenlijk zijn we elkaars spiegelbeeld op een hoop punten, maar onze mening over een hoop dingen is hetzelfde :p
|
Met geneeskunde verdien je toch meer dan met Duits. ;)
|
Wat heeft dát er nou weer mee te maken? :| Met Rechten kan je ook een hoop verdienen, maar staat toch bekend als een 'makkelijke' studie.
Even buiten het feit dat deze discussie echt 88 keer per maand wordt gevoerd (bij wijze van spreken ;)), vind ik dat het een discussie is, waar je nooit echt uit komt, simpelweg omdat de mensen met een bèta-achtergrond hier heel ander tegen aankijken dan mensen met een alfa- dan wel gamma-achtergrond. Ik denk niet dat je totaal verschillende studies met elkaar kan vergelijken, juist omdat ze zo verschillend zijn. Zoals al eerder werd aangegeven, hangt de zwaarte van een studie van meerdere factoren af en is dit ook niet objectief te wegen. Kort-door-de-bocht-conclusie: geef het op ;) |
Nou, als je rechten moeilijk vindt, zit er wel iets fout :o
|
Citaat:
|
Je kan trouwens wel een opleiding volgen met meer ECTS en dus een hogere studielast. Zo volg ik een HBO-opleiding maar omdat ik vwo als vooropleiding heb gehad doe ik die in drie jaar in plaats van in vier jaar. Ik moet dus eigenlijk 240 ECTS halen, ik ben er voor 30 vrijgesteld vanwege het vwo, blijven er nog 210 over, is 70 per jaar in plaats van 60.
Dus het kan wel :) |
Citaat:
|
Bij dezen. :nono: Die bèta's ook altijd...
|
Het aantal uren dat een student wekelijks aan de studie besteedt, moet je natuurlijk ook wel vergelijken met het aantal studenten dat de tentamens haalt.
Zo besteden geneeskundestudeten geloof ik gemiddeld 34 uur per week aan hun studie (volgens de elsevier) en psychologiestudenten gemiddeld 26 of 28 of iets dergelijks... daaruit zou je kunnen concluderen dat geneeskunde moeiljiker dan psychologie is. Maar ondertussen heeft wel ongeveer 70 % van de geneeskundestudenten na 1 jaar de propedeuse, tegenover nog geen 40 % van de psychologiestudenten. Dan hoeft psychologie dus niet per se makkelijker te zijn; de studenten zijn gewoon luier. De reden dat ik deze twee als voorbeeld heb genomen is dat ik alleen bij deze studies de propedeuse-in-1-jaar-percentages globaal weet. |
Citaat:
|
Maar dat zegt ze toch niet.. Ze zegt: meer tijd besteden = meer kans op P. Minder tijd besteden = minder kans op P. Wat jij zegt is: Meer tijd besteden = minder kans op P, maar dat was geen optie..
|
Citaat:
|
Jaha ik snap je post wel, maar je gaat niet in op wat zij zegt..
|
Citaat:
En voor de geinteresseerde: in Delft haalde in 2002 gemiddeld 22% van de studenten hun P in 1 jaar, maar daarvoor lag het toch zeker meestal een aantal procentpunten hoger. Interessant genoeg ligt het bij Industrieel Ontwerpen erg laag, gemiddeld zo'n 11% in elk jaar terwijl het o zo moeilijke TN daar 38% heeft. Bron: http://www.tudelft.nl/live/binaries/...174/doc/B2.pdf |
offtopic: Waarom heb ik het gevoel dat dit een verkapt 'streel mijn ego ik doe TN' topic is?
Maargoed, ik studeer dus zelf psychologie, intussen 2e jaars en die 20+ uur per week haal ik ZELDEN tot nooit. Daarentegen hoor ik wel bij die 40% studenten die hun P in één jaar hebben gehaald. Zoals eerder gezegd, dat ECTS systeem is niet voor niks ingevoerd maar dat neemt in mijn ogen niet weg dat een studie aan een TU gemiddeld gezien als moeilijk wordt ervaren dan een alfa of gamma studie. (en daar ben ik het zelf mee eens, heb N&T als profiel op VWO gehad en vind nog steeds dat ik toen moeilijkere stof kreeg dat nu in 2e jaar uni..) |
Citaat:
|
Citaat:
Eigenlijk zou ik het niet meer dan terecht vinden als de M kant van de profielen iets meer natuurdingen krijgen. Hoeven natuurlijk geen hele uitgebreide dingen te zijn, maar wel iets meer als ANW (dat vak stelt echt geen zak voor). Mensen aan de N kant moeten net zo goed talen doen terwijl een gedeelte er echt slecht in is. |
Waarom zijn NT & CM en bijv. technische natuurkunde & Franse taal & cultuur niet gelijk aan elkaar?
Omdat ze hele andere accenten leggen. Een taal leren gaat heel anders dan een natuurkundesom oplossen. Ze zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig. Dat achterlijke gezeik van bétageilers komt me nu nogal de keel uit, eerlijk gezegd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Als mijn beta-vrienden Nederlands zouden gaan studeren zou geen van allen het halen. Ik moet elke dag minstens 5 woorden uitleggen:) Maatschappelijk werk zou ook niet echt een optie zijn aangezien ze een minder ontwikkeld gevoelsysteem hebben. En dat is helemaal niet erg aangezien er ook scheikundigen moeten zijn om de wereld naar de maan te helpen.
Daarbij komt dat veel b-mensen dyslectisch zijn en het dus zowiezo niet zouden redden. |
Citaat:
Als beta-ers Nederlands zouden studeren zouden ze die woorden wel leren, alleen omdat ze het niet doen en de woorden daarom niet kennen betekent niet dat ze niet in staat zijn tot het kennen van die woorden. Een minder ontwikjkeld gevoelssysteem? Ik vind dit aardig beledigend, maar jij hebt zo'n hoogontwikkeld gevoelssyteem dat ik er vast naast zit met mijn gekwetsdheid. Ik zit er overigens ook vast naast bij de spelling van gevoelssysteem. Overigens werken scheikundigen er helemaal niet aan om de wereld naar de maan te helpen maar slechts een klein aantal mensen, maar het nu van odnerzoek in de ruimte is jou vast ontgaan. Verder suggereer je dat er veel dyslecten zijn onder de beta-ers, dat is niet waar, er zijn erg weinig dyslecten en dat die vnl. beta doen heeft weinig invloed op de gemiddelde taalstandaard van de beta-ers. |
Ik word echt helemaal gek van dat minderwaardigheidscomplex van alfa's en dat superioriteitsgevoel van bèta's.
|
Eigenlijk ben ik het wel met je eens, nare :o
|
Citaat:
Daarom Lotte zal de wirelt verdoemt zijn tot een menseleike robot werilt met de alfa's als slaven. en er zal geen goet Neederlands gesprooken mir worden. Deze post heeft evenveel sirieusitijts waarde als die van Lotte :). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Beta mensen zijn duidelijk de dommere mensen want alleen domme mensen doen van die wanhopige pogingen om te laten zien hoe slim ze zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
Of het nu gaat om taalwetenschap, communicatie, rechtsgeleerdheid, economie, psychologie en wat dies meer zij, bij alle alfastudies word je geacht méér te doen dan alleen reproduceren. Je wordt geacht zelf de grondslagen te onderzoeken en te beoordelen, een eigen mening te vormen en die te gebruiken om nog niet onderzochte vraagstukken of verschijnselen te beoordelen. Bovendien, vertel me nou niet dat je bij bètastudies zo vreselijk creatief bezig bent: met een broer die technische natuurkunde studeert (Enschede) en andere vrienden die ook natuurkunde doen (Leiden) kan ik toch wel met zekerheid zeggen dat je ook bij bètastudies voor het grootste gedeelte bezig bent met reeds vaststaande kennis onder de knie te krijgen. Logisch ook, want in geen enkele discipline red je het zonder op de schouders van de groten vóór jou te gaan staan. Sterker nog, bij een aantal natuurwetenschappen ben je juist mínder creatief bezig: het onderzoeksobject is statisch, de natuur ligt immers vast, het is een kwestie van ontdekken. Bij veel alfawetenschappen ben je tenminste nog bezig met een dynamisch onderzoeksobject, waardoor je continu bezig bent hypothesen te herformuleren en te toetsen, en je bovendien veel meer eigen inbreng hebt in het formuleren van die theorieën. |
Citaat:
Citaat:
|
Academische vaardigheden als presenteren, synthetiseren van informatie en allerlei andere aanverwante dingen leer je bij alle studies, dus dat je bij alfastudies alleen aan reproductie doet is niet echt het geval. Nou doe ik een gamma-studie, maar ik kan je vertellen dat ook wij bar weinig reproductietentamens bijvoorbeeld hebben. Het is meestal veel meer theoretiseren van de stof of juist in de praktijk brengen of toepassen op bepaalde situaties.
|
Citaat:
Wat de mens wél kan is het gebruiken van zijn natuurwetenschappelijke kennis om problemen in de samenleving te benaderen. Maar in feite doe je dan ook niets meer dan het toepassen van al totstandgebrachte kennis. Hoe nobel het ook klinkt, 'wetenschap om de wetenschap', uiteindelijk bedrijft de mens geen wetenschap omdat hij het leuk vindt, maar omdat hij de wereld om zich heen wil begrijpen en beheersen. En dat wil hij omdat hij daar zelf beter van wordt. Dat het bij natuurwetenschappen om een ander onderzoeksobject gaat dan bij taalwetenschappen of sociologie maakt dat niet anders. Citaat:
|
Citaat:
Een algemene basis moet op alle vakken zijn, daarom vind ik het ook zo raar dat de M profielen alleen een beetje ANW (wat wel leuk is, maar geen bal voorstelt) en een beetje wiskunde (en dan met name de C&Mers krijgen dat heel weinig) Daarom vind ik het niet verkeert om iets meer biologie, schei en naruurkunde verplicht te stellen aan die groep. Veel hoeft dat niet te zijn, maar een beetje lijkt me absoluut niet verkeert. Te meer omdat het andersom ook is. De N kant moet ook alle talen doen (VWO dan), hoewel dit ook niet heel veel is. Maar ik vind dat toch belangrijk voor je ontwikkeling (hoewel ik zelf natuurlijk ontzettent slecht was in vreemde talen) |
Citaat:
of mag je daar niet vooruitkomen op dit forum :( ? edit: Een feit is wel dat op Tu's meer nerds en schuwe mensen rondlopen dan op andere universiteiten. Kom op, kijk eens in Delft, daar zijn toch voor 60/70% beta jongetjes (en enkele meisjes) die niet verder komen dan hoi zeggen en naar beneden kijken. Blijkbaar zijn ze dan heel goed in al die bèta dingen, vaak missen ze wel andere vaardigheden (en ja er zijn ook uitzonderingen..). Kortom dat het één (bèta opleidingen) beter gewaardeerd moet worden dan het ander (alfa opleidingen) vind ik onzin. Maar eigenlijk kan het me weinig schelen, als je maar doet wat je leuk vindt lijkt me :) |
Je moet er natuurlijk wel een beetje inkomen, en het vereist een bepaalde manier van denken (erg in regels). Maar door de bank genomen is het toch niet ontzettend moeilijk, vooral niet in de zin van studiedruk. Als je niet tegen lezen kunt heb je alleen wel een probleem, want dat moet je namelijk nogal veel doen als je rechten doet :p wat ben je daarna gaan doen dan? :)
|
Oh nee he. Gaan we weer. :o
Het enige waar je volgens mij naar kan kijken is hoeveel mensen een bepaalde studie aan zouden kunnen. Zijn dat er minder dan bij andere studies, dan vereist de studie blijkbaar iets wat veel mensen niet hebben. Of de studie moeilijk of makkelijk is, is wat mij betreft subjectief. En nou ga ik heel hard uit dit topic rennen want dit is echt een discussie die te vaak gevoerd wordt. :) |
Eigenlijk is de discussie toch best zielig, want kennelijk is iedereen die hier post en een van de zijdes verdedigt niet tevreden met gewoon blij zijn om te doen wat hij/zij leuk vindt, maar het nodig acht dat anderen toegeven dat hij/zij beter bezig is dan de ander. Sommigen vinden het zelfs leuk om daarbij de ander maar de grond in te boren om er zo zelf beter uit te komen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Heb m'n jaar afgemaakt, maar m'n p niet gehaald. Wilde toen naar Amerika, maar heb toch maar voor m'n toekomst gekozen. Ik studeer nu bestuur & organisatie en het bevalt heel goed, ik durf zelfs te zeggen dat ik het leuk vind :D |
Ik ken bèta's die geschiedenis niet kunnen omdat ze niet "slim"genoeg zijn om de erg moeilijke oorzaak -> gevolg relatie te leggen.
Ik zelf ben als bèta erg slecht in talen en zal zodoende nooit een universitaire opleiding in een bepaalde taal kunnen halen. (althans niet binnen de voorgeschreven 4/5 jaar) Ik wil natuurkunde en wiskunde (twin) gaan proberen, lukt dit niet enkel natuurkunde. Ik ben namelijk erg geintereseert in de theoretische natuurkunde. Stel je dat het wel echt lukt en ik heb bachelor natuurkune + wiskunde en mn master theoretische natuurkunde. Ben ik dan beter dan een student frans en kan ik de de franse studie halen binnen een normale tijd.. NEEN... Ieder heeft zijn eigen aanleg en is goed in bepaalde vakken! Er valt geen discussie te voeren over wat moeilijker is. Het is namelijk persoonsgebonden! Dus dit is een zinloze discussie wat tig mensen al voor mij hebben gezegt. Ik vind dat de personen die dat niet inzien , hoe "slim" ze ook zijn , in sowieso 1 gebied héél erg dom zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.