Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK] profielwerkstuk (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1289706)

evil devolution 23-10-2005 11:04

[SK] profielwerkstuk

hoi iedereen,

zoals elke 5e/6eklasser moet ik dus een profielwerkstuk gaan maken, ik heb gekozen voor het vak scheikunde, maar ik twijfel nog tussen 2 onderwerpen: Caffeine of zonnebrandcreme. Het grote probleem is namelijk dat ik niet echt practica kan bedenken die voor een 6eklasser uitvoerbaar kunnen zijn. Heeft iemand hier misschien nog ideeen voor?

alvast bedankt, ED

Snees 23-10-2005 11:14

Ik ben geen ster in scheikunde, maar kan je niet iets doen met concentratiebepalingen van caffeïne in verschillende soorten koffie en thee, kijken of je het kan synthetiseren, of samen met een NG'er naar fysiologische effecten van caffeïne kijken?

sdekivit 23-10-2005 12:17

je kunt met behulp van HPLC je caffeinegehalte en zijn metabolieten in je speeksel bepalen, na het drinken van een kop zeer sterke koffie :) moet je even contact opnemen met bijvoorbeeld een universiteit.

remy476 23-10-2005 14:37

ik zal je een idee geven:

waarom schuimt cola als je er suiker bij doet, er zit toch al suiker in de cola?

daar heb ik mijn fielwerkstuk over gehouden :D en was makkelijk om te doen want we wisten het antwoord al.

we hadden 3 mogelijkheden
a) dat komt door de korrelvorm (bij zout en zand schuimt cola ook)
b) dat komt door de soort suiker (basterdsuiker honging enz)
c) dat komt door de concentratie suiker (er komt dan als het ware te veel suiker in de cola)

het antwoord is A

als je verder wilt gaan kan ik je nog wel een paar sites geven stuur me dan maar een PM :D

wel eerst goedkeuring aan je docent vragen want dit is niet echt sckeikunde (bij ons mocht het wel en ik had een goed)

*naso* 25-10-2005 20:46

ik zal je ook een idee geven..

Onderwerp: Drinkwater
Welke stoffen zitten er in?
Hoeveel?
dan moet je bepaalde stoffen in het water aantonen (ijzer, zuurstof, nitraat etc etc) en de hoeveelheid er van.
is wel leuk..

Ik had een PO gemaakt..was ongeveer zelfde als een pws
is wel leuk en moet je veel proefjes uitvoeren, titreren enzo...

*naso* 25-10-2005 20:47

Citaat:

*naso* schreef op 25-10-2005 @ 21:46 :

ik zal je ook een idee geven..

Onderwerp: Drinkwater
Welke stoffen zitten er in?
Hoeveel?
dan moet je bepaalde stoffen in het water aantonen (ijzer, zuurstof, nitraat etc etc) en de hoeveelheid er van.
is wel leuk..

Ik had een PO gemaakt..was ongeveer zelfde als een pws :P
is wel leuk en moet je veel proefjes uitvoeren, titreren enzo...

Keith 25-10-2005 21:52

Jij citeert jezelf, zoo.

Ik vind het een prima plan van naso. Maar je zou oo kde absorbiviteit van zonnebrandcreme kunnen proberen. Hopelijk kan dat enigszins nauwkeurig door een laag van bv 1mm dik met UV te bestralen en kijken wat er doorkomt. Als je dan ook nog test hoe gemakkelijk het insmeert en hoe erg het afgeeft in water kan je meteen weten welke je moet kopen als de zon weer gaat schijnen.

evil devolution 26-10-2005 18:19

allereerst iedereen bedankt voor de ideeen, na overleg met mijn leraar heb ik besloten om caffeine als onderwerp te kiezen, zodra ik ze een beetje op orde heb zal ik hier mijn onderzoeksvragen enzo posten, voor als jullie misschien nog tips daarbij hebben ;)

Keith 26-10-2005 18:26

Ok, leuk iemand die even vertelt wat er is gebeurd met onze suggesties. Succes.

*naso* 27-10-2005 20:46

Citaat:

Keith schreef op 25-10-2005 @ 22:52 :
Jij citeert jezelf, zoo.

Ik vind het een prima plan van naso.

ja was foutje van me..
ik wilde eigenlijk wijzigen..maar ging per ongeluk quoten...! :bloos:

sdekivit 27-10-2005 20:58

je kunt je bericht toch verwijderen net nadat je gepost hebt :confused:

sdekivit 27-10-2005 20:59

Citaat:

evil devolution schreef op 26-10-2005 @ 19:19 :
allereerst iedereen bedankt voor de ideeen, na overleg met mijn leraar heb ik besloten om caffeine als onderwerp te kiezen, zodra ik ze een beetje op orde heb zal ik hier mijn onderzoeksvragen enzo posten, voor als jullie misschien nog tips daarbij hebben ;)
weet je ook al hoe je het gaat aanpakken ? --> welke methode ga je gebruiken ?

--> wat je kunt onderzoek: hoe verandert de concentratie metabolieten van caffeine in speeksel na drinken van sterke koffie en wat is de invloed van chocola daarop (je zult een andere metaboliet in je mengsel aantreffen) ? :D

*naso* 31-10-2005 20:36

Citaat:

sdekivit schreef op 27-10-2005 @ 21:58 :
je kunt je bericht toch verwijderen net nadat je gepost hebt :confused:
ja ?
hoe dan?
ik ben geen MOD of zo die berichten kan verwijderen enzo..
en ik ben eigenlijk nieuw..heb niet veel verstand van forums..!

mathfreak 01-11-2005 17:44

Citaat:

*naso* schreef op 31-10-2005 @ 21:36 :
ja ?
hoe dan?

Klik op het icoontje wijzig en vink vervolgens de optie Verwijderen? links boven aan. Door Daarna op Verwijder nu te klikken wordt je bericht verwijderd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.