Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   videokaarten met sockets ? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1290247)

J-roenn 24-10-2005 08:59

videokaarten met sockets ?

ik heb al effe zitten kijken maar kan er nergenst wat over vinden.
klasgenoot van me beweert hier dat zowel ati als nvidea van plan zijn de GPU's tegenwoordig zo te maken dat ze upgradble zijn, dus zeg maar dat je met soort socket een nieuwe gpu op je videokaartje kan proppen.

klopt dit gerucht of lult die gast gewoon ?

Marcade 24-10-2005 09:11

"AnandTech bericht dat zowel nVidia als ATi plannen hebben om videochips te ontwerpen die door de gebruiker vervangen kunnen worden door een sneller exemplaar zonder daarvoor een compleet nieuwe videokaart te hoeven kopen. nVidia zou bezig zijn met het ontwikkelen van een moederbord waar niet alleen een socket voor de processor op te vinden is, maar ook voor de videochip. ATi zou in een iets andere richting aan het zoeken zijn en bezig zijn met een PCI Express-videokaart waar de videochip in een socket zit. Wanneer en of deze plannen realiteit worden is voorlopig nog onbekend, maar bijvoorbeeld het gegeven dat de nVidia G72 en G73 pin compatible zijn met de NV40 en NV43 laat wel zien dat er mogelijkheden zijn."

bron

Offtopic: Je kan zelf toch ook een beetje zoeken?

Triloxigen 24-10-2005 09:34

Ik denk dat het niet zeer beperkt zal zijn, de videokaart markt veranderd zo snel dat het weinig zin gaat hebben.

MaHo 24-10-2005 10:12

Mjah, en dan moet je je geheugen op die kaart zeker ook apart gaan vervangen? Anders zit je straks met 128MB DDR en een 7800GTX core (n) :D

Gimme more beer 24-10-2005 10:21

Citaat:

MaHo schreef op 24-10-2005 @ 11:12 :
Mjah, en dan moet je je geheugen op die kaart zeker ook apart gaan vervangen? Anders zit je straks met 128MB DDR en een 7800GTX core (n) :D
Mwoah, zelfs dat is niet zo'n ramp ;)

En geheugen gaat maar heel geleidelijk omhoog.

Jolt 24-10-2005 10:40

Als je een PCB uitbrengt met 512 MB en 256 bit zoals de X1800XT

Dan heb je genoeg speling, eigelijk is het wel handig voor de low end segment, kunnen ze nog een kleine performance boost krijgen, maar pci-Express hebben ze nog lang niet vol.

Waarschijnlijk word het toch gecanceld. Voor laptops is het natuurlijk wel fijn :)

nare man 24-10-2005 11:04

Ik denk niet dat dat marketingtechnisch interessant is. De kosten van zo'n socket- en geheugen-upgradeable videokaart zouden aanzienlijk hoger zijn dan die van een gewoon, niet-upgradeable exemplaar, terwijl men in het performance-segment toch wel bereid is 500+ euro te betalen voor de snelste kaart, ongeacht de levensduur daarvan. Daar kun je als bedrijf veel beter op inspelen.

Prijsbepaling van videokaarten is toch volledig nattevingerwerk, dus ik zie niet in waarom men moeite zou doen. Hooguit voor laptops interessant inderdaad.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23.