![]() |
[Vraag] Plagiaat vs. Inspiratie
Beste forummers, bij mij op school werd een presentatie gegeven over wat we zoal moesten doen dit blok. In deze presentatie zei de docent dat je inspiratie mocht opdoen maar dat hij geen plagiaat wou zien.
Hij vertelde er niet bij wat hij onder plagiaat verstond en wat onder inspiratie. Toen we het hem vroegen gaf hij een heel vaag antwoord waardoor ik het nu aan jullie voorleg: Mijn vraag aan jullie is dus: Wat is het verschil tussen plagiaat en inspiratie? |
plagiaat is precies hetzelfde gebruiken ,,
inspiratie,, is eigenlijk zin krijgen om iets zelf te maken eigenlijk een verkeerde benaming,, maar in het geval van wat jij bedoelt is iets nieuws verzinnen of compleet anders maken |
plagiaat=concept jatten
inspiratie=ideeën krijgen van het bestaande concept voor nieuwe concepten |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik vind je hoofdletter gebruik erg creabea artistiek verantwoord en inventief.
|
Citaat:
|
mja, alsnog is de scheidslijn vrij vaag.
zo had je ook een fotgrafe wiens naam ik niet meer kan herinneren die een foto van een beroemde foto had gemaakt en die exposeerde. iemand die weet wie ik bedoel? damn, kan er niet opkomen.. |
Maar als je iets letterlijk overneemt en je vermeldt erbij waar het vandaan komt (bronverantwoording) dan mag het weer wel.
|
Citaat:
|
Citaat:
(Kunst Niet Ongeoorloofd R... eehh... :D ) |
Citaat:
het was letterlijk een foto van een foto, zonder dat er iets anders op te zien was. de fotograve vond t ook geen plagiaat geloof ik, maar wilde een discussie rond t onderwerp uitlokken. wat toen (ik geloof ergens in de jaren 70) ook gebeurde. fuck, ik kan niet op die naam komen :mad: |
Citaat:
of die de foto van de foto maakte? volgens mij is het dan gewoon plagiaat |
Citaat:
|
Een foto van een foto... Je hebt de foto natuurlijk wel zelf gemaakt, maar het is iets van iemand anders...
... ...mblmblb :( ... Hoe vaag :s |
Tuurlijk is dat plagiaat. Anders zou je ook een Stephen King-boek kunnen fotokopiëren en onder je eigen naam uitgeven, 'je hebt het tenslotte zelf gemaakt'.
|
Citaat:
offtopic: Stephen King-fan? :p |
Citaat:
Bij een voorbeeld als van die fotograaf,... dat weet ik eigenlijk niet. Ik dacht van wel :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
Iets is pas plagiaat als je van iets wat iemand anders gemaakt heeft, beweert dat jij het hebt gemaakt. Bovendien is het in deze context ook niet echt van toepassing of je wel of geen bron vermeldt. Als je iets zélf moet maken en inleveren, schiet je niet veel op met werk van een ander inleveren met een bronvermelding. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13. |