![]() |
[F1] Nieuwtjes
Centreline Downwash Generating (CDG). Dat zou de benaming voor het nieuwe type achtervleugel wel eens kunnen worden voor 2008 (of 2007 als alles goed gaat).
Deze vleugel heeft 1 groot verschil met de hedendaagse achtervleugels: hij bestaat namelijk niet langer uit een geheel maar uit 2 aparte stukken die boven de achterbanden hangen. Volgens onderzoek zou dit het voorbijsteken ten goede moeten komen. De bedoeling is dat het vanaf 2008 in het technisch regelement wordt opgenomen (tesamen met de verbreding van de wagens en de slicks). Toch hoopt men al in 2007 de plannen te introduceren, dit kan echter enkel als men de nodige steun van de teams krijgt. Max Mosley had het volgende erop te zeggen: " Dit nieuw onderzoek is belangrijk voor de toekomst van de Formule 1. Door de CDG-vleugel te introduceren geven we de fans exact wat ze willen namelijk wiel-aan-wiel races. We hopen dan ook op de steun van de teams, zodat we dit radicale nieuwe project in 2007 al kunnen introduceren in plaats van 2008" Foto's: http://www.fia.com/resources/images/...DG_graphic.jpg |
Ziet er raar uit..
Ik geloof trouwens nooit dat het veranderen van een vleugel er voor zorgt dat er wiel-aan-wiel gevechten komen. De beste oplossing voor de grote verschillen is.. dezelfde auto. Je ziet nu dat de coureurs van hetzelfde team vaak dicht bij elkaar zitten. Dus wanneer ze allemaal dezelfde auto hebben zouden ze dichter bij elkaar moeten zitten. Ik ben trouwens niet een voorstander van een standaart wagen. |
Ziet er apart uit, wel leuk eigenlijk :cool:. Als deze vleugel er voor zorgt dat de auto's dichter achter elkaar kunnen rijden zonder downforce te verliezen, dan hoop ik het het snel ingevoerd word (y) .
|
LONDEN - De Formule 1 stapt over op een ander kwalificatiesysteem. De internationale automobielfederatie FIA besloot maandag volgend seizoen van de kwalificaties een soort afvalrace te maken. Dat zou aantrekkelijker zijn voor het publiek.
Een zegsman van de FIA zei dat alle raceteams akkoord zijn met de wijziging. De FIA draait volgend seizoen ook een maatregel terug. Dit jaar was het verwisselen van banden tijdens de grandprixwedstrijden niet toegestaan. In 2006 mag het weer. In de huidige kwalificaties rijdt elke bolide feitelijk rondjes tegen de klok. De coureur met de snelste rondetijd verdient poleposition. Volgend jaar introduceert de FIA twee korte wedstrijdjes, waarbij telkens een aantal racewagens afvallen. De beste tien strijden in een derde race van 20 minuten om de voorste startplek. |
Dezelfde achtervleugel zorgt ervoor dat de F1 wagens minder afhankelijk worden van downforce, waardoor ze dichter achter elkaar kunnen rijden; dus meer kunnen inhalen.
Echter, dit lossen de teams wel weer op dmv kleine wings ed. |
Hm die vleugel ziet er inderdaad wel een beetje raar uit. Maargoed, als het ervoor zorgt dat er meer en mooiere gevechten ontstaan, dan vind ik het goed. :cool:
Citaat:
|
Formule 1 moet het juist hebben van ontwikkelingen enz. Daar zijn ze groot door geworden.
De bandenwissel komt hoogstwaarschijnlijk ook weer terug, wat de Bridgestone teams weer ten goede komt. http://www2.uol.com.br/bestcars/carr...er-pitstop.jpg http://www.f1net.gr/images/2005/will...05_225x150.jpg :cool: (y) |
Echt, daar ben ik zo blij mee..
wat een idiote regel was dat.. Formule 1, dat was juist altijd de sport waarbij er in zes seconden én getankt werd, én vier banden werden verwisseld. Het hele team zat dan in spanning te wachten op dat ene moment, het moment waarop hun coureurs een pitstop zouden maken. De spanning was vaak groot. Alles moest goed gaan, en het liefst zo snel mogelijk. Soms was er nog wel eens één band die per ongeluk in de pitbox stond, en die dan snel gehaald moest worden. Dat soort chaos zorgde altijd voor mooie momenten. Als bijvoorbeeld de leider in de wedstrijd naar binnen kwam, was het altijd de vraag of de banden goed en zonder problemen op de auto kwamen. Want ook dat ging nog weleens mis. Dit jaar waren de pitstops op zichzelf vaak minder interessant om te zien. Ook hadden een aantal monteurs binnen het team een hele andere taak gekregen omdat banden verwisselen niet meer nodig was. En dat vind ik erg jammer. Formule 1 stond juist hierom bekend. De pitstops. Een pitstop waarbij er geen banden verwisseld worden, vind ik niet in de Formule 1 passen. Maar goed, gelukkig mag het weer.. En vanaf wanneer gaat dat in? 2006? |
He, nog meer veranderingen, 'k blijf bezig :P
ff overzichtelijk: Kwalificatie Opnieuw gaat het kwalificatiesysteem op de schop. De kwalificatie bestaat volgend jaar uit drie knock-out sessies. Na de eerste sessie van 15 minuten vallen de vijf langzaamste coureurs af en in de tweede sessie nog eens vijf. De overige tien coureurs strijden in de laatste sessie van twintig minuten om de pole position. Bandenwissels Ook de bandenwissels zijn, ondanks bezwaren van enkele teams, na een jaar afwezigheid weer toegestaan. Banden In 2007 worden de slicks heringevoerd. In 1997 werden de profielloze banden verboden. Bovendien is 2006 het laatste jaar met meerdere bandenleveranciers. Vanaf 2007 wordt de zogenoemde ‘control tyre’ ingevoerd. Achtervleugel Het voorstel van de FIA van de dubbele achtervleugel moet nog verder worden uitgewerkt. De technische werkgroep gaat aan de slag met het plan. Daarna moeten minimaal acht teams toestemmen voordat de vleugel daadwerkelijk op de wagen wordt gemonteerd. In het nieuwe concept wordt de huidige achtervleugel vervangen door twee kleinere vleugels, die achter de wielen zijn geplaatst. Dankzij deze constructie kunnen de auto’s weer vlak achter elkaar rijden zonder verlies aan downforce. Hierdoor zijn meer inhaalacties mogelijk Groen licht Niet alle voorstellen kregen groen licht. Het verbieden van de derde wagen en het afschaffen van de reservewagen kregen geen goedkeuring. |
Nee he, wat een kut verandering, maar een bandenleverancier. Nu moesten de leveranciers nog tegen elkaar strijden, waardoor je echt de beste banden krijgt, maar niet de veiligste. Nu worden ze waarschijnlijk dus weer wat minder snel, maar veiliger :( (n) '.
Die kwalificatie is wel leuk, lijkt alleen een beetje afgekeken van de A1 GP, al zal dat wel niet zo zijn. |
En hoe zit het met de kwali dan? De eerste 10 die afvallen? Wat gebeurt daarmee? Dat heb ik nog nooit begrepen.. Telt daarvan gewoon hun snelste tijd ofzo??
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Eerst wordt de eerste sessie gereden, van 15 minuten. De 15 rijders met de snelste tijd mogen nog een keer 15 minuten rijden, de 5 langzaamsten krijgen op basis van hun tijd startposities. (dus de langzaamste achteraan enz.)
Vervolgens rijden de overige 15 weer 15 minuten, en vallen de 5 langzaamsten af. Die krijgen ook op basis van hun tijd een startpositie. De overige 10 coureurs rijden 20 minuten voor de poleposition. |
Citaat:
Nja ik weet niet of dit nou een geweldig systeem is, maar het is wel een feit dat het een stuk beter klinkt dan het systeem dat we eerst hadden.. |
Tja, elk jaar een nieuwe kwali zo lijkt het? :|
Dus we krijgen nu weer zoals van ouds iedereen tegelijkertijd op de baan... naja in 3 fasen dan, en elke fase 5 auto's minder. Mja, afgelopen seizoen hing je plek op de grid slechts van 1 rondje af, dus in 1 keer moest alles perfect zijn, komend seizoen heb je wat meer kansen en minstens 1 kwartier. Das het voordeel lijkt mij. En als nou in het eerste kwartier 6 auto's crashen / uitvallen (kans is klein, maar stel... ;) ), wat gebeurt er dan? :p |
Citaat:
|
We hebben nou wel gelezen over dat bandenwisselen mag, maar mag bijtanken ook weer gewoon zoals 2 jaar geleden dus dat ze voor de race nog even kunnen bijtanken?
|
Citaat:
Waarschijnlijk staan die zes dan gewoon achteraan en gaat de volgende sessie beginnen met 14 ipv 15 auto's .. @Andere Duck: Volgens mij moeten de 10 overgebleven coureurs van tevoren vertellen hoeveel bezine ze mee nemen naar de race. Dan mogen ze zo weinig mogelijk mee nemen in het laatste deel van de kwali, en daarna wordt de hoeveelheid bezine weer afgetankt. Dus als iemand met 50 liter wil beginnen, en hij heeft na de kwali nog 10 liter over, moet hij nog 40 liter bijtanken.. Ik weet ook niet zeker of ik het goed heb, maar zoiets was het dacht ik. En ik weet ook nog niet of dit nou wel een handig idee is, maarja we zullen het wel zien straks. |
Om het laatste deel van de kwalificatie nog spannender te maken voert de FIA nog een extra regel in. De tien rijders die nog een laatste keer de baan op moeten zijn verplicht de race te starten met de hoeveelheid benzine die hen na de kwalificatie rest. Dat geldt niet voor de 10 rijders die eerder te traag werden bevonden. Zij mogen wel nog bijtanken voor de start van de race. Dit strategisch vraagstuk moet volgens de FIA in 2006 voor nog meer spanning gaan zorgen.
|
Citaat:
Ik vind dat ze weer terug moeten naar 12 ronden maximaal in een uur, zoveel benzine en banden als je wilt. Dan komt het tenminste echt aan op kwaliteiten van auto's en coureurs, niet op liters benzine (n) |
Citaat:
Dat de laatste 10 niet mogen bijtanken zal het vast wat spannender maken, maar ik vind het een klote regel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Stel je voor: Fisichella heeft een redelijk tijd neergezet, iig top tien. Alonso nog niet en Raikonen ook nog niet. Flavio B zegt tegen Fisichella: 'jij gaat voor Raikonen rijden en je zorgt ervoor dat hij geen snelle ronde kan rijden'. Alonso pakt zo makkelijk de pole.. Deze nieuwe kwali zal gaan zorge voor leuke spelletjes van de teams. |
Maar ik denk niet dat ze dat zullen gaan doen..
Zo onsportief zijn ze toch niet..? En als het te duidelijk is dan zal de FIA wel ingrijpen.. En het kon vroeger trouwens ook, toen er nog gewoon 1 sessie was van een uur. En toen gebeurde dat niet echt volgens mij.. Dus ik denk dat dat niet zo'n probleem zal worden.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Jip, het is echt officieel... Albers naar Midland voor 2 jaar.
Als iemand nog een zitje verdiende was het Albers wel. Nu maar hopen dat hij een teamgenoot van formaat krijgt. Een Sato of een Davidson zou leuk zijn. Tegen zulke jongens kan hij zich pas echt in de kijkers rijden. (y) Hij kon ook naar Williams als test-coureur. Als de Midland deal niet was doorgegaan was hij hoogst waarschijnlijk daar aan de slag gegaan. Maar ik denk dat hij de juiste keus heeft gemaakt door voor Midland te kiezen. Kijken waar Doornbos nog eventueel terecht kan. Men zegt dat Ecclestone hem graag bij Williams zou zien als race-coureur. Maar ik weet niet of dat geloofwaardig is. Misschien testrijder bij Williams, Pizzonia gaat waarschijnlijk naar USA dus dat plekje komt vrij... |
Citaat:
|
Citaat:
Hopla, nog een Nederlander erin. Wel leuk, nog een Nederlander. Nu Doornbos als 2e rijder en Jan Lammers als teambaas! :p |
Mooi dat Albers een nieuw team gevonden heeft! :) Nu Doornbos nog.
Wie wordt eigenlijk teamgenoot van Albers of is dat nog niet bekend? Monteiro heeft het (voor een vrij anonieme rijder een jaar geleden) redelijk goed gedaan dit jaar, Karthikeyan zien we denk ik niet terug dit jaar. :p Of wordt het iemand van een ander team? Anthony Davidson zou toch ook verkassen van BAR naar een team voor eerste of tweede coureur te worden? :o |
Volgend jaar zullen er waarschijnlijk elf teams deelnemen aan het wereldkampioenschap Formule 1. Het Super Aguri F1 Team uit Japan wil McLaren, Renault en Ferrari het vuur aan de schenen leggen. (y)
Achter het project staat de voormalige Japanse F1-piloot Aguri Suzuki, die in de Japanse autofabrikant Honda een bondgenoot vond. Suzuki stelde zijn plannen voor in Tokio. Als de FIA de plannen van Suzuki aanvaard, zal de voorstelling van het team eind januari/begin februari plaatshebben. Honda zal instaan voor de levereing van V8-motoren. Over de rijders en sponsors is nog niets beslist. Als potentiële piloot voor het derde Japanse F1-team is er sprake van de Japanner Takuma Sato, die niet meer welkom is bij Honda. |
Citaat:
|
Zou toch mooi zijn als het waar is, een extra team. (y) Maar McLaren endergelijke het vuur aan de schenen leggen met Sato? :p
|
Volgens mij was in 2003 en 2004 toch ook al een groot gerucht dat al een elfde team in de F1 zou gaan rijden? :o Maar daar heb ik al lang niets meer van gehoord... kan me iets heel vaags herinneren, maar weet de naam al niet meer...
|
Ach, dat is hetzelfde als zeggen dat RBR-Ferrari het te topteams moeilijk gaat maken.
|
Vind het wel jammer dat de naam Minardi nu voorgoed weg is...
Red Bull heeft Minardi overgenomen, tuurlijk, dat wisten we al, maar waarom hadden ze dat team niet Red Bull Minardi kunnen noemen:( Minardi was een begrip... jammer |
Citaat:
|
Er is weer een beetje hoop dat er een Belg in de F1 komt. Jeffrey Van Hooydonk mag gaan testen bij Midland (ex Jordan). De test zelf heeft plaats op 8 december op het circuit van van het Spaanse Jerez. Jeffrey Van Hooydonk heeft al wat F1-ervaring kunnen opdoen bij Minardi.
De twee zitjes bij Midland zijn wel al ingenomen, oa door Christijan Albers. |
Citaat:
|
Ik dacht Monteiro, want dat stond op f1racing.nl
Maar dat zegt ook niet alles natuurlijk :rolleyes: |
En in deze wagen (kleurenstelling) gaat Christijan het volgend seizoen doen:
http://images.f1racing.net/large/53424.jpg Ik moet zeggen, een zeer gelikt ontwerp. Voor de Belgen: http://images.f1racing.net/large/53425.jpg Jeffrey van Hooydonk bij het passen van zijn stoeltje. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat rood is trouwens niet te vergelijken met Ferrari-rood... Op de foto's is het wat verkleurd, maar het is toch echt oranje/rood. En ik denk dat als je hem in het geheel ziet hij totaal niet op de toyota lijkt, want een zeer groot deel is grijs. |
Citaat:
|
Die wagen ziet er in ieder geval leuk uit... Nu de resultaten nog ;)
|
Mooie wagen inderdaad... en wéér een rood-wit team erbij. :) Beter dan dat felle geel, daar kreeg ik altijd pijn van in mijn ogen. ;)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.