Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   erge pijn in (onder)buik (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1290904)

Nebel 25-10-2005 12:59

erge pijn in (onder)buik

Ik heb sinds een halfuur opeens acuut super pijn in mijn onderbuik gekregen, heb het gevoel alsof ik de hele tijd met messen gestoken wordt. Ik kan niet eens rechtop staan of zitten alleen in elkaar gedoken is het een beetje te verdragen. Ik ben alleen thuis en ik heb mn moeder wel gebeld maar die weet het ook niet. Ik was vanochtend wel misselijk en nu ook een beetje en ben ook wel moe, maar dacht dat het stress was (examens). Kan dit ook puur stress zijn? Hebben jullie tips wat helpt? Ik heb een kruik gepakt maar daarvan kreeg ik nog veel meer pijn...

Neiu 25-10-2005 14:16

Hm, het kan van veel stress komen, of te weinig drinken of lang achter elkaar hele koude voeten hebben (ja stom genoeg krijg je daar buikpijn van :s). Moet je misschien ongesteld worden?
Heel drastisch: als het echt zo ongeveer onoverkomelijke pijn is kun je misschien blinde darmontsteking hebben? Maar daar zou ik niet te snel vanuit gaan.

Andijvie 25-10-2005 14:17

Die steken heb ik vaak één dag voor ik ongesteld moet worden, soms klap ik er ook dubbel van, zo'n pijn. Ik heb soortgelijke pijn wanneer ik iets fouts gegeten heb, maar dan minder plotseling en minder... continu. (De laatste pijn verschilt ook wel iets, hij voelt minder... hol.)

Als ik ga douchen, of rustig liggen op de bank of in bed, beetje thee drinken, lezen/tv kijken, dan ebt het weg. Soms wil het ook helpen een rondje te gaan lopen buiten, wanneer 't frisjes is. Rustig koele lucht in ademenen en daarna binnen lekker thee drinken.

Andijvie 25-10-2005 14:18

Citaat:

Neiu schreef op 25-10-2005 @ 15:16 :
Hm, het kan van veel stress komen, of te weinig drinken of lang achter elkaar hele koude voeten hebben (ja stom genoeg krijg je daar buikpijn van :s). Moet je misschien ongesteld worden?
Heel drastisch: als het echt zo ongeveer onoverkomelijke pijn is kun je misschien blinde darmontsteking hebben? Maar daar zou ik niet te snel vanuit gaan.

Zit de pijn van een blinde darmontsteking niet meer in je zij?

rare kwast 25-10-2005 14:43

ik had laatst pijn in mn onderbuik tijdens mn ovulatie.. echt zo erg, wist niet hoe ik moest zitten/lopen en liep dan ook krom en zoooo veel pijn

raarmeisje 25-10-2005 14:52

zit het echt helemaal in je onderbuik, of zit het links/rechts van je onderbuik?

Nebel 25-10-2005 15:16

blindedarm is het zeker niet, aangezien ik die niet meer heb :P

het is echt midden in mn onderbuik zeg maar. net was het even minder, maar nu is het weer heel erg... ik weet niet of ik ongesteld moet worden want dat ben ik eigenlijk al heel lang niet echt geweest.

KiMZz 25-10-2005 17:28

Allang niet meer ongesteld geweest? Pil doorgeslikt of onregelmatige menstruatie?
Onveilig seks gehad misschien? Kan er misschien op wijzen dat je zwanger bent..

In ieder geval helpt een warme douche misschien wel of iets warms op je buik leggen, zoals een hittepit ofzo?

juno 25-10-2005 17:40

Goede sterke pijnstiller die ook ontkrampend werkt: Naproxen.
De merknaam is Aleve.

Je kunt ook een darmkramp hebben, dat kan zoveel pijn doen dat je echt niets meer kunt. Venkelthee drinken helpt.

dark*dizzie* 25-10-2005 18:14

Heb ik ook wel eens, ga anders even op bed liggen, dat werkt bij mij vaak wel. Succes in iedergeval.

Nebel 25-10-2005 18:14

Citaat:

KiMZz schreef op 25-10-2005 @ 18:28 :
Allang niet meer ongesteld geweest? Pil doorgeslikt of onregelmatige menstruatie?
Onveilig seks gehad misschien? Kan er misschien op wijzen dat je zwanger bent..

In ieder geval helpt een warme douche misschien wel of iets warms op je buik leggen, zoals een hittepit ofzo?

Onregelmatig (ivm ondergewicht e.d.)
Van kruik enzo kreeg ik meer pijn, maar ben net in bad geweest en werd het wel iets minder van.

Misschien idd mn darmen, als ik vannacht nog last hou ga ik morgenochtend naar de huisarts.

mirnie 26-10-2005 19:40

Citaat:

Sassiefje schreef op 25-10-2005 @ 13:59 :
Ik heb sinds een halfuur opeens acuut super pijn in mijn onderbuik gekregen, heb het gevoel alsof ik de hele tijd met messen gestoken wordt. Ik kan niet eens rechtop staan of zitten alleen in elkaar gedoken is het een beetje te verdragen. Ik ben alleen thuis en ik heb mn moeder wel gebeld maar die weet het ook niet. Ik was vanochtend wel misselijk en nu ook een beetje en ben ook wel moe, maar dacht dat het stress was (examens). Kan dit ook puur stress zijn? Hebben jullie tips wat helpt? Ik heb een kruik gepakt maar daarvan kreeg ik nog veel meer pijn...
spastische darm hoogstwaarschijnlijk!!! heb ik ook weleens last van gehad. reuze pijnlijk! daarna naar de dokter gegaan en dr medicijnen voor gekregen. werd het wel beter van. Kon niet zitten, liggen of staan. Bij staan dacht ik van mn stokje te gaan van de pijn. ik kon alleen maar in elkaar gedoken liggen eigenlijk. Geen warmte en geen kou kunnen verdragen. Kortom je voelt je gewoon compleet klote. Echt waar niks anders aan te doen dan de huisarts!

Gothic 26-10-2005 20:41

ik heb dit ook gehad... ben er meerdere keren door flauwgevallen. Dokter denkt bij mij dat het psychisch is... kunnen ook nier/galstenen zijn, iets aan je maag of darmen...

Nebel 26-10-2005 20:57

Citaat:

Gothic schreef op 26-10-2005 @ 21:41 :
ik heb dit ook gehad... ben er meerdere keren door flauwgevallen. Dokter denkt bij mij dat het psychisch is... kunnen ook nier/galstenen zijn, iets aan je maag of darmen...
ik ben ook 3 keer flauwgevallen (N). ik ben vandaag naar de huisarts geweest en ik moet naar het ziekenhuis voor onderzoeken. Ik heb een spastische darm en daar heb ik medicijnen voor maar dat ging nu juist wel goed. Galstenen heeft zo ongeveer elk familielid gehad, maar ben ik daar niet een beetje jong voor?
Iig, ik krijg een darm en een maagonderzoek, heb jij dat wel eens gehad? Hoe werkt dat? :(

Gothic 26-10-2005 21:40

Citaat:

Sassiefje schreef op 26-10-2005 @ 21:57 :
ik ben ook 3 keer flauwgevallen (N). ik ben vandaag naar de huisarts geweest en ik moet naar het ziekenhuis voor onderzoeken. Ik heb een spastische darm en daar heb ik medicijnen voor maar dat ging nu juist wel goed. Galstenen heeft zo ongeveer elk familielid gehad, maar ben ik daar niet een beetje jong voor?
Iig, ik krijg een darm en een maagonderzoek, heb jij dat wel eens gehad? Hoe werkt dat? :(

Ik heb alleen echo gehad ervoor... maar als je darmen je zwakke punt zijn, werkt stress daarop. Jouw psychische gesteldheid is absoluut niet wat het moet zijn, dus kans is groot dat het psychisch verergerd wordt...

en ja stress kan dat dus allemaal veroorzaken... althans, ik ben kerngezond, dus dan moet het psychisch zijn zeggen ze in het ziekenhuis.

Ik weet niet of jouw eetprobleem niet dingen kapot gemaakt heeft?

HereIAm 26-10-2005 22:14

Citaat:

Gothic schreef op 26-10-2005 @ 21:41 :
Bij nierstenen zit de pijn niet in je onderbuik, bij galstenen ook niet? :confused:

@TS: Goed dat je naar de dokter gaat, als het niet over is morgen!

HereIAm 26-10-2005 22:17

Oh, je bent al geweest ;)

Volgens mij zijn er verschillende maag- en darmonderzoeken. Je zou kunnen bellen naar het ziekenhuis of naar de huisarts om te vragen wat ze precies gaan doen? Het zou rot zijn als je er voor wakker ligt..

Ik heb alleen echo's gehad en bij mij zeiden ze ook dat ik voor galstenen te jong zou zijn..

Gothic 27-10-2005 08:57

Citaat:

HereIAm schreef op 26-10-2005 @ 23:14 :
Bij nierstenen zit de pijn niet in je onderbuik, bij galstenen ook niet? :confused:

@TS: Goed dat je naar de dokter gaat, als het niet over is morgen!

als je een hartaanval hebt, heb je toch ook pijn in je linker arm? Daar zit je hart toch ook niet?

Het is heel slecht te voelen waar pijn precies zit, zeker in je buik... pijn kan verplaatsen namelijk en gevoeld worden op andere plaatsen.

HereIAm 27-10-2005 13:29

Citaat:

Gothic schreef op 27-10-2005 @ 09:57 :
als je een hartaanval hebt, heb je toch ook pijn in je linker arm? Daar zit je hart toch ook niet?

Het is heel slecht te voelen waar pijn precies zit, zeker in je buik... pijn kan verplaatsen namelijk en gevoeld worden op andere plaatsen.

Ja, dat is wel zo, pijn in je buik is vaak erg moeilijk aan te wijzen! Ik reageerde meer uit eigen ervaring, toen ik nierstenen had, voelde ik veel pijn hoog in mijn rug en hoog in mijn buik. Nou ja, sorry.

niempje.. 27-10-2005 16:02

misschien kan ik je even helpen.. ik heb beide onderzoekingen al gehad.
bij t maagonderzoek hebben ze eerst even mijn tong/keel verdoofd met een spray zodat ze met een buisje langs mijn keel naar mijn maag konden.
jij krijgt dan zo een mondstuk zodat het makkelijker in te brengen is. het is een vrij vervelend gevoel doordat je denkt dat je niet meer kan ademen door die buis.. de dokter gaat die steeds verder moeten induwen om goed te kunnen kijken en dat voelt ook niet echt prettig aan... (ik moest constant kokhalzen..) je moet gewoon proberen zo kalm mogelijk te blijven!

ik denk dat een darmonderzoek ook op verschillende manieren kan.. mij hebben ze foto's laten nemen. ik moest dan 3 bekertjes van dat degoutant spul opdrinken :) (was helemaal wit en smaakte naar krijt) dan moest je het even laten zakken tot je darmen, met dit vloeistof kunnen ze je darmen zien op de foto's.. is op zich dus niet zo vervelend!
alleen.. ik heb ook een spastische darm, en het heeft dus 3 uur geduurd eer er voldoende vloeistof was in mijn darmen om een deftige foto te nemen, mijn darm 'spuwde' het vloeistof steeds terug!
ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen...

reno 27-10-2005 17:01

IK heb soms ook verschrikkelijke pijnen in mijn onderbuik, een soort van krampen. Meestal is het dan over na ontlasting.
Iemand enig idee waar dat aan ligt?

Andijvie 27-10-2005 17:06

Citaat:

niempje.. schreef op 27-10-2005 @ 17:02 :
misschien kan ik je even helpen.. ik heb beide onderzoekingen al gehad.
bij t maagonderzoek hebben ze eerst even mijn tong/keel verdoofd met een spray zodat ze met een buisje langs mijn keel naar mijn maag konden.
jij krijgt dan zo een mondstuk zodat het makkelijker in te brengen is. het is een vrij vervelend gevoel doordat je denkt dat je niet meer kan ademen door die buis.. de dokter gaat die steeds verder moeten induwen om goed te kunnen kijken en dat voelt ook niet echt prettig aan... (ik moest constant kokhalzen..) je moet gewoon proberen zo kalm mogelijk te blijven!

ik denk dat een darmonderzoek ook op verschillende manieren kan.. mij hebben ze foto's laten nemen. ik moest dan 3 bekertjes van dat degoutant spul opdrinken :) (was helemaal wit en smaakte naar krijt) dan moest je het even laten zakken tot je darmen, met dit vloeistof kunnen ze je darmen zien op de foto's.. is op zich dus niet zo vervelend!
alleen.. ik heb ook een spastische darm, en het heeft dus 3 uur geduurd eer er voldoende vloeistof was in mijn darmen om een deftige foto te nemen, mijn darm 'spuwde' het vloeistof steeds terug!
ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen...

3 uur is toch een hele normale tijd voor die vloeistof om tot de darmen te komen? 't Moet wel eerst nog door de maag enzo, kost tijd...

Andijvie 27-10-2005 17:06

Citaat:

reno schreef op 27-10-2005 @ 18:01 :
IK heb soms ook verschrikkelijke pijnen in mijn onderbuik, een soort van krampen. Meestal is het dan over na ontlasting.
Iemand enig idee waar dat aan ligt?

Bij aandrang naar de wc gaan, niet ophouden.

niempje.. 27-10-2005 17:32

Citaat:

Andijvie schreef op 27-10-2005 @ 18:06 :
3 uur is toch een hele normale tijd voor die vloeistof om tot de darmen te komen? 't Moet wel eerst nog door de maag enzo, kost tijd...
ik weet het niet, mij hadden ze gezegd dat het hele onderzoek maar een uurtje zou duren... en de dokter was er vrij verbaasd van!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.