![]() |
[TFT monitor] DVI of D-Sub? Verschil merkbaar?
Hallo beste forummers,
Nu ik een nieuwe computer heb ben ik ook wel toe aan een TFTscherm, zodat ik wat meer ruimte op mijn bureautje krijg. Ik heb eens wat rondgezocht en wat rondgevraagd, en niemand kan mij een duidelijk antwoord geven op mijn vraag: Is het verschil in beeldkwaliteit echt merkbaar is als je -met oog op de prijs- toch besluit voor een scherm te gaan met een D-Sub aansluiting in plaats van een DVI-d of DVI-I ingang? Bij voorbaat dank! grt, Tom De zoekfunctie was in dit geval niet behulpzaam :) |
|
Het wordt me alleen niet duidelijk uit dit verhaal of het ook echt merkbaar is! Ik weet dat er signaal verloren gaat, maar ik wil weten of je dat ook merkt in de helderheid, het contrast of wat dan ook...
Goede site btw! Thnx! (y) |
Met een goedkope klotekabel merk je het verschil wel goed. Je kan dan een dure kabel kopen, maar voor dat geld kan je ook een monitor kopen met DVI ingang.
|
De afgelopen weken heb ik ook gezocht naar een TFT scherm en daarbij heb ik vaak genoeg gelezen dat er een duidelijk verschil zat in de D-sub aansluiting en de DVI aansluiting. Maar soms stond er wel bij dat mensen in eerste instantie het beeld ook al heel mooi vonden met alleen die D-sub, maar dat later bleek (als men de DVI aansloot) dat het nóg beter kon.
Dus ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe kritisch je bent. |
Je gaat een digitaal scherm toch niet analoog aansluiten. Dubbele signaalconversie zorgt voor kwaliteitsverlies en onscherpte. (digitaal naar analoog op de videokaart, vervolgens analoog naar digitaal in het scherm)
http://img229.imageshack.us/img229/3...board018ho.jpg http://img229.imageshack.us/img229/3...board026dl.jpg |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En wat zijn je overige eisen? |
Mijn TFT's zijn nu aangesloten op DVI en zijn scherper en helderder dan op VGA.
|
Ik heb 'm gekocht, MET DVI, leek me met 'het oog op de toekomst' wel handig (nogmaals bedankt voor jullie hulp!)
Het is een Samsung SyncMaster 17" geworden met 4ms reactietijd, contrastverhouding 600/1 en een resolutie van 1280 x 1024. Ben ook heel blij dat er een DVIkabel bijzat, anders had ik die nog bij moeten kopen bovenop de aankoopsprijs (€329,-:eek: ) Geen dode pixel te zien, is een goede aankoop geweest denk ik (y) :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en als je je oude CRT bak nog hebt staan, kun je die bij sommige vid-kaarten ook nog aansluiten, dual-screen is erg leuk :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
VGA, een ouderwetse mode13h-resolutie heeft niets te maken met een videointerface. Dus noem dat beestje D-sub, of ik noem jou ZusVanGeweld. ;) |
Een interface zoals d-sub is wel degelijk gewoon een stekker. Niet zo betweterig doen; stekker = electrische verbinding = d-sub. Wat SOM zegt klopt dan ook gewoon.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maargoed, ik wilde alleen maar aangeven dat VGA nergens op slaat. Dan komt SVGA nog dichter in de buurt. :p |
Citaat:
En RGB is gewoon gespecificeerd hoor. Maarja, gil maar weer dat ik het bij het verkeerde eind heb en doe meteen mee aan die ene quiz van de EO. |
EO? Die willen mij vast geeneens een hand geven. :p
Maar ik doelde eigenlijk op een ander soort monitorkabel die het RGB-signaal over drie aparte kabels aanlevert. Ik weet niet of dat een andere (officiele) benaming heeft, het werd vaak "RGB" genoemd. Misschien ten onrechte, net als VGA. ;) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01. |