![]() |
[Perl] Standaarddeviatie berekenen
Hoi,
Ik moet voor school een programma schrijven dat de gemiddelde woordlengte en de stadaarddeviatie van een tekstbestand berekent. Het gemiddelde berekenen kan ik wel, maar hoe laat ik Perl de standaarddeviatie berekenen? Welke formule heb ik daarvoor nodig? Alvast bedankt |
Citaat:
|
Perl is gaaf!
Ik neem aan dat je weet wat standaardafwijking is en hoe dit te berekenen. De truc is dit: -Het bestand in array laden. Code:
open(BESTAND, "./bestand.txt"); while(@bestand) { $var = length(pop(@bestand)); push(@array, $var); -Het gemiddelde van die array berekenen. Dat doe je met iets als dit: Code:
$aantal = @array; Code:
$i = 0; -daarna bereken je de wortel hier van. Dit doe je met de sqrt functie. Code:
$stda = sqrt($nieuw_gemiddelde); EDIT: dit zou moeten werken. |
Ik wil altijd mijn ogen uitrukken van Perl. :|
|
Citaat:
/flame |
vind je dat niet prachtig, dan?
Nou ja, ik ben dan ook een Lispnik, en in alle eerlijkheid zijn veel andere talen mooier dan dit (in het bijzonder scheme en clisp). Maar het is wel heel _krachtig_, veel krachtiger voor dit soort functies dan c/c++/java/C#. Hell, voor dit beperkte nut, zelfs krachtiger dan LISP. LISP wint echter weer op heel andere vlakken, en imho is dat (en de leesbaarheid ervan) belangrijker. Maar je kunt niet ontkennen dat perl hier mooi werk deed :) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11. |