![]() |
VN-Irak
Positie van de VN in Irak; nu terugtrekken of blijven totdat.....?
Wat vinden jullie hiervan? Graag jullie mening. |
What? VN in Irak?!
I wish! |
Nee.
|
Het zou een grof schandaal en ethisch op zijn zachtst gezegd overantwoord zijn als VS en coalitie troepen nu zouden terugtrekken uit Irak. En dat geldt ook voor de komende 10-15 jaar.
|
Wat levitating nun zegt. Het is nog veel en veel te instabiel in Irak om weg te gaan. 10 - 15 jaar vind ik nog vrij optimistisch, maar laten we het hopen.
|
Ja, ik twijfelde.
Make that 20-25 jaar. |
Uberhaupt heb ik niet de illusie dat de VS, in z'n huidige positie in de wereld, daar ooit in zoverre uit zal terugtrekken dat ze niet een flinke vinger in de politieke pap blijven houden daar.
|
Wacht, wacht....
Ze willen toch democratie vestigen daar? Kijkend naar de historie: maak er maar 200-300 jaar van o_0 |
Ach, in Rusland kiest na een ruime vijftien jaar een paar procent van de bevolking al een van de anderhalve presidentskandidaten en dat gaat ook door voor democratie.
|
Citaat:
|
eeeh, die Grondwet is toch aangenomen? Dan staat niets een geslaagde nieuwe betere versie van Irak toch nog in de weg?
|
Huh zit de VN in Irak? Bedoelt de TS niet de VS of mis ik iets?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het lijkt me idd ook waarschijnlijk dat de overige bevolking dan gezellig een theekransje gaat houden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
1) Democratie leidt in Irak tot het aan de macht komen van de Shi'itische meerderheid
2) Deze meerderheid zal een beleid uitvoeren dat diametraal ingaat tegen de wensen van de Koerden en de Soennieten: Namelijk het uitvoeren van de sharia en de lokalisering van de inkomsten van grondstoffen. 3) Verder zal ze internationaal eerder toenadering zoeken tot landen als Iran, waardoor ze de bezettingsmacht van de VS tegen zich in het harnas jaagt. 4) Alledrie de groeperingen ontbreekt het aan mogelijkheden om via het democratische stelsel in te grijpen in de bovengenoemde veranderingen. 5) De Koerden zitten hier relatief in de betere positie, omdat bij eventuele afscheiding ze enigzins olie toebedeeld krijgen, itt de Soennieten. Evenwel zullen beide groepen, bij gebrek aan alternatieven, naar de wapens grijpen. 6) Een democratisch en stabiel Irak is dus onwaarschijnlijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26. |