Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   een vraagje over het gedrag van cavia's.. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1294981)

vampire_esje 31-10-2005 21:52

een vraagje over het gedrag van cavia's..

Ik en mijn vriend heben sinds januari dit jaar een beer van een cavia (hint hint). het is dus een mannetje. af en toe hebben we hem op schoot en dat gaat best goed.. hij bijt nog steeds (is jammer genoeg bijna niet af te leren) maar bij mij plast hij telkens op de handoek (ik leg altijd eerst een handdoek op mijn schoot, voordat de cavia erop komt liggen...)

Doe ik iets fout, dat hij continue MIJ moet hebben?
Is het toeval?
Doen cavia's dat alleen bij dames?
Waarom doet hij dat?

ik hoop dat jullie een paar antwoorden hebben. In de boeken kan ik niets terug vinden over dit onderwerp (alleen dat hij veel vitamine C moet krijgen :mad: maar dat weet ik nu wel ;) )

Alvast bedankt!

Freestyler* 01-11-2005 00:20

misschien is ie bang voor je
trouwens lastige cavia ;)
die van mij hebben nog nooit gebeten en zelden buiten het hok geplast.

MTpower 01-11-2005 01:21

Is hij niet gewoon gestresst?
Wij hebben ooit ook eens een cavia gehad die wel eens beet en alles onder pistte.
Gewoon veel rust gegeven, toch veel contact mee gehad. Na een tijdje (maand of 2) was hij al een stuk rustiger, beet minder en plaste minder :)

vampire_esje 01-11-2005 18:55

volgens mij kan hij niet gestrest zijn. Hij maakt tevreden geluidjes en laat zich aaien en voordat hij laat plassen, nestelt hij zich eerst :confused:

Misschien verkeerd van ons, maar omdat we weer eens gaan verhuizen hebben we hem pas sinds tijden weer uit de kooi gehaald.. is dat misschien ook 1 van de oorzaken?

Bloem 02-11-2005 11:29

Cavia's zijn gewoon niet zindelijk, die plassen in prinipe overal.

vampire_esje 02-11-2005 16:52

dus het is toeval? :confused:

Bloem 02-11-2005 17:02

Kan zijn. Misschien heb jij 'm vaker op schoot, of misschien voelt 'ie zich bij jou meer op z'n gemak dan bij iemand anders waardoor hij eerder gaat plassen, maar cavia's zijn in principe gewoon niet zindelijk, dus raar is het niet ;)

ik_jo 03-11-2005 16:24

dat deed die van mij ook altijd. Geen idee wat je eraan doet. Misschien wat Bloem zei, dat je vertrouwd voor hem bent. Misschien wat minder groente/fruit geven, minder water erin=minder eruit

vampire_esje 03-11-2005 16:36

thanks for the info.. ik zal het plasen maar als compliment beschouwen :confused: ;)

Stefanie 16-11-2005 22:19

Ik heb thuis vier beertjes, waarvan één altijd, maar dan ook altijd op je schoot plast. Het is echt heel vervelend en ik zou hem bijna minder gaan oppakken daarom, maar als je het gewoon goed onthoudt en maatregelen neemt als je hem op schoot hebt of rond laat lopen (handdoek/kleed) heb je er minder last van.

Ohja en over dat bijten: hoe komt dat? weet je dat misschien? komt ie bij een ander persoon vandaan?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.