Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   scheikunde proef (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1295314)

*9-puma-9* 01-11-2005 11:52

scheikunde proef

heej wij moeten een praciticum doen. En nu is de vraag:

je krijgt 6 genummerd potjes en in de potjes zit: zwavelzuur, kaliumhydroxide, salpeterzuur, bariumnitraat, natriumcarbonaat, natriumchloride.

m.b.v rood en blauw lakmoes. En je mag hoeveelheden van de oplossingen bij elkaar gooien. Moeten we uitzoeken wat in welk potje zit.

Ik weet totaal niet hoe ik dit aan moet pakken. Kan iemand mij daarmee helpen??

(ik denk wel dat je mag verwarmen, maar je mag niet -tenminste dat staat niet in het boek- andere stoffen gebruiken dan dat je in de potjes hebt. (maar je weet dus ook niet wat je er dan bij gooit, dus hoe kun je er dan achter komen?)

SCS 01-11-2005 12:25

Met lakmoespapier kun je de zuren en basen er uit zoeken. Hier dus salpeterzuur, zwavelzuur en kaliumhydroxide.

Kaliumhydroxide is de enige base, dus die weet je direct zeker.

De rest zijn zouten. Verder kun je door neerslagreacties uitzoeken wat in welke reageerbuis zit. Gebruik hiervoor tabel 45 van je binas.

Barium en sulfaat slaan neer. Door het mengen van de zure vloeistoffen (die je met de lamoes hebt aangetoond) met de 3 zouten kom je er dus achter in welk buisje zwavelzuur zit en in welk buisje bariumnitraat.

Barium slaat ook neer met carbonaat. Je weet in welk buisje barium zit, dus voeg dit aan de twee andere zouten toe en dan weet je dus in welk buisje natriumcarbonaat zit.

Je weet ook in welk buisje zwavelzuur zit, dus moet het andere buisje met een zure vloeistof salpeterzuur zijn. Je houd nu 1 buisje over. Hier moet dus natriumchloride in zitten.

Keith 01-11-2005 12:56

Natriumcarbonaat is ook een base als ik me niet vergis. Maar ik denk dat een van de lakmoesindicatoren dit wsl. niet aan zal geven. (Dus je krijgt 1 stof die op zowel rood als baluw lamoespapier base lijkt, dat is KOH en een die dat alleen lijkt op de een, dat is natriumcarbonaat).

Kaliumionen slaan te nimmer en te nooit neer. Hetzelfde kan gezegd worden over natrium en nitraat (geconj. base van salpeterzuur).

De Bariumionen zijn de enige positieve die neer kunnen slaan die je hebt. Ze zullen dit alleen doen met carbonaat en sulfaat (zowel bariumhydroxide als bariumchloride is goed oplosbaar). Aan de hand van lakmoespapier zijn zwavelzuur en natriumcarbonaat te onderscheiden.

Aan je lakmoes kun je zien welke zuur zijn, dat zijn er slechts twee, omdat er 1 neerslaat met bariumnitraat en dus zwavelzuur is moet de ander wel salpeterzuur zijn.

// Nu moeten we dus alleen natriumchloride en kaliumhydroxide uit elkaar halen. Als je er vanuit mag gaan dat de molariteiten van de opl'en gelijk zijn doe je het volgende: neem van een van de zuren twee keer een bepaalde hoeveelheid, voeg aan een van deze NaCl-oplossing toe en aan de andere KOH-oplossing. Het KOH zal samen met het zuur neutraal zijn, de NaCl + zuur is nog steeds zuur. Lakmoesje erbij en je hebt de dader.

Edit: Ik zie net dat dit veel beter kan, zoals ik in het begin al zei.

Practisch gezien: begin bij het eerste, waar je zoekt naar 2 dingen die samen neerslaan met een grote tabel net als bij een voetbalcompetitie. Je zult dan zien dat er maar bij 2 vakjes een neerslag ontsaat. Deze staan allebei in de rij of kolom van 1 oplossing, nl. het bariumnitraat. De andere ebtrokken oplossingen zijn dan natriumcarbonaat en zwavelzuur, die zoals ik al eerder zei te onderscheiden zijn met het lakmoes.

*9-puma-9* 01-11-2005 13:39

JA ik snap het, harstikke bedankt :D

sdekivit 01-11-2005 18:11

Aantonen van salpeterzuur (ZUURKAST!!!!!!): gooi er wat koperkrullen in --> er ontstaan nitreuze dampen (NO2)

vervolgens is zwavelzuur aan te tonen met een lakmoesproef :D

SCS 01-11-2005 18:27

Citaat:

sdekivit schreef op 01-11-2005 @ 19:11 :
Aantonen van salpeterzuur (ZUURKAST!!!!!!): gooi er wat koperkrullen in --> er ontstaan nitreuze dampen (NO2)

vervolgens is zwavelzuur aan te tonen met een lakmoesproef :D

Het kan ook met magnesiumlint. Dat gaat erg goed samen met 6M salpeterzuur :D (en ja, dat is een persoonlijke ervaring :P). Maar dat moet idd in de zuurkast, anders is het veels te gevaarlijk. Maar ja, zoals TS al zei je mag alleen de stoffen gebruiken die je hebt gekregen, dus toevoegen van koperkrullen of magnesiumlint of wat dan ook mag toch niet.

Ik heb mijn vorige post aangepast trouwens, aangezien de veronderstelling dat kalium en carbonaat neerslaan niet juist is :bloos: .

sdekivit 01-11-2005 20:35

met magnesiumlint gaat het nog een stukje makkelijker :evil:, denk dat je wel eventuele suggesties mag doen.

Keith 01-11-2005 21:19

Citaat:

*9-puma-9* schreef op 01-11-2005 @ 12:52 :
...je mag niet -tenminste dat staat niet in het boek- andere stoffen gebruiken dan dat je in de potjes hebt...

SCS 02-11-2005 09:15

carbonaat is idd een base. Kb van 2,1*10-4.

Ik weet zo niet of het lakmoes dit aangeeft. Maar dat maakt niet uit. Zodra je weet in welke buis barium zit (door neerslag met sulfaat) dan kun je dat barium toevoegen aan de 2 basen. Barium slaat neer met carbonaat en niet met hydroxide. Je weet dan dus ook in welke buis kaliumhydoxide zit en in welke buis natriumcarbonaat.

sdekivit 02-11-2005 09:29

gooi er een zuur bij en kijk of ewr CO2-belletjes ontstaan (neem dan wel zwavelzuur)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.