![]() |
WK-voetbal voor niet bestaande landen.
WK voetbal voor niet-bestaande landen
Volgend jaar wordt Nederland in Duitsland wereldkampioen voetbal. Kenmerk van dat WK, is dat alleen officieel erkende landen mogen meespelen. Koerdistan, Groenland en Zanzibar mogen niet eens aan de kwalificatie-ronden of andere officiële interlands meedoen. Zij worden namelijk niet erkend door (voldoende) andere landen, en dus ook niet door de FIFA. Sneu, zou je zeggen. Maar er is hoop. Planet Internet meldt dat volgend jaar ook het eerste wereldkampioenschap voor niet-bestaande landen wordt gehouden. Stel je voor: een finale van het WK voetbal waarin Lapland na strafschoppen wint van Gibraltar. Het is mogelijk als volgend jaar het eerste wereldkampioenschap voor niet-bestaande landen wordt gehouden. Volgend jaar november vindt in het Turkse deel van Cyprus het eerste wereldkampioenschap plaats voor landen die niet officieel worden erkend. Het alternatieve WK, waaraan zestien landen deelnemen, is een initiatief van de New Federation Board. Deze voetbalbond werd in 2003 opgericht voor 'landen' die bij de FIFA buiten de boot vallen. Kosovo, Swaziland, Gibraltar, Koerdistan, Turks-Cyprus en Zanzibar zijn landen die niet erkend worden door de VN, waardoor ze ook geen lid kunnen worden van een overkoepelende voetbalbond als de UEFA. De NF Board springt voor deze landen in de bres en ook bevolkingsgroepen als de Sami - beter bekend als Lappen - en de Roma zijn lid van de voetbalbond. Deelname aan het 'echte' WK zal voor hen dus altijd een droom blijven, maar op hun eigen kampioenschap kunnen deze landen volgend jaar toch schitteren op een mondiaal podium. Alle lidstaten van de NF Board mogen meedoen, maar ook andere buitenbeentjes zoals Groenland, de Falkland Eilanden en Tuvalu zijn van harte welkom op het toernooi. |
Ik zal het pas echt leuk vinden als er een schaatskampioenschap komt voor dit soort landen.
|
Mogen de friezen ook meedoen dan? :D
|
Citaat:
Maar moet dit topic niet verplaatst worden na sport? Ik vind het een mooi initiatief. Dacht dat sport moest verbroederen, beetje jammer dat die landen buitengesloten worden door de Fifa:(. Maar zal er mischien ook mee te maken hebben dat het moeilijk is de nationaliteit van die spelers van die landen te controleren omdat ze niet erkend worden en mischien dus geen officiele papieren hebben, maar dat weet ik niet. Worden deze wedstrijden uitgezonden, want ik wil het wel zien. Als Talpa maar niet de rechten heeft;) |
Citaat:
|
Transdnjestrië ofzo :cool: (y)
|
Ik ga ook met een groepje vrienden meedoen. Heb alleen nog geen naam. :rolleyes:
|
Doet Limburg ook mee? En Vlaanderen?
|
Jaa en wij wonen in wijk en gaan ook even de wereldtitel halen! :rolleyes: Hmm, denk niet dat het zo'n succes wordt.
|
Wordt nog gezellig daar in Turks-Cyprus, met Koerdistan op bezoek.
|
Hoezo wordt Swaziland niet erkend? Ik ben er vrij zeker van dat dat land doorgaans wel erkend wordt.
|
Groenland niet en Wales en Schotland enzo wel. Beetje krom.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
On second thought, dit lijkt wel lotgenotencontact. :D
|
Ik vraag me wel wat af wat de criteria zijn om een niet erkend land te zijn. Ik bedoel, niet erkend snap ik, maar wat is een land als het niet erkend wordt? Het is niet echt alsof ze een machtsmonopolie ofzo hebben.
|
Citaat:
Je zou het eerder kunnen vergelijken met een situatie wanneer Flevoland mee zou doen, terwijl het een provincie van Nederland is zonder verder zelfbestuur. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32. |