Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   ...dus bij deze een kort begin. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1297816)

the YX 05-11-2005 15:37

...dus bij deze een kort begin.

het zijn al wat oudere gedichten, maar ik probeer t maar eens zo. Ik wil later nog wel uitleggen wat er achter zit, maar nu is het nog mogelijk ze onbevlekt te lezen. Alle input is welkom, ik ben heel erg benieuwd wat u er allen van vind :)

Smelt en
zwem door richtingsvelden
woordenboeken
niks te melden

smelt en
stroom door herexamens
oogcontact en
zomers lachen

niets meer moeten, niets meer zijn
slecht nog wezen, slechts nog

Smelt en
zou graag
smelten

Zondachtnacht

Het is een kerk
waar ik lig

Het zijn basaltblokken
als bladzwartcellen
vormen gotische
bogen, gewelven
groeien, krimen
zijn maar soms

Imputlevels bekaarsen
wanden flakkeren
koor dat
via koperdraden
soms engelen,
soms incubi bezingt

Onder sterren
in lood
lig ik

Doedelzak leid requiem
mijn dood, tot aan de
ochtend

Mutant_oud 08-11-2005 13:33

LeidT en krimPen

Die 2e vind ik interessant, al vind ik het nogal een opsomming van losse brokken, de sfeer en bepaalde woorden vind ik een beeld scheppen waarvan ik meer wil horen.

flyaway 08-11-2005 18:57

ik vind ze allebei leuk (y)

woordenboeken ~niks te melden
Leuk tegenstrijdig, ik denk/hoop dat ik snap wat je er mee bedoelt.
Het smelten wat steeds terugkomt geeft wel een soort ritme, hoewel ik het niet helemaal begrijp. Het 'graag smelten' op het laatst rond wel leuk af, omdat je dan begrijpt waarom iemand zou willen smelten ofzo.

zondachtnacht is leuk, ik dacht eerst dat het een spelfout was maar aan het einde kwam k dr pas achter, leuk gevonden!
Ik vind de 'binnenrijm' leuk, als je het zo kan noemen bij basaltblokken en bladzwartcellen, je hoeft niet echt een diepere boodschap te vinden om dat al leuk te vinden.
Ik vind dat 'requiem' en 'doedelzakken' geweldig, ik las het gedicht 'humhum hum... hum. . .. BINGO', k weet niet hoe je dat omschrijft, maar het is een geweldige toevoeging/afsluiting.

K hoop dat je hier wat aan hebt :confused: ik met mijn vage uitleg :S

the YX 09-11-2005 14:31

heel erg bedankt voor de reacties. Ik was al bang dat er niets meer zou komen...

@mutant: ik zal eens kijken of ik het gedicht wat meer 'vlees' kan geven. Het is voornamelijk een sfeerschets (loom klaslokaal), maar het is inderdaad nog wat ... leeg ofzo.

@flyaway: ik zit hier met een enorme glimlach achter de computer :D.

Dank, allebij

Halogeen 09-11-2005 17:28

Citaat:

Mutant schreef op 08-11-2005 @ 14:33 :
LeidT en krimPen

Die 2e vind ik interessant, al vind ik het nogal een opsomming van losse brokken, de sfeer en bepaalde woorden vind ik een beeld scheppen waarvan ik meer wil horen.

Ik ben het met Mutant eens. Maar de oplossing is niet: meer woorden er omheen schrijven, als je dat bedoelt met meer vlees geven. Misschien een herschikking en herkeuze van de woorden, zodat het minder fragmentarisch wordt. Dat hoeft niet door er een woordenbrei om heen te maken, maar door de juiste woorden te kiezen en op de juiste plaats te zetten. Ik vind het tweede gedicht wel verfrissend en interessant om te lezen.

Het eerste gedicht vind ik ook zeker niet slecht, maar er zit een zin in die je moet herschrijven (:D).

Het is deze:
zomers lachen

Niet omdat de inhoud niet goed is, maar omdat hij niet rijmt. De derde strofe vind ik wat te makkelijk, en doet ook wat cliché aan.
Ik ben al benieuwd naar je volgende gedicht :) (y)

the YX 21-11-2005 10:13

lokaal 24

Smelt en
zwem door richtingsvelden
woordenboeken
niks te melden

smelt en
stroom door herexamens
oogcontact en
zomers lachen

smelt en
vloei uit hersenspinnen
loom in te veel
lauwe graden

niets meer moeten, niets meer zijn
slecht nog wezen, slechts nog

Smelt en
zou graag
smelten

ik heb er nu de 3e strofe en de titel aan toegevoegd, maar ben er nog niet zo tevreden over. Het is nu wel duidelijk dat het over een te warm lokaal gaat, en er sprake is een hersen-meltdown (no pun intended), maar de 3e strofe mist wat kracht omdat het haast te obvious is, het neigt naar het goedkope...
ik zat ook nog te denken aan 'zesendertig' in plaats van 'loom in te veel'

de eindrijm was trouwens onbedoeld, en had waarschijnlijk meer de intentie van een klankrijm (veel -en), in het geval van de 2e strofe de -a- klank, en gewoon ritmisch lekker lopend.

is het een verbetering? ik ben wederom nieuwsgierig :)

the YX 02-12-2005 12:31

is ie zo saai geworden...? :(

Clientje 03-12-2005 17:06

nee,
niet saaier,
het zet mij nog meer aan het denken

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.