![]() |
[ne] rijschema's ababa enz????
hejj hai,
ik heb morgen een toets van literatuur, en ik begreep een ding nie soms moet je zinnen of zo benoemen, geruisd enz dat doe je doormiddel van letter abab: geruisd enz. hier zijn ze allemaal: aabbcc: gepaarde rijmen aaa: slagrijm abab: gekruisd rijmen abba: omarmend rijmen abcb: gebroken rijm abcabc: verspringend rijm maar ik begrijp nie wanneer het bijv geruisd is en wanneer slagrijm enz, ik brgijp er gewoon niks van al die 6 rijmen hoe herken je ze nou in een gedicht? kunnen jullie aub wat voorbeelden geven, met die letters enz en dan dat je het herkend welke rijm het is alvast bedankt, |
het is heel simpel
je moet de rijmwoorden herkennen dit is bv aabbcc: ik hou van jou A ik ben je trouw A je lach is zo zoet B je hebt een mooie snoet B als ze de zinnen zo doen: ik hou van jou A je lach is zo zoet B ik ben je trouw A je hebt een mooie snoet B je ziet het nu zelf al: abab dus gekruisd rijm en zo kun je die zinnetjes met die rijmwoorden op allerlei manieren door elkaar husselen zeg maar en zo krijg je allerlei rijmschema's |
moet ik dan altijd naar het laatste woord van een zin kijken? dat woord gebruiken?
bedankt voor je reactie |
nee je moet niet altijd naar het laatste woord van de zin kijken
maar er is in elke zin dan wel een rijmwoord, maar dat hoeft niet per se aan het eind te staan als je het rijmwoord herkent, dan kan je zo die rijmschema's ook herkennen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58. |