![]() |
Vlaktax
Wie is voor de invoering?
Wie is tegen? en waarom? barst los, ik sta aan wal (y) |
Iets meer informatie:
Wat is het? Wat doet het of gaat het doen? Wat gaat het kosten? Een bron ofzo? Een eigen mening mischien? |
Waarom is vlaktax actueel? Wie is het van plan, van welke partij op welke gronden?
|
Het is in ieder geval een belastingsysteem. Nu is het zo dat 'de rijken' (ook verhoudingsgewijs) meer betalen naarmate ze meer verdienen. Met het vlaktaxsysteem betalen iedereen gewoon 1 vastgelegde percentage, ongeacht het bedrag dat je verdient.
Het schijnt ook al in bepaalde landen te zijn ingevoerd, of het een betere situatie heeft opgeleverd weet ik niet. |
Bedoel je nu de vlaktax op inkomstenbelasting? Want dat is natuurlijk slechts een klein facet van de volledige belastingheffing.
Veel van de huidige heffingen zijn inkomensonafhankelijk (BTW, accijns, import- en exportbelasting, et cetera), terwijl andere zaken juist weer sterk inkomensafhankelijk zijn (zorgtoeslag, huursubsidie, thuiszorg, et cetera). Zelf ben ik van mening dat we de nivellering op één plaats moeten leggen: de inkomstenbelasting. De rest van de inkomensafhankelijke belastingen zou ik graag vlak zien. |
Een vlaktaks is een goed idee. Werken wordt niet langer ontmoedigd en het belastingstelsel wordt vereenvoudigd. Dat laatste zal veel geld besparen.
|
Dat zou wel het meest eerlijke zijn.
|
Ja, prima. Ik denk dan aan een vlaktaks van 60% met een belastingvrije voet ter grootte van het minimumloon, of iets in die richting.
|
Citaat:
|
Vorig jaar postte ik het volgende:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hah, daar schiet je toch helemaal niks mee op? Het huidige systeem is destijds ingevoerd om de verschillen tussen rijk en arm te verkleinen, om zo de inkomensspreiding zo klein mogelik te houden. Als je een vast tarief hanteerd ga je langzaam maar zeker naar Indiaase toestanden toe. Daar beheert de rijkste 10% meer dan 90% van het vermogen van het land.... lijkt me niet echt een wenselijke situatie.
|
PWGR m'n beste, je schreef het vorig jaar, en sinds een jaar ben je niet in staat geweest om een verduidelijking te geven op hoe een tarief van 25-30% ooit betaalbaar kan zijn, aangezijn de laagste schijven op het totaal het meest opbrengen.
En helaas, dat dat de consumptie omhoog zou jagen tot hoogtes die dat kan compenseren is een mythe. |
Citaat:
|
Citaat:
wishful thinking. |
Citaat:
Het is slechts een voorbeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waarom doen bovenstaande twee posts me aan een spelletje tafeltennis denken.
over en weer, over en weer, over en weer, over en weer... |
Citaat:
volgens mij hooren in een beschaafde samenleving de sterkste schouders de zwaarste last te dragen tegen dus |
nvm. mijn verhaal wordt al verwoord door de meneer van de link.
|
Ik ben teuge.
Anders heb ik voor niets belastingrecht gestudeerd. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47. |