![]() |
OMG! De pieten zijn negers!
Dat is toch racisme? :eek:
|
op psychologie staat er al zoiets
|
Misschien moet ze eens met een goede vriendin praten :)
|
Maar hier zijn denk ik meer mensen die deze kwestie serieus nemen :mad: (y)
|
Citaat:
|
De zwarte pieten zijn hulpjes van de Sint (zie het als baas-werknemer relatie). Ze moeten door de schoorsteen komen om in huis te komen en daardoor is hun gezicht zwart :)
Niets racisme :nono: |
ik dacht dat je met de topictitel wat anders bedoelde, dat het woordje 'neger' discrimineert.
|
Precies, pieten zijn zwart van het roet. Daarom zijn ze ook zwart en niet donkerbruin.
|
Ah, de jaarlijkse discussie.
Goed: zwarte piet is oorspronkelijk zwart, omdat hij het kwaad symboliseerde. Sint Nicolaas had volgens de legende een zwart monster uit de hel gevangen. Het heeft dus niets met negers te maken. Dat hele negerverhaal is er later bij verzonnen, waardoor zwarte pieten ook rode lippen en krullend haar kregen. Tegenwoordig zijn ze gewoon zwart omdat ze door de schoorsteen komen. |
Sinterklaas is toch ook een Turk, dus het zijn allemaal allochtonen(Y)
|
Citaat:
en Sinterklaas heeft misschien allang een Spaans paspoort |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
sinterklaas komt uit spanje. (dat schreef mijn moeder tenminste altijd boven de gedichten vroeger, Madrid. :o)
|
Wat maakt het uit, hihi
|
idd har har har
|
:d
|
Ohja, dit gezeik komt ook elk jaar weer terug. Wat een onzin uiteraard.
|
sinterklaas bestaat al langer in nederland dan dat we het woord racisme gebruiken.
|
Het echte verhaal is anders. Pieten zijn in werkelijkheid namelijk een stel joden die door Sinterklaas gebruikt worden om zijn schoorsteen schoon te poetsen. Vandaar dat ze er tegenwoordig zwart uitzien.
|
Citaat:
|
Citaat:
jaja waarom hebben ze dan rode lippen ;) |
Citaat:
|
Citaat:
ik bedoel het als ni: racisme om zwarte mensen.. we vieren al eeuwen sinterklaas, terwijl de racisme tegen zwarte mensen in nederland pas een jaar of 60 is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien is het natuurlijk debiel om elk jaar weer de discussie te voeren dat er ook gele, ornanje, blauwe en groene pieten moeten zijn om het niet discriminerend te maken; zwarte pieten zijn helemaal niet als typerend bedoeld. Oftewel: wie daar een rel over wil trappen, get your facts straight. :) |
Ga maar eens een zwarte Sinterklaas met witte pieten doen volgend jaar, weet je tenminste zeker dat niemand meer gelooft..
|
de zwarte pieten zijn vrij nieuw eigenlijk, we vieren het feest helemaal niet al eeuwen met zwarte pieten, pas sinds de jaren 50.
|
Alsnog maakt het geen fuck uit natuurlijk. Bram van der Vlugt heeft toch ook geen echte baard.
|
:D hahaha
alsof negers zich er druk om maken dat er hier blanken zwart geverfd eten rond lopen te strooien, komop zeg |
Citaat:
|
Citaat:
Hij is toch geboren in turkije |
Dat vond ik vroeger geen probleem, dat ze zwart waren. Om de een of andere reden waren zwarte pieten met een snor vies, daar moest ik niets van hebben :confused:
|
Citaat:
Overigens heb ik nog nooit een geboeide zwarte piet gezien, dus met slavernij heeft het weinig te maken. |
ze hebben een dubbel leven :eek:
|
zit is niet zo te zeuren.
|
Citaat:
|
Zwarte Pieten hebben voor slaven wel erg mooie kleding aan. Spaanse kostuums die in die tijd volgens mij alleen weggelegd waren voor de edelen. Fluwelen kleding, een veer op de hoed en gouden oorbellen. Klinkt niet echt als een slaaf.
|
Oke, hier een mooi bewijs dat kinderen het helemaal niet associeren met huidskleur, discriminatie whatsoever..
Ik zag een jongetje en een meisje van 5 jaar verkleed als Sint & Piet. - de jongen speelde Sint - het meisje speelde Piet - de jongen was Surinaams - het meisje was Nederlands met blonde krullen, en ongeschminkt Nou ik vond het tof (y) :D |
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53. |