Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Griep... hoe over te krijgen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1301308)

heracles4ever 12-11-2005 09:07

Griep... hoe over te krijgen?

Ik heb al 4 dagen griep en heb de eerste dag liggen ijlen met 40 graden koorts.
Ik hebh 2x m'n werk moeten afzeggen,gister een verjaardag en vandaag kan ik weer een verjaardag afzeggen!

Ik wordt godverdomme helemaal dol van de koppijn en ik lig nu al 4 nachten wakker en ik slaap meestal smiddags.
Ik eet bijna niets en ben al 3 kilo afgevallen.

Wat helpt?

Cherry Springs 12-11-2005 09:20

Gewoon flink uitzieken. Veel drinken, veel vitaminen en fruit enzo. Als het nog veel langer duurt even naar de dokter.

Chloe Siere 12-11-2005 09:27

Een goede griep duurt meestal wel minstens een week voordat je weer naar school kan oid, soms zelfs langer. Voordat je echt helemaal beter bent, duurt nog langer. Als je na een volle week je nog steeds beroerd voelt, ga dan langs de huisarts. Misschien dat een antibiotica dan helpt.

En inderdaad, weinig bewegen, fruit eten, veel slapen, etc. Je kent die dingen wel. Er is gewoon niet al te veel aan te doen.

rxn 12-11-2005 09:28

3 keer op een dag 2 bruistabletten van het merk aspirine waarin ook vitamine c in het bruistablet zit, hielp bij mij iig

ekki 12-11-2005 13:07

Citaat:

Roxane schreef op 12-11-2005 @ 10:28 :
3 keer op een dag 2 bruistabletten van het merk aspirine waarin ook vitamine c in het bruistablet zit, hielp bij mij iig
Ik ben hier niet voor. Je moet het zelf weten natuurlijk. Je kunt beter gewoon veel vitamine C eten en veel water drinken (vooral dat laatste), dat is veel gezonder. Een beetje symptomen onderdrukken is niet zo goed.

Sarah 12-11-2005 13:11

Als je 's nachts niet slaapt, heb je dus kennelijk niet zó veel slaap nodig dat je overdag zou moeten slapen. Daar dus mee ophouden; vroeg op de avond naar bed gaan.
En ben je erg misselijk? Want daar zeg je niets over. Als je niet misselijk bent, kun je best wat eten, je lichaam heeft veel energie nodig om beter te worden. Gewoon brood, fruit, avondeten eten ook als je geen trek hebt, gewoon normale hoeveelheden.
Die drie kilo is grotendeels vocht waarschijnlijk, doordat je al een paar dagen geen zout binnen hebt gekregen, dus die komt er gauw genoeg weer aan als je beter bent.
Verder zorgen dat je ruim voldoende drinkt, heel belangrijk als je koortsig bent, zorgen dat je je niet overmatig inspant, en je kunt ook best wat vitamine c er bij nemen.

gurl19 12-11-2005 17:37

in bed liggen!! computeren lijkt me niet echt handig als je zoon erge griep hebt!

Roos 12-11-2005 17:45

Citaat:

Chloe Siere schreef op 12-11-2005 @ 10:27 :
Een goede griep duurt meestal wel minstens een week voordat je weer naar school kan oid, soms zelfs langer. Voordat je echt helemaal beter bent, duurt nog langer. Als je na een volle week je nog steeds beroerd voelt, ga dan langs de huisarts. Misschien dat een antibiotica dan helpt.

En inderdaad, weinig bewegen, fruit eten, veel slapen, etc. Je kent die dingen wel. Er is gewoon niet al te veel aan te doen.

Antibiotica tegen griep, dat gaat niet echt werken helaas.

Roos 12-11-2005 17:47

Citaat:

Sarah schreef op 12-11-2005 @ 14:11 :
En ben je erg misselijk? Want daar zeg je niets over. Als je niet misselijk bent, kun je best wat eten, je lichaam heeft veel energie nodig om beter te worden. Gewoon brood, fruit, avondeten eten ook als je geen trek hebt, gewoon normale hoeveelheden. .
Goeie tips verder, maar veel mensen verliezen hun eetlust wanneer zij 40 graden koorts hebben :)

rare kwast 12-11-2005 18:02

goed uitzieken... niet onderdrukken want dan krijg je t na een week weer (groter kans)

Sarah 12-11-2005 18:10

Citaat:

Roos schreef op 12-11-2005 @ 18:47 :
Goeie tips verder, maar veel mensen verliezen hun eetlust wanneer zij 40 graden koorts hebben :)
Ja weet ik, maar je kunt ook best wel iets eten zonder eetlust :)

ekki 12-11-2005 20:12

Citaat:

Sarah schreef op 12-11-2005 @ 19:10 :
Maar niet een normale avondmaaltijd. Ik krijg er echt geen bord vol boerenkool in geduwd ofzo als ik griep heb en koorts enzo. Misschien 5 happen, maar meer ook echt niet. Als ik al niet misselijk was, word ik het dan wel.

Beetje eten is wel ok, maar ik denk dat je lichaam niet voor niets geen trek heeft?

Nala 12-11-2005 21:46

Citaat:

Sarah schreef op 12-11-2005 @ 19:10 :

Als ik zo hoge koorts heb eet ik alleen maar naturel chips en sinaasappels. Beetje vreemd, maar werkt als een tierelier voor mij :)

Juda[NL] 16-11-2005 20:10

Citaat:

heracles4ever schreef op 12-11-2005 @ 10:07 :
Ik heb al 4 dagen griep en heb de eerste dag liggen ijlen met 40 graden koorts.
Ik hebh 2x m'n werk moeten afzeggen,gister een verjaardag en vandaag kan ik weer een verjaardag afzeggen!

Ik wordt godverdomme helemaal dol van de koppijn en ik lig nu al 4 nachten wakker en ik slaap meestal smiddags.
Ik eet bijna niets en ben al 3 kilo afgevallen.

Wat helpt?

Komt ie, en echt waar het is super gezond, vol vitaminen, en het werkt echt:

Men neemt:

Perssinaasappels (genoeg voor een half glas
1/2 (in de zin van een halve) Limoen
1 Maracuja (oftewel passievrucht)

Goed mengen met een lepeltje, en dan opdrinken.

1 brok vitamine C

Raven 16-11-2005 20:28

- kippesoep knap je heel erg van op wat ginseng kruiden erdoor :)

- citroengrog:

2 citroenen
1 sinaasappel
(citroen) brandewijn
rum
suiker

citroenen & sinaasappel uitpersen uitpersen
1 glaasje brandewijn en 1/2 glaasje rum erbij

heet water erop gieten

suiker erbij roeren en warm drinken voor het slapen gaan

FLuKee 16-11-2005 21:31

Waarom wordt het vitamine C altijd zo opgehemeld tegen om het even welke kwaal? Er is geen enkele evidentie voor vitamine C als therapeuticum, tenzij dan bij vitamine C tekort. En dat geldt eigenlijk voor alle vitaminen.

Griep is een virale aandoening. Antibiotica helpt hierbij niks.

Je kunt niet veel doen, buiten de symptomen bestrijden, maar overdrijf niet met pijnstillers. Rusten is de boodschap..

Prof. Dr. Uil 19-11-2005 15:58

Citaat:

FLuKee schreef op 16-11-2005 @ 22:31 :
Waarom wordt het vitamine C altijd zo opgehemeld tegen om het even welke kwaal? Er is geen enkele evidentie voor vitamine C als therapeuticum, tenzij dan bij vitamine C tekort. En dat geldt eigenlijk voor alle vitaminen.

Griep is een virale aandoening. Antibiotica helpt hierbij niks.

Je kunt niet veel doen, buiten de symptomen bestrijden, maar overdrijf niet met pijnstillers. Rusten is de boodschap..

Idd; extra vitaminen tijdens een griep helpen geen reet. Ze helpen wel om ziekte te voorkomen, dus tijdens perioden waarin griep heerst kun je een vitaminepreparaatje nemen. Wees niet te uitbundig. Tenzij je een tekort hebt, plas je het meeste weer uit.

rxn 19-11-2005 17:00

Citaat:

ekki schreef op 12-11-2005 @ 14:07 :
Ik ben hier niet voor. Je moet het zelf weten natuurlijk. Je kunt beter gewoon veel vitamine C eten en veel water drinken (vooral dat laatste), dat is veel gezonder. Een beetje symptomen onderdrukken is niet zo goed.
wel als je al een week lang koorts hebt

p-chez 20-11-2005 02:53

Voor zover ik weet is de duur van griep bijna altijd 8 dagen.
Of je nou bulten vitamine C naar binnen propt of niet, dat helpt namelijk helemaal niet als het virus al actief is, zoals FluKee ook al zo mooi zei.

Gewoon uitzieken is het devies!

sas_andrea 21-11-2005 14:37

Citaat:

Roxane schreef op 19-11-2005 @ 18:00 :
wel als je al een week lang koorts hebt
ik neem wel "aspro bruis" . normaalgesproken aleve, maar bij goede koorts is t toch aspro die helpt. kan ik rustig slapen, zakt mn koorts en heb ik weer trek om te eten. (kippensoep met veel vermicelli, dus goedvullend :P )

maar er is niet echt 1 middeltje wat je in 1 dag van de griep afhelpt. uitzieken...

WelcomeHome 21-11-2005 19:56

Grijp inderdaad niet meteen naar de vitamine C tabletjes, want daar is het te laat voor. Vers geperste sapjes zijn natuurlijk wel lekker :) .
Paracetamol of een NSAID (Brufen, Advil etc) mag, maar ook liever allen als je gek wordt van de hoofdpijn. De koortsverlagende werking gaat, zeker in het beginstadium van de griep, tegen het natuurlijke afweersysteem in.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.