![]() |
Meer files door 80 kilometerzones
Meer files door 80 kilometerzones
Gepubliceerd op zaterdag 12 november 2005 DEN HAAG (ANP) - De onlangs ingevoerde 80 kilometerzones op snelwegen veroorzaken meer files. De ANWB denkt echter dat het een kwestie van wennen is en dat dat effect na verloop van tijd zal verdwijnen. Dat zei een woordvoerder van de automobilistenorganisatie zaterdag. Op 1 november kregen vier stukken snelweg bij dichtbevolkte gebieden in de Randstad een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. In 2002 werd een dergelijke maatregel genomen op de A13 bij de Rotterdamse wijk Overschie. Doel is het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen en van het verkeerslawaai. Rare tijden Hoewel er geen concrete cijfers zijn, signaleert de ANWB volgens de woordvoerder sinds de invoering meer opstoppingen. ,,Er staan files op rare tijden'', zegt hij. ,,Maar dat was in het begin bij de invoering in Overschie ook zo en dat is ook overgegaan.'' De 'nieuwe' files zouden ontstaan doordat automobilisten op de rem gaan staan bij het naderen van de zones. De stukken snelweg zijn voorzien van trajectcontrole waarmee snelheidsduivels automatisch worden betrapt. De nieuwe 80 kilometerzones zijn op de A10 bij Amsterdam, de A20 bij Rotterdam, de Utrechtsebaan in Den Haag en de parallelbanen van de A12 bij Utrecht. |
Tsjah.. als blijkt dat iets niet werkt dan kunnen ze er misschien beter voortijdig een punt achterzetten..
|
Die polls van jou voegen niks toe.
|
Citaat:
|
SD, wat je signature betreft, dat is het hele punt van guerilla ;)
|
Kom op, de 80 km zones zijn er nu 11 dagen geweest. Het duurt lang voordat het verkeer zichzelf kan reguleren. Laten we even afwachten hoe het zich de komende maand ontwikkelt en daarna conclusies trekken.
|
Citaat:
|
Filevorming heeft weinig te maken met continu doorstroomsnelheid, maar veel meer met rijgedrag. De totale doorstroom kan prima gelijk blijven of misschien maar iets minder worden als men eraan gewend is. Bovendien spaart langzamer rijden het milieu ook nogal, en dat is ook wat waard (niet denken dat dit Greenpeace-hippiegezeik is, het is echt acuut en ernstig, er zijn al verschillende ambitieuze bouwprojecten in de Randstad door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State afgeschoten omdat ze Europese milieunormen overschreden, dus onder onze slechte luchtkwaliteit lijdt de economie en innovatie direct).
|
Citaat:
|
Citaat:
En bovendien: Citaat:
|
Het alternatief is niks meer bouwen in de randstad, iets dat op zijn beurt de economie en woningmarkt kan wurgen, dus wat voor opties zijn er?
Dat de gemiddelde weggebruiker nu een fan is van panisch optrekken en afremmen om vooral zo dicht mogelijk op de voorgaande auto te zitten is niet iets dat een reden heeft om invloed op het beleid te hebben. |
Citaat:
|
Het lijkt me logisch dat het even duurt voordat iedereen daar aan gewend is.
Na een tijdje wordt het vanzelfsprekend dat er 80 km/h wordt gereden en anticipeer je daar ook op: dan rijdt iedereen gewoon rustig 80. Dat is ook het geval bij Overschie (alhoewel het daar vaak nog enorm druk is). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.