![]() |
Breuk
In een bepaalde berekening op internet zag ik de volgende vergelijking:
http://img264.imageshack.us/img264/8...ekening7fb.png Kan iemand uitleggen hoe je de eerste breuk kunt vereenvoudigen tot de tweede? |
1/(1/2*sqrt(5)-1/2)
= 1/((sqrt(5)-1)/2) = 2/(sqrt(5)-1) = 2(sqrt(5)+1)/((sqrt(5)-1)(sqrt(5)+1)) (*) = 2(sqrt(5)+1)/4 = (sqrt(5)+1)/2 (*) Rationaliseren van de noemer door teller en noemer te vermenigvuldigen met het complement van de noemer. |
Citaat:
=(1/2*sqrt(5)+1/2)/1=1/2*sqrt(5)+1/2=1/2+1/2*sqrt(5) =1/2(1+sqrt(5))=(1+sqrt(5))/2. @TD: Ik neem aan dat je in plaats van het complement van de noemer de geconjugeerde van de noemer bedoelde. |
Citaat:
|
Citaat:
Betekend dat gewoon dat je teller en noemer met hetzelfde vermenigvuldigd? |
Nee, wanneer je iets van de vorm (a-b) hebt waarbij a of b een vierkantswortel is, dan kan je die wortel kwijtspelen door te vermenigvuldigen met (a+b). Uiteraard mag je dat alleen doen in de noemer als je dat dan ook doet in de teller.
In de noemer heb je dan: (a-b)(a+b) = a² -ab + ab - b² = a²-b². Zoals je ziet worden zowel a als b gekwadrateerd, dus de wortel verdwijnt. Als in de noemer oorspronkelijk (a+b) stond kan je dezelfde truc toepassen door teller en noemer met (a-b) te vermenigvuldigen. We noemen die uitdrukking met het gewisselde teken de 'toegevoegde uitdrukking' of 'geconjugeerde'. |
Ik dacht dat het begrip 'geconjugeerde' alleen van toepassing was op complexe getallen?
|
Oke, hartstikke bedankt!
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:39. |