![]() |
Gulden snede
Kan iemand mij een bewijs geven dat in de volgende tekening waar is dat AC/CB=(wortel(5)+1)/2 (oftewel phi)
http://www.pandd.demon.nl/images/sectio1.gif Ik zal even uitleggen hoe deze figuur is geconstrueerd: Neem een lijnstuk AB met als midden punt M. Teken loodrecht op AB door het punt B een lijn. Teken een cirkel r met straal BM en middelpunt B. De plek waar de cirkel r het lijnstuk door B snijdt, noemen we P. Maak nu lijnstuk AP en teken de cirkel s met als middelpunt P en straal PB. Het snijpunt van S en AP noemen we Q. Teken nu de cirkel t met als middelpunt A en straal AQ, het punt waar t lijn AB snijdt noemen we C. |
Zie hier.
|
Citaat:
Stel AB = 1, dan geldt: AB = 1 - Want AB=1 BP = ½ - Want BP = BM = ½AB = ½ AP = ½√(5) - Want AB2 + BP2 = AP2, dus √(12 + ½2)= AP. Dus AP = √(1,25) = √(¼) * √(5) = ½√(5) PQ = ½ - Want PQ = PB = ½ AQ = ½√(5) – ½ - Want AQ = AP – PQ = ½√(5) - ½ AC = ½√(5) – ½ - Want AC = AQ = ½√(5) – ½ |
Voor het gemak zeg ik dat AM=BM=BP=PQ=1.
Volgens pythagoras: AP = sqrt(2^2+1^2)=sqrt(5) AC=AQ (cirkel) = AP - PQ = sqrt(5) - 1 CB = AB - AC = AM + BM - AC = 2 - (sqrt(5) - 1) = 3 - sqrt(5) AC/CB = (sqrt(5) - 1)/(3-sqrt(5)) = (sqrt(5) - 1)(3+sqrt(5))/(3-sqrt(5))(3+sqrt(5)) = (3sqrt(5)-3+5-sqrt(5))/(9-5) = (2sqrt(5)+2)/4 = (sqrt(5)+1)/2 = phi tada EDIT: Ik was weer eens te langzaam :( |
hallo K...t,
niet erg! Is wel een leuk bewijs sorry _..._, Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49. |