![]() |
Wat is er mis met het eindrijm??
In Amsterdam heeft burgemeester Cohen spandoeken tegen het beleid van minister Verdonk laten verwijderen. Ik laat me daarover verder niet uit, maar één spandoek dunkt mij terecht verwijderd, wegens kreupel rijm. Wat stond er namelijk? (Ik citeer uit mijn hoofd:)
Elf slachtoffers door het beleid Geef vluchtelingen vrijheid Mijn vraag is nu: wat is er mis met het eindrijm van dit knittelvers? Weten jullie dit ? alvast bedankt, |
Het metrum klopt niet, maar met de eindrijm is niks mis :confused:
|
Eindrijm moet lopen vanaf de klemtoon van een woord. Einde van vrijheid is dus -ijheid, einde van beleid is -eid. Komt niet met elkaar overeen. Maar over het algemeen wordt hier niet moeilijk over gedaan, dus ik denk dat vooral het metrum voor jouw gevoel niet klopt.
En verder heeft dit niets met school en studie te maken :p |
Meer iets voor Moderne Talen :)
|
Ik denk niet dat het metrum echt belangrijk is, maar de klemtoon zeker wel. Neem bv. "anderen" en "kinderen" de twee laatste lettergrepen zijn hetzelfde, maar het rijmt duidelijk niet.
Wat is een knittelvers? |
Mh, ik zou zeggen dat hier mannelijk en vrouwelijk rijm door elkaar loopt. De eerste zin eindigt met een klemtoon, dus daar is er sprake van mannelijk rijm. In de tweede ligt de klemtoon op de een-na-laatste lettergreep, en is er dus sprake van vrouwelijk rijm. Da's nie zo mooi.
|
Citaat:
En wat is Mh? (Ja ik stel veel vragen) |
Citaat:
Is er bij het gegeven voorbeeld dan geen spraken van een 'fout' in de volrijm? We kregen als definitie daarvoor op: als de beklemtoonde klinkers en volgende medeklinkers, gelijk luiden Bij Beleid envrijheid is hiervan toch geen spraken, en dus kun je niet spreken van een goede rijmvorm? Over vrouwelijke en mannelijke rijm heb ik nog niets gehad. Maar zou je op deze manier ook niet je vraagstuk kunnen oplossen? |
Mondjul toch, beetje doen alsof je schipper bent.
:nono: |
Citaat:
En "Mh" is net zoiets als "Hm", maar dan andersom :o |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16. |