Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Belangrijk in een gedicht (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1304415)

botervleug 17-11-2005 22:50

Belangrijk in een gedicht

Ik wil hier een lijst hebben van alle zaken die belangrijk zijn in een gedicht. Ik begin hier, en hoop dat mensen mij aanvullen of beter nog, verbeteren.

- Denk aan wie je schrijft, heb je publiek voor ogen. Als het een onderwerp is waar niemand affiniteit mee heeft, zorg er dan voor dat ze het krijgen.

- Er bestaat niet alleen eindrijm, maar ook beginrijm en klankrijm.

- Probeer oude dingen op een originele manier te zeggen. Maak je er niet vanaf met clichés.

- Verzin eens een onderwerp dat niet te maken heeft met liefde of pijn.

- Ken uw theorie. Weet wat metrum, Jambe en Trochee is, ken de betekenis van de woorden sonnet en limerick etc.

- doe research, lees gedichten van de groten voor inspiratie en onderwijs.

- ...

Vogelvrij 18-11-2005 11:49

- Denk aan interpunctie en spelfouten en dat soort dingen. Omdat dat nu eenmaal prettiger leest.

Mijn maatschappijleraar zei dat het hele leven enkel bestond uit liefde en dood, dat er geen andere onderwerpen waren. Dus dat punt vind ik wat lastig. En mijn theorie ken ik ook al niet, máár in het derde blok krijg ik poëzieanalyse dus dan waarschijnlijk wel :o

Mutant_oud 18-11-2005 13:07

Ik denk dat je bedoelt wat belangrijk is als je fatsoenlijk wil dichten. In 1 gedicht hoeft dit alles helemaal niet belangrijk te zijn.

- Vloeibaarheid

- Woorden- en klankenspel.

Maar dat zijn dingen die voor mij voorrang hebben. Geen spelfouten enz. natuurlijk ook. Maar eindrijm interesseert me minder, evenals of iemand zijn theorie kent. Ik heb nog best veel theorie in mijn hoofd dwarrelen uit mijn lestijd, maar ik ga echt niet alles onthouden.

the YX 18-11-2005 13:53

- het is de bedoeling dat het om één of andere reden mooi is om te lezen. zorg dat dat er (voor jou in ieder geval) in zit.

- zorg dat je dicht. dicht als in dichter maken, een grotere intensiteit creeeren. de tekst moet veel meer zeggen dan de woorden die er staan.

- En naast diverse soorten rijm is er ook nog de afwezigheid van rijm, die ook prima kan werken

over kennis van de theorie en kennis van klassiekers ben ik het niet helemaal met je eens. Het maakt het dichten gemakkelijker, maar hetzelfde mooie gedicht kan ook prima zonder geschreven worden. Of jùist daardoor.

Uice 18-11-2005 18:18

-Let op dat je, denkende aan alle bovenstaande zaken, niet vervalt in een opzichtig 'mooie' schrijfstijl. Gestaag dalen de dikke sneeuwvlokken belicht door het oranje schijnsel van de zon neer op de koude stoep, dat soort onzin. Maak er geen woordententoonstelling van.

-Houd je niet aan regel 1 in dit topic. Fuck je publiek, je schrijft in de eerste plaats over en voor jezelf; of anderen het mooi vinden ontdek je later wel. Het publiek komt naar jou toe, niet andersom.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.