Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Voedsel bewaren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1304835)

Iduna 18-11-2005 19:41

Voedsel bewaren

Hoe bewaren jullie restjes avondeten, koekjes en ander voedsel? Heb je eventuele tips?

- Als ik nog avondeten over heb, gaat het of de prullenbak in
of in een bord met folie erover in de koelkast. Dat wordt dan de volgende dag of de dag erna opgegeten (of alsnog weggegooid)
of in een magnetronbakje dat dicht kan met een deksel in de koelkast.

- Voedsel uit blik/pot gaan in een kommetje met folie eroverheen.

- Koekjes gaan hier altijd binnen 2 dagen op, dus een trommel is niet echt nodig.

MTpower 18-11-2005 23:00

Het ligt er aan wat voor voedsel het is :)
Verschillende soorten etenswaren moeten op verschillende manieren bewaard worden.
Nitraatrijke groentes bewaren we nooit, omdat je die geen 2de keer op mag warmen (i.v.m. het nitraat dat zich omzet in nitriet).
Gekookte aardappels in een schaaltje in de koelkast, ZONDER folie erover.
Zo kan ik van ieder dingetje wel gaan noemen hoe het moet maar daar heb ik geen zin in :o
Het hangt dus gewoon van het soort eten af :o

wizkid 19-11-2005 07:38

Hangt idd van het soort eten af. Meestal bewaren we geen avondeten en als we dat wel doen gewoon op een bord of in een bakje in de koelkast. Koekjes enzo bewaren we in een blik en bijv. soep, zuurvlees, gewoon vlees, brood etc. vriezen we in.

freakje 19-11-2005 09:30

Wanneer het gaat om een restje avondeten, dat nog genoeg is voor 1 persoon (of meer), dan doen we het in een magnetronbakje met dekseltje en zo de vriezer in. Als het gaat om andere restjes, meestal in de koelkast in een kommetje / bakje met of zonder dekseltje. Koekjes in de koekentrommel en broodkorstjes bewaren we tot we er een broodpudding mee kunnen maken (lekker!!!).

Iduna 19-11-2005 09:53

Citaat:

freakje schreef op 19-11-2005 @ 10:30 :
Koekjes in de koekentrommel en broodkorstjes bewaren we tot we er een broodpudding mee kunnen maken (lekker!!!).
Wat voor koektrommel? Metalen, glazen? :o

MTpower 19-11-2005 10:00

Citaat:

*Juliah* schreef op 19-11-2005 @ 10:53 :
Wat voor koektrommel? Metalen, glazen? :o
een trommel is van blik, een pot van glas :p

Roos 19-11-2005 10:41

Citaat:

MTpower schreef op 19-11-2005 @ 00:00 :
Nitraatrijke groentes bewaren we nooit, omdat je die geen 2de keer op mag warmen (i.v.m. het nitraat dat zich omzet in nitriet).
Tegenwoordig mag je het weer 2 x opwarmen. :D Als je het maar niet te vaak doet.

Avondeten bewaar ik gewoon in de pan met folie eromheen, of in een Tupperware-bakje in de diepvries.
Koekjes, chips enzo bewaar ik in de verpakking.

MTpower 19-11-2005 10:49

Citaat:

Roos schreef op 19-11-2005 @ 11:41 :
Tegenwoordig mag je het weer 2 x opwarmen. :D Als je het maar niet te vaak doet.
Van mij mag je het ook 10x doen als je dat wilt :P
Ik doe het toch maar niet :o

Roos 19-11-2005 10:55

Citaat:

MTpower schreef op 19-11-2005 @ 11:49 :
Van mij mag je het ook 10x doen als je dat wilt :P
Ik doe het toch maar niet :o

Nee oke maar volgens officiele organisaties mag je het toch best af en toe 2x opwarmen :p

Ik doe het ook nauwelijks hoor. Ja 1 keertje gedaan met een quiche met spinazie en geitenkaas, maar die was koud ook lekker (y)

MTpower 19-11-2005 11:00

Citaat:

Roos schreef op 19-11-2005 @ 11:55 :
Nee oke maar volgens officiele organisaties mag je het toch best af en toe 2x opwarmen :p

Ik doe het ook nauwelijks hoor. Ja 1 keertje gedaan met een quiche met spinazie en geitenkaas, maar die was koud ook lekker (y)

Van mij mag je dat ook :p

freakje 19-11-2005 12:24

Citaat:

MTpower schreef op 19-11-2005 @ 11:00 :
Inderdaad, een blikken trommel dus...

Iduna 19-11-2005 15:20

Citaat:

MTpower schreef op 19-11-2005 @ 11:00 :
Ja klopt, ik lette even niet op:P
Maar ik heb het idee dat metalen blikken minder goed zijn dan glazen weckpotten nemen of van die plastic voorraaddozen?

Sarah 19-11-2005 18:26

Resten van het avondeten gaan in een luchtdicht afsluitbaar magnetronbord naar de koelkast, behalve als het een ovenschotel was, dan gaat het gewoon zo de koelkast in. Resten van eten uit een potje gaan in een schoon jampotje in de koelkast. Koekjes doe ik eerst in de koektrommel en dan pas pak ik de eerste.

ekki 19-11-2005 20:15

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vaak eten weg gooi. Meestal zijn het ook geen restjes meer voor 2 personen of 1 persoon trouwens. Maar ik heb namelijk de ervaring dat het anders beschimmelt ofzo. Laatst zelfs een stukje appeltaart laten beschimmelen :o.

Alleen als ik zeker weet dat ik het de volgende dag opeet, bewaar ik het. In de koelkast.

Daantje_0705 19-11-2005 21:02

Als ik een restje overhield waar ik nog een keer van kon eten of wat gewoon erg lekker was als middaghapje dan deed ik het in een diepvriesbakje en ging het of de koelkast is (als het maar voor een dagje was) en anders liet ik het afkoelen en vroor ik het in. Kleineren of niet lekkere restjes gooi ik gewoon weg.

Koekjes bewaar ik ook in een soort van tupperwaredoos. Thuis hebben we wel zo'n weckpot achtig ding en die werkt ook goed :) Chips bewaar ik met een knijper erop.

saartjeh 24-11-2005 11:57

in broodtrommelbakje of gewone pan in de koelkast
maar vaak ook wel weg
blijft meestal niet zo veel over overigens

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.