![]() |
[Computer] Raar tikkend geluid
Het grootste probleem is hardware, misschien als gevolg van iets met software, dus zet ik em maar hier neer.
Toen ik vanochtend mijn computer aandeed, viel het me op datie lang in et Windows XP laadscherm bleef, en datie tikkende geluiden maakt. Nu tikt het nog steeds een beetje, 1 ŕ 3 tikjes achter elkaar, om de zoveel tijd (kdenk wanneer ik een iets zwaarder proces op gang zet). Ik heb de bron van het getik nog nie gevonden. Een weekje geleden probeerde ik Windows XP opnieuw te installeren zonder te formatteren, en toen ging et een beetje fout: ik was veel machtigingen over de mappen in C:\Documents and Settings\Eigenaar kwijt, en toen ik eindelijk alles zo trug een beetje had, moest ik weer alle programma's opnieuw installeren, omda ze nie meer in et register stonden. Maar ik heb nog wel een probleem met Norton Firewall, omdatie indringersdetectie aan kan zetten, omdat ik volgens Norton nie de juiste machtigingen heb... |
Een backup maken van je bestanden en dan toch formateren en windows er weer opnieuw opzetten.
Ik weet dat je dat niet leuk zal vinden maar als het probleem na de instalatie van windows is ontstaan denk ik dat dit de oplossing is. |
Merk harde schijf opzoeken, op site van fabrikant controlesoftware downloaden, schijf checken en bevestigen of die nog in orde is, daarna eventueel Windows opnieuw installeren of schijf retourneren.
|
Hmz, blijkbaar was et tikken toch een tijdelijk probleempje, tis nu al opgelost...
En ja, kwas al van plan eind deze week, na de proefwerken, mn comp weer te formatteren. Alleen moek weer 22 gig aan ruimte vrij maken op mn 2de hdd, voor mn backups... |
Offtopic: Tik terug
sorry ben flauw |
Citaat:
|
Citaat:
|
Oke, dat tikkend geluid heeft geleid tot nog iets ergers...
Vanochtend probeerde ik mn comp op te starten, wat begon met een hele boel getik en zo, en heel lang een zwart scherm. Ik dus opnieuw opstarten, komtie nie verder dan et WinXP laadscherm. Ff alles loshalen, ff kijken waar het geluid vandaankwam enzo, of er iets stuk was... Het lijkt wel of het tikkend geluid vanuit mn harde schijf kwam O_O Je weet wel, als je je comp opstart, dan hoor je eerst zo'n " zoemend" geluid, en dan een piepje ofzo. Na dat zoemend geluid begint et tikken. Nu krijg ik telkens een blauw schermpje alsk et normaal op probeer te startenb, en alsk welke vorm dan ook van veilige modus probeer, startie gewoon opnieuw op... Ik heb onlangs nog gedefragmenteerd... Ik ga waarschijnlijk toch ff naar de reperateur, maar weet iemand hier wat het misschien kan zijn? PS: Op die harde schijf staan bestanden die ik al heel lang heb (altijd een back up van gemaakt bij et formatteren), en ik kan die nu dus nie back uppen, dus ik wil liever niet proberen te formatteren en dan te kijken oftie et doet... |
Ik zei het in november al, vreemde geluiden uit harde schijven duiden vrijwel altijd op naderend overlijden. Dat kan meteen zijn, dat kan ook na een paar maanden zijn, maar het gaat onvermijdelijk fout.
En wat zoiets kan zijn...dat hangt ervanaf hoe diep je in wilt gaan op de techniek van een harde schijf ;) over het algemeen is het de zgn. actuator-arm, dat is de arm waar de leeskoppen van de harde schijf aanhangen, die niet goed meer werkt, zodat de koppen geen positie kunnen bepalen op de schijf. Het tikkende geluid dat je hoort is de actuator-arm die terugschiet in zijn standaardpositie en van daaraf opnieuw de zoekactie probeert uit te voeren. |
Citaat:
Maar beschadigt dat de schijf? Maar ja, 4 jaar, das een redelijk mooie leeftijd voor een computer tegenwoordig (met al die virussen enzo) te overlijden, toch? |
virussen zijn softwarematig, dus een computer kan hier qua hardware niet van stuk gaan ( of je moet een biosvirus hebben ofzow ).
of het de schijf beschadigt, ja, iig in zoverre dat je hem niet meer kan lezen, of hij ook echt fysiek beschadigd raakt zal ik niet weten maar zonder die arm kunnen koppen niet bewegen dus kan je niet bij je data, |
Citaat:
|
Lijkt me niet, maar als die schijf echt een mechanisch defect heeft, zoals bijvoorbeeld die actuator-arm, dan zul je nooit van zijn leven je data er nog af kunnen krijgen.
Ik heb het een tijdje terug nog gehad, en dat was ook nog eens mijn eigen domme schuld (printplaat beschadigd met een schroef, gevolg: tik-tik-tik, "boot disk failure", oeps :o). Als een schijf eenmaal niet meer werkt dan kun je hem hoogstens nog als presse-papier gebruiken. Misschien kun je nog wel proberen om te booten van een Linux-CD oid, en dan kijken of je je bestanden van daaruit nog kunt benaderen. |
Citaat:
Maar natuurlijk kunnen ook andere dingen kapot gaan. Door schokken en stoten bijv. kunnen de koppen contact maken met het oppervlak (alhoewel je hem dan wel echt uit alle macht op de grond moet smijten denk ik). Daar kan vervolgens een onregelmatigheidje ontstaat waardoor de kop de schijf blijft raken zodat er wel degelijk een slijtspoor op de platter komt, maar voor die tijd is je kop allang naar de klote. Ook warmte kan een grote rol spelen, en door warmte kan werkelijk alles kapot gaan: bij topmodellen uit een serie, die meestal drie volledige schijven hebben (of soms zelfs nog meer, zie de Hitachi Deskstar 7K400 die vijf schijven van 80 GB heeft). De asbelasting van de spindelmotor is daar veel hoger en warmte wreekt zich dan sneller: de lagers in de schijf lopen dan vast. Ook dat is tegenwoordig een stuk minder dan vroeger omdat tegenwoordig de meeste schijven FDB-'gelagerd' zijn (fluid dynamic bearings, er zitten dus geen (kogel)lagers meer in, maar een dunne film van een zeer viscose olie vult de as-schacht waardoor de motor soepel en koel draait). Verder kan wat M@rco zegt, een kapotte printplaat, ook komen door warmte of door uitschieten met een schroevendraaier. Als je geluk hebt kun je dan, door een printplaat van exact dezelfde schijf erop te schroeven, je gegevens nog redden. |
wie trouwens zo'n Deskstar heeft, kan soms met een nieuwe initialisatie (low-level format IMHO) behoorlijk vooruitgang boeken. Als-ie begint te tikken maar nog wel wordt herkend door de BIOS, zou je dat kunnen proberen. Tooltje heb ik eventueel voor de geinteresseerden. Ik heb nog zo'n ouwe met mechanische lagers en die doet het gek genoeg al weer een half jaar als nieuw als systeemschijf.
|
Citaat:
|
Dat FDB-motoren betrouwbaarder zouden zijn hoor je inderdaad vaak maar ik geloof niet dat dat echt waar is. Een defect ligt in 99% van de gevallen aan iets anders dan de spindelmotor.
En grappig dat je sommige Deskstars weer aan de praat kunt krijgen. Bij mij was dat niet echt de moeite; ik had er nog twee maanden garantie op, dus voor een paar gulden verzendkosten had ik een mooie nieuwe Deskstar 7K250, geen slechte ruil voor een bijna afgeschreven Deathstar 60GXP :+) |
Ik heb hem naar een reperateur gebracht, en nu zit ik er weer op :)
Het bleek dat een paar clusters beschadigd waren... |
mwah als ik jou was zal ik toch maar alvast een back-upje draaien
|
Beschadigde sectoren zijn altijd een teken van een slechte schijf. Fabrikanten accepteren beschadigde sectoren gewoon als geldige reden om hem terug te sturen, dus dat zou ik dan maar doen. Met 'n beetje mazzel krijg je nog een nieuwer model terug ook.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
lol
|
Maar de garantie is al een jaar geleden afgelopen. Kan ik em dan nog steeds terugsturen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38. |