![]() |
Pepernoten recepten!
sinds bolletje zijn sinterklaas markt nog niet in amerika heeft gevonden, zijn er hier geen pepernoten te koop. mn moeder heeft wel wat opgestuurd, maar ik wil MEEEEEEER. dus ik heb net pepernoten gebaken, maar ze zijn afschuwelijk vies. dus, reepten gevraagd! en ik wil ze niet googlen, ik wil graag van jullie een recept horen wat je zelf geprobeerd hebt en wat goed is..
ik heb koek/kruidnoten/speculaas kruiden, dus daar kan het niet aan liggen.. vertel me, welk pepernoten recept gebruik jij? |
Gewoon van internet.:D Vind ze zelf erg lekker. :)
200 g bloem 1/2 theelepel bakpoeder een snufje zout 150 g stroop 2 theelepels kaneelpoeder 1 theelepel kruidnagelpoeder 1 theelepel gemalen nootmuskaat 1/2 theelepel gemalen korianderzaad Zeef de bloem met het bakpoeder in een kom. Maak een kuiltje in het midden en doe daarin de stroop en de specerijen. Roer alles vanuit het midden goed door elkaar en maak een stevig deeg. Smeer een bakblik in met margarine, druk er knikkers van het deeg op en bak ze in een matig warme oven (160°C) in circa 15 minuten lichtbruin en gaar. |
klinkt goed.. wel zonde van mn stroop :o
maar kan ik ipv al die kruiden denk je ook gewoon 4.5 theelepen koekkruiden doen? |
die kruiden hebben ze in am ook wel hoor, gewoon nutmeg en euh... kan me die andere eventjes niet bedenken :)
|
Citaat:
Ingredienten: * 125 gram zelfrijzend bakmeel * 50 gram bruine (basterd) suiker * 35 gram boter * 1/2 theelepel speculaaskruiden * 1/2 theelepel zout * 1 theelepel stroop * 2 lepels melk Bereiding: * Kneed zelfrijzend bakmeel, bruine (basterd) suiker, boter, speculaaskruiden, zout, stroop en melk met een natte hand, goed door elkaar, tot het deeg van uw handen loslaat. * Maak kleine balletjes (ter grootte van een knikker). * Vet een bakblik in met boter en leg de pepernoten erop. * Bak ze 20 minuten op 200 graden in een voor verwarmde oven. * Even af laten koelen. --> dit recept is even snel van internet gehaald. Maar ik weet zeker dat wij dit vroeger thuis ook zo maakte. En die waren altijd erg lekker! Kan ik ook wel weer eens gaan doen :). Je brengt me op een briljant idee :) |
Ingredienten:
100 gram boter 125 gram basterdsuiker 250 gram bloem 5 gram bakpoeder 1 kleine eetlepel speculaaskrudien ongeveer 4 eetlepels melk Verwarm de oven voor op 160 graden en vet een bakplaat in met boter of leg er bakpapier op. Doe alle ingredienten in een kom en kneed er een soepel deeg van. voeg als laatste de melk toe en let erop dat het deeg niet te klef wordt, maar nog wel makkelijk te vormen is. Daarna maak je van het deeg kleine ballen ( zo groot als soepballetjes). De balletjes leg je op de bakplaat en dan druk je ze een beetje plat. Ze moeten 15 tot 20 minuten in de oven. Zo maak ik ze al jaren. Gaat altijd goed, je krijgt wel robuste pepernoten zegmaar, dus niet van die hele fijne, wat grovere, maar ik vind dat erg lekker. |
ik ga ze vanavond alledrie proberen :D
moge de beste winnen (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Even een upje, want ik had ook een vraagje over pepernoten bakken.:o
Hoe grote portie haal je uit zo'n recept met 100 gram boter? Ik ga spacepepernoten bakken dus dan kan ik beter doseren, als ik weet hoeveel je dr uit haalt. Ik wil natuurlijk niet dat mijn schoonouders na 1 pepernootje out gaan. |
Ik weet niet meer precies hoe veel we eruit haalden, maar Spook en ik hebben twee porties kruidnoten gebakken en dat bleek nog best veel te zijn. :) En ze waren vies, maar das een ander verhaal.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22. |