![]() |
Ongeluk met fiets
Ik heb nu zo'n vijf jaar een Gazelle fiets. Over het algemeen een kwalitatief goede fiets, maar vanmiddag wikkelde, onder het fietsen, plotseling de remkabel zich om het achterwiel heen. De rem van het achterste wiel werd aangespannen en op hetzelfde moment werd de kabel, die vanwege handremmen aan mijn stuur verbonden zat, om het achterwiel gedraaid en naar achtergetrokken. Gevolg: ik ging met mijn fiets onderuit.
Gelukkig had ik zelf weinig, maar de fiets was wel behoorlijk beschadigd. Het onderhoud aan mijn fiets is altijd goed geweest. Ik ben van mening dat je dit van een dergelijke fiets niet mag verwachten. Kan ik van de fietsmaker waar ik de fiets van heb gekocht verwachten dat hij, eventueel gedeeltelijk, de ontstane schade kosteloos herstelt? |
Naar mijn idee wel.
|
Ik weet niet of er na 5 jaar nog garantie op zit, anders lijkt het me dat dit onder de garantie valt :o
|
Ik verwacht niet dat je schade bij de fietsenmaker kunt verhalen. Iemand zou aan je remkabel getrokken kunnen hebben waardoor ie er tijdens het fietsen definiteif los liet.. Je kunt het iig proberen.. (y)
|
Citaat:
|
@MTpower: garantie die de winkelier/fabrikant levert is hooguit een uitbreiding van de wettelijke garantie (dat zal ongetwijfeld anders heten, maar dit dekt de lading volgens mij ook). De wetgever stelt dat de verkoper een deugdelijk product moet leveren, daar kan een verkoper onmogelijk onderuit komen.
@coopergirl: als iemand aan een remkabel trekt krijg je nog niet meteen zo'n soort ongeluk. Het kan de druppel zijn, maar dan was er dus al iets mis met de remkabel. |
Citaat:
overigens kan het onwaarschijnlijke geval dat iemand je remkabel dr af getrokken zou hebben volgens mij wel degelijk een dergelijk probleem veroorzaken; daarvoor hoeft er m.i. echt niet 'dus' al iets mis te zijn geweest met je remkabel. |
Citaat:
Of je redelijkerwijs mag verwachten dat een fiets minstens vijf jaar blijft werken? Dat hangt echt helemaal van de omstandigheden af. Het maakt natuurlijk ook verschil of het gaat om een echt fabricagedefect (bijv. metaalmoeheid) of om iets dat ook extern kan zijn veroorzaakt (zoals hier gebroken kabels). Verder spelen de prijs van de fiets, het marktsegment waar hij voor bedoeld is, jouw eigen manier van gebruiken, etc. etc. ook nog mee. Maar ik zou gewoon hoog inzetten hier. Je hebt nee, ja kun je krijgen, dus vertel hem gewoon dat je vindt dat een fiets toch wel vijf jaar mee moet gaan zonder dat zomaar de kabels eruit vallen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26. |