![]() |
Je (Slaap)kamer...
Weet je wat ik denk..?
Ik heb al maanden lang een rotzooierige kamer gehad, allemaal puinzooi, en kleren die maanden zijn blijven liggen, papiertjes, chipszakken, weet ik veel wat.. Ik ben afgelopen maanden nogal beetje down geweest, ik had nergens zoveel zin in, en muziek (gitaar) was m'n enige ding wat ik nog wou doen, de rest vond ik te saai, en op school kon ik me maar moeilijk concentreren.. en leek het alsof ik dom was geworden.. Maar ik heb dus 1 week geleden mijn kamer echt helemaaal uitgezocht en alles op orde gemaakt, m'n kleren, m'n cd's, m'n rekeningen, alles wel, maar ik voel me hierbij een stuk beter, Op school merk ik nu opeens dat ik me veel beter kan concentreren, en ook sociaal ben ik nu wat meer actief.. dat had ik dus niet verwacht.. Maar kan het dus zijn dat je nogal down/futloos word als je alles niet echt op een rij hebt en alles ongeorganiseert hebt.. ik heb het idee dat die 2 dingen met elkaar te maken hebben.. niet dat iedereen nu z'n kamer moet opruimen ofzo.. ghehe, denk niet dat je zo van een depressie afkomt, mocht je daar misschien last van hebben.. |
Ja, en wat wil je hier nu mee zeggen? Mededelingen mogen niet, dus je kunt er een vraag aan koppelen of in het lucht je hart topic zetten dan sluit ik deze. Tell me
|
Dat idee heb ik ook, en mijn kamer is een enorme puinzooi :p
|
Citaat:
ik vroeg me af of je jezelf laat beinvloeden in het dagelijks leven doordat je kamer niet netjes en georganiseert is en dat dat misschien ergens in je achterhoofd blijft zitten ofzo |
Er zullen vast onderzoeken naar gedaan zijn...
Zelf denk ik iig dat een opgeruimde omgeving helpt om je beter te voelen...al is het alleen al omdat een kamer met etensresten ongedierte ed aantrekt (dat kan nooit goed zijn voor je lichamelijke gezondheid). |
Als ik iets niet kan vinden oid is dat een kleine bron van ergernis die zich ergens achter in mijnhoofd nestelt. als ik die eenmaal een paar heb, raak ik erg gemakkelijk in een "het gaat ook altijd verkeerd" stemming, dus wat dat betreft denk ik dat het je zeker beinvloedt. ook bijvoorbeeld als ik al een paar weken mijn fietslicht degelijk moet repareren ipv met een plakbandje heb ik dat. het is een prettig gevoel om niet zoveel te hebben wat moet gebeuren.
|
Als ik me kut voel, wordt/is mn huis als resultaat ook een zooitje. Als mn huis een zooitje is, iig niet naar wens, dan ga ik me kut voelen.
Zoiets bedoel je? Ja, meestal is het wel een weerspiegeling van je dagelijkse leven en 'afhandelingen' ja. Met de uitzondering van echt gewoon rommelige mensen. |
Klopt, het is een spiegeling van hoe jij je voelt, en dat werkt niet alleen confronterend op een zeker moment kan het zelfs hoogst frustrerend zijn.
Ik heb vorig jaar zo'n periode gehad, hele dagen zat ik op m'n kamer en met de dag werd het een grotere zwijnenstal, al interesseerde me het op dat moment geen kloot. Tientallen cd's lagen over de grond verspreid, kleding, handdoeken, zakken chips, broodjes die bijna konden lopen, pakken ice tea, boeken en tijdschriften. Toen ik het hier met een vriend over had is hij naar me toegekomen en is hij zelf rotzooi beginnen te ruimen, bij het ineens weer zien van een eigenlijk best mooie parketvloer ben ik mee gaan helpen... We hebben er 9 uur over gedaan om alles weer helemaal op orde te krijgen. En ja, het werkte. Zelfs als het op school weer eens kut was geweest en ik kwam thuis kwam ik binnen op een schone, lege plek... Iets waar ik niet geconfronteerd werd met dagelijkse realiteit. Om te vermijden dat ik weer in 'verval' raakte hebben sommige mensen me nog een week of wat geholpen. Lang genoeg om mezelf ook weer eens flink op te frissen en met een 'leeg' hoofd te beginnen aan alles wat ik voorheen nog zo geweldig vond, maar waar ik toen al maanden niet meer naar had omgekeken. Momenteel gaat alles gewoon goed, maar irriteer ik me wel aan m'n kamer. Schoon is hij zeker weet, maar rommelig is hij ook. Deze keer uit puur tijdgebrek dan, haha. Groetjes, :) |
Daar herken ik me in zeker zin wel in. Mijn kamer is bijna altijd een mess. Eens in de zoveel tijd ruim ik het eens een op.. Die dag dat mijn kamer opgeruimd is, voel ik mijzelf ook 'geordender'. Vervelend is dat ik mijn kamer nooit langer dan 1 dag netjes kan houden. Op mijn kamer hangt voor de gein mijn persoonlijke slogan 'Een rommelige kamer is het teken van een energieke geest'.. :o
|
baal ik ff...mn kamer is dus nooit een zooi...omdat k al tè geordend ben...zal k toch iets anders moeten proberen om me beter te voelen...
|
Ja, natuurlijk :). Mensen functioneren het best in een overzichtelijke omgeving, omdat ze dan, tja, meer overzicht hebben.
|
ik heb ook eens gehoord dat kinderen die opgroeien in een rommelig huis zich minder goed kunnen concentreren. weet natuurlijk niet of het waar is. maar als ik huiswerk maak op mijn kamer gaat dat ook het beste als het opgeruimd is.
|
Mijn psychiater vertelde vandaag dat mensen de hele dag bezig zijn met dingen doen waar ze zich prettig door voelen. Bij het opstaan doen ze de gordijnen open, muziekje aan, bed opmaken, voelen zich prettig lopen fluitend de deur uit. Zij ruimt dr huis een beetje op als ze uit dr werk komt, maakt het gezellig om zich prettig te voelen. Bij de meeste mensen gaat dit automatisch. Als je je niet zo goed voelt moet je dit soort dingetjes dus juist doen. Op zulke momenten is dat natuurlijk veel moeilijker, ook als je ouder wordt, wordt dit moeilijker. Sja we moeten het maar 'gewoon' doen dus..;)
|
Hm volgens mij ben ik de eerste waarbij dat niet werkt. Ik word helemaal gek als m'n kamer netjes is. :confused:
Dan krijg ik serieus de neiging om alles expres door elkaar te gooien. Als het een chaos is, voel ik me juist rustig en relaxed. Eigenlijk ben ik gewoon raar. :D |
Het is bij mij wel omgekeerd: als ik me lekker voel heb ik zin om op te ruimen en als ik me rot voel heb ik daar geen energie voor.
|
Citaat:
Laat mijn moeder het maar niet horen, dat kinderen zich minder kunnen concentreren in een rommelig huis. Ze vindt het nu al zo verschrikkelijk dat het haar niet lukt het netjes te houden:P |
Het is over het algemeen fijner om een opgeruimde kamer te hebben dan een puinhoop. :)
1) je kunt alles gemakkelijk terugvinden 2) iets goed georganiseerd hebben, is fijn voor je gemoedstoestand. 3) schoon en fris is beter voor je gezondheid. |
Citaat:
|
Citaat:
Dus ja, geen wonder dat je je dan niet lekker voelt. |
Citaat:
het is nu een rommel, en als ik dat dan ga opruimen raak ik alles weer kwijt en moet ik andere 'vaste' plekken bedenken waar ik spullen neerleg. als het tenminste maar niet te veel zooi is, ik vind het namelijk vaak ook gezellig als een slaapkamer helemaal vol staat! |
Hah, mijn kamer is een grote teringzooi en ik voel me er juist veel beter in dan vroeger toen hij nog veel opgeruimder was.
|
Absoluut! De kamer waarin je leeft zegt iets over je psychische gesteldheid. Onderzoeksgegevens hoeven niet geanalyseerd.
Ik houd van jullie. Kus |
ik heb dat gevoel ook wel.. als ik het erg druk heb en vanalles moet doen en ik kom in mijn kamer die ook nog eens een grote zooi is krijg ik alleen maar meer stress.. ik kan dan bepaalde dingen niet vinden en het lijkt gewoon alsof alles om mijn heen en wat ik doe een grote puinzooi is.
als ik mijn kamer dan weer helemaal heb opgeruimd krijg ik echt een ontspannen gevoel en gaat alles weer beter :) |
ik denk dat je in een rotzooi omgeving uiteindelijk ook niet vrolijk word. Dus het kan wel degelijk een pluspunt zijn dat je je kamer iig tot een plek maakt waar je graag bent, en niet een of andere zwijnenstal
|
Ik denk precies hetzelfde en ik merk het zelf ook.
Ik was down en toen was mijn kamer een rotzooi, en toen ik weer up wqas was mijn kamer ook weer opgeruimd. Nu ben ik weer down en is mijn kamer weer een rotzooi, ik vermoed ook dat mijn identiteitskaart om die reden weg is. |
Even een klein denkbeeldige situatie:
Citaat:
Reacties s.v.p. |
Citaat:
|
Citaat:
+ Citaat:
|
Ja, je functioneert misschien beter in een minder rommelige omgeving. Dat is waar. Maar ik denk ook dat het gevoel van opruimen zélf je al een heel goed gevoel geeft. Omdat je echt 'iets nuttigs gedaan hebt'. Dus het is misschien niet (alleen) 'de netheid van de kamer', een opgeruimde omgeving, maar ook het feit dat jij die omgeving zelf hebt opgeruimd. Volgens mij kan dat best een beetje therapeutisch werken. Dat je tegelijkertijd ook je hoofd opruimt ofzoiets. :confused: Zo ervaar ik dat altijd een beetje in elk geval.
|
Ik vind het wel fijner om in mijn kamer te zijn als hij opgeruimd is dan als het een grote teringzooi is. Ik geloof alleen niet dat het je alledaagse leven ( of iig niet bij mij) beinvloed.
Ik moet vanwege stofallergie iedere week mijn hele kamer opruimen, afstoffen en stofzuigen. Dit doe ik meestal vast op zondag. Ik hou het dan ongeveer drie dagen vol op hem een beetje netjes te houden, de rest van de week is het weer een grote teringzooi. Ik voel me aan het begin van de week echt niet beter dan aan het eind van de week. Maar misschien komt dit wel omdat ik op mijn kamer eigenlijk alleen slaap, tv kijk en rond toetsweken leer. |
Nou, ik heb daar nog nooit wat van gemerkt. :o
|
Klopt, als je omgeving opgeruimt is kan je beter nadenken ;)
|
Citaat:
|
Je kamer kan misschien een afspiegeling zijn van hoe je je voelt.
Bij mij is dat in ieder geval wel zo. :) Misschien voel je je beter omdat je je kamer hebt opgeruimd, maar het lijkt me logischer dat je je beter voelde en toen je kamer hebt opgeruimd. |
Citaat:
Het zal wel niet voor iedereen gelden. Maar de meeste mensen kunnen zich volgens mij beter concentreren wanneer er niet zoveel afleiding is. En afleiding is er minder in een opgeruimde kamer dan in een niet opgeruimde kamer. |
sjeem ik ben de enige die als die zich rot voelt zijn kamer gaat opruimen :p
normaal is het dus een pokkezooi :confused: of ben ik niet de enige??? |
Citaat:
Ik voel me wel prettiger in een mooi opgeruimde kamer, hoewel het nog wel eens een teringbende is :o |
Citaat:
Ik voel me daadwerkelijk beter in een opgeruimde kamer dan tussen de rotzooi, maar als ik me goed voel ga ik echt m'n kamer niet opruimen. (A) Al heeft dat ook wel iets met geen zelfdiscipline hebben te maken. M'n zus heeft het echter precies zoals jij het zegt, als ze zich goed voelt krijgt ze opruimdrang, zodat ze zodra het minder wordt niet ook nog last heeft van de rotzooi. |
hmz, mijn kamer is altijd netjes. ik zorg er gewoon voor dat t niet rommelig/stoffig wordt. maar ik wordt er niet vrolijker of meer depri van. is alleen wel zo wanneer ik al een beetje vrolijk ben, dat ik alles nog netter wil. vooral wanneer de kamer weer gedweild is, heb ik wel zoiets van: ziezo dat is gedaan. beetje een voldaan gevoel.
|
Citaat:
Ik denk wel dat er een link kan zitten tussen het feit dat de toestand van je kamer en de toestand van de geest. Ik zelf heb een niet al te opgeruimde kamer, nu ruim ik het wel eens op (soms iov mijn moeder :o)... Maar als die eenmaal opgeruimd is, is het na een week vaak al niet meer te zien dat die opgeruimd is geweest. Zelf ben ik soms ook een chaoot in mijn hoofd, als ik een paar opdrachten tegelijk krijg wil ik er nog wel eens een paar vergeten :bloos: |
Hm net na het opruimen van mn kamer voel ik me wel altijd fijn. De muziek gaat tijdens dit gebeuren dan ook hard aan en meestal ben ik de helft van de tijd voor de spiegel aan het dansen :P Dat lucht sowieso al wel vaak op. En dat ik weer 2 vuilniszakken vol heb weggegooid is ook altijd een zeer prettig gevoel :)
Maar het is niet zo dat het bij mij dagen aanhoudt ofzo... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37. |