![]() |
Mooiste/Interessantste/Leukste Filosofie boek?
Ik ben bezig in Also Sprach Zarathustra van Nietzsche, maar ik ben benieuwd wat jullie nou lezen? en wat jullie dus het mooiste/interessantste/leukste enz. boek vinden...
|
Ja moeilijk te zeggen.
Nietzsche schrijft erg retorisch en gebruikt geen argumenten (wat had hij nou met argumenten te maken!) De oude grieken schreven veel in dialogen Marx schreef zeer economisch en gebruikte veel cijfertjes en schema's Kant zet in 3 alinea's maar 4 zinnen. En dat zijn slechts een paar verschillen in de schrijfstijlen. Dan kan ik natuurlijk ook nog beginnen over de verschillende onderwerpen waarover geschreven wordt. Moeilijk te zeggen dus. Maar ik kan wel zeggen waar ik op dit moment (verandert per week ongeveer wel) erg in geintresserd ben. En dat is toch wel in Nietzsche's ethiek. En wat ik lees qua filosofie? Tja, zoveel mogelijk he :). |
Ik heb de tractatus van wittgenstein online besteld omdat me dat toch wel een heel mooi boek lijkt.
Nietzsche vind ik overigens vrij vaag omdat hij niet argumenteerd. -edit- is het trouwens geen idee om een sticky met een algemene leeslijst aan te maken? |
Citaat:
|
ben ik ook wel voor in :)
heb trouwens Nietzsche, een biografie van zijn denken besteld. beetje achtergrond informatie enzo |
Lastig, ik lees vrij veel en veel dingen bevallen me maar veel ook niet. Ik vond lof der zotheid van erasmus erg leuk om te lezen. Niet zozeer omdat er vernieuwende dingen instaan etc, maar omdat het op een erg leuke manier geschreven is. Erasmus beschrijft dingen wat speelser, het is allemaal niet zo droog en dat is erg leuk voor de afwisseling.
|
Nietzsche - Ecce Homo, waarschijnlijk verandert dat na het lezen van "zijn Zarathustra", zoals hij dat zelf noemt.
Handig is de tekst van Paul van Tongeren over Nietzsche's Antihumanisme in het boek Humanisme en Religie van oa. Duyndam. Hier wordt goed uitgelegd wat Nietzsche nu precies bedoelt met de dood van God (belang voor de mens) en Zarathustra en de Übermensch. |
Over de dood van god, dan moet je gewoon der Tolle Mensch lezen. Meeste passages daarin zijn best duidelijk.
|
Duidelijke passages wel, maar Van Tongeren legt heel mooi het verband tussen zijn boeken uit en noemt dingen die Nietzsche nooit letterlijk heeft gezegd maar wel bedoeld.
|
Een interpretatie bedoel je....
|
Ik heb niet echt veel filosofieboeken gelezen, een naslagwerk en verder 'Het bewustzijn verklaard' van Dennett. Laatstgenoemde was trouwens wel erg indrukwekkend, maar ik was zestien, toen vond ik al snel wel iets indrukwekkend.
Dé tractatus van Wittgenstein lijkt me ook erg interessant, maar ik moet nog zoveel lezen en ik heb toch zo weinig tijd :o . |
Totalité et Infini, van Emmanuel Levinas
|
De wereld van Sofie, Ik kan me goed voorstellen dat jongeren zich door dat boek laten inspireren om zich wat verder in de Filosofie te verdiepen. (y)
|
Nu ik ook begonnen ben in Ecce Homo, wil ik die na Releric nog een keer noemen. Geweldig om wat autobiografische dingen over hem te lezen. Vooral als ie zegt:
"Alles bij elkaar zou ik mijn jonge jaren niet hebben uitgehouden zonder Wagners muziek. Want ik was tot de Duitsers veroordeeld. Als iemand onder een ondraaglijke druk uit wil komen, heeft hij hasjiesj nodig. Wel ik had Wagner nodig." |
Ik ben eigenlijk nog bezig met de basiskennis, ik heb alleen iets van Plato gelezen.
|
Citaat:
Ik lees nu Politeia van plato, een politieke paradigma :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Zeg even een vraagje hoor, maar is iemand als kant een beetje te lezen voor een beginnend filosoof als ik?
|
Hangt er vanaf wat je van hem leest.
De Nederlandse vertalingen van Kant zijn iig van goeie kwaliteit (Kr. R. V. is laats een hele goeie van uitgekomen). In het Duits heb je zeker veel grammatica kennis nodig. Kant maakt oneindig lange zinnen. Maar even denken hoor, zijn bezinningen over moraal (categorisch imp.), metafysica en verlichting (Was ist Aufklarung) zijn goed te volgen hoor, vind ik dan. Tis gewoon dat ik bij Kant vaak zo iets heb van, oh dude, had je daar zoveel pagina's voor nodig?? En als je kickt op lange zinnen en dure woorden enzo, dan moet je Kant hebben. |
hehe, maar in het duits lezen :eek:
ik haal nu allemaal 2en en 3en op duits :o |
de NL vertalig dus voor jou ;)
begonnen in het boek van Safranski en ik vind het tot nu toe zeer boeiend maar vooral duidelijk. Groot pluspunt |
Citaat:
Zelf heb ik het niet zo op filosofische teksten uit eerste hand. Mensen zoals Hegel, Kant, Nietsche, Wittgenstein etc. vind ik vaak dodelijk saai en loodzwaar. Toegankelijke inleidingen zoals kopstukken van de filosofie, maar ook de meer academische secundaire litaratuur is m.i. beter leesbaar en zorgt vooir een beter begrip van de filosoof in kwestie. |
Citaat:
Het mooie van primaire teksten lezen vind ik dat je dan zelf al lezende je interpretatie van de des betreffende filosoof ontwikkelt. En dan later delen van secundaire teksten bekijken en naar de verschillen kijken. Ik denk dat het lezen van secundair of primair voornamelijk met de mate van je interesse of met hoe ver je in de filosofie wilt komen te maken heeft. Als je filosofie natuurlijk echt de "bomshit" vindt, dan zal je toch met primair aan de gang moeten gaan. Je zult dus moeten afwegen in welke mate je het wel of niet nodig vindt voor je interesse om te zwoegen en te zweten op een primaire tekst. |
Citaat:
|
Youp van 't Hek - 'Het leven is wél leuk'
|
Citaat:
Als je echt op niveau wilt komen van een filosoof, zal je inderdaad net wat meer dan storig moeten hebben ja. Voor background info en de echte basis over filosofen is het een zeer goed boek. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nadat ik de wereld van Sofie gelezen had, wilde ik me verder verdiepen in de filosofie. Ik had al wat rondgekeken in de boekwinkel, maar kon niet echt een boek vinden dat me geschikt leek. Iemand ideeën?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Oeh toevallig, die heb ik net uit de bibliotheek gehaald |
nieuwe aanwinsten:
R. Safranski - Nietzsche, een biografie van zijn denken (had ik al eerder gezegt volgens mij, maartoch) Hub Zwart - Denkbeelden en niet helemaal een Filosofie boek maar heeft zeker wel Filosofische aspecten: Aldous Huxley - Eiland |
|
Ziet eruit als een leuk boek! Ik ken het verder niet, maar klinkt goed.
|
De wereld van Sofie van Jostein Gaarder.
Fantastisch, allesomvattend en met een leuk verhaal eromheen. Het is alleen wel bedoelt als kinderboek. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:35. |