![]() |
(vr)eetbuien
Ik heb periodes dat ik echt ongelooflijk veel troep (chips, chocola, pepernoten) eet. Wat kan ik hiertegen doen? Iets gezonds eten helpt niet, ik kan zelfs nog een halve zak pepernoten (van 500g) wegwerken als ik vlak ervoor mn avondeten op heb :o .
|
Veel boterhammen naar binnenwerken.
Of op je bed gaan liggen en 't proberen te negeren. |
als je over het algemeen wel genoeg eet, is het dan niet gewone zin in snoep? Je kunt natuurlijk ook een handje pepernoten in een schaaltje doen, zak dichtvouwen, wasknijper erop, weer in de kast ermee, en met het schaaltje pepernoten naar je kamer gaan.
|
ik heb dat de laatste tijd ook erg.
maar dat is vooral uit verveling en als ik een rotgevoel heb, maar bv in een schaaltje doen en t zakje dichtdoen helpt dan niet, omdat ik dan gewoon weer opnieuw vul. wat bij mij wel helpt is echt iets gaan doen met iemand, want als iemand erbij is heb ik geen vreetbui. helaas kan dit vaak niet en heb ik dus wel gewoon een vreetbui :( |
Iets gaan doen, of zorgen dat er iemand bij je is, want dan schaam je je te veel voor jezelf :p
|
Geen dingen in huis halen waar je jezelf aan te buiten kunt gaan in een vreetbui, of dat desnoods aan je ouders vragen.
Als je een vreetbui op voelt komen een stuk gaan rennen zodat je ergens anders mee bezig bent, en ver weg van alle verleidingen. Ervoor zorgen dat je nooit alleen in de buurt bent van allemaal troep die je kunt eten, zodat iemand anders je ervan kan weerhouden. De drang om veel te gaan eten heel bewust negeren. Iets gezonds gaan eten in plaats van een hele zak pepernoten. |
Ik ken het :(
|
Shakes, niet perse powershakes oid zolang ze maar niet te vet zijn.
Opkloppen dat spul zodat je je shake amper weg krijgt gegarandeerd dat je hierna minder snel geneigd zal zijn wat te snoepen. |
Jaa, heb ik ook zo vaak. Maar dan moet je gewoon boterhammen pakken of snoep pakken waar je snel bomvol van zit!
|
Citaat:
|
Gewoon negeren of afleiding zoeken.
|
Volgens een docent:
Een eetbui is niet een pak koekjes leegeten of een zak chips. Een eetbui is als je eerst een half brood opeet, dan een halve zak chips, een pak koekjes, dan drie frietjes haalt en een paar milkshakes neemt en dan nog eens een zak drop eet. Heb je dat laatste, heb je een objectieve eetbui. Eet je een pak koekjes leeg en noem je het een eetbui, is het een subjectieve eetbui. Maak je dus niet te veel zorgen. Je mag best zo af en toe eens flink snoepen, als je verder gezond eet en niet structureel zo veel eet is er niets aan de hand. Overigens is het biologisch verklaarbaar dat je zoetigheid kunt eten na je avondeten. Je lichaam stelt zich niet alleen af op de hoeveelheid die je gegeten hebt, maar ook op de stoffen die je gegeten hebt. Daarom gaat een toetje er vaak nog best in; daar zit suiker in en ander spul dat niet door je prakje zit. |
Citaat:
Ik heb het gelukkig niet zo vaak meer en het is ook niet zo ernstig meer de laatste tijd, maar ik ben best een tijd flink eetverslaafd geweest. Ik ben nu weer gaan sporten en dat scheelt op de een of andere manier ook. |
Als ik trek heb in lekkere dingen, ga ik korstjes eten met dik honing erop. Gewoon omdat ik trek heb in zoete dingen.
En anders gewoon lekker een pak koekjes. Dan heb je het maar weer gehad voor een week. Zo'n ramp is dat echt niet. En je komt er ook niet meteen 3 kilo van aan. Op die manier vul je je reserves weer wat aan en heb je daarna niet meer zoveel trek in snoep ed. Als het psychisich is, dan moet je gewoon een andere uitlaatklep zoeken (is gemakkelijk gezegd, dat weet ik)... |
Inderdaad erg herkenbaar :bloos:
Zoals ze al zeggen, niet veel ongezonde dingen in huis hebben, ipv dat gewoon lekker zoet fruit? of andere groente en fruit soorten Verder gewoon afleiding zoeken ipv van gaan eten een spannend boek lezen of gaan sporten. En wat bij mij ook helpt ipv van 6 uur 's avonds om 7 uur eten. Dan heb je de rest van de avond geen honger meer,en ga je 's avonds bijna niks pakken... ('s middags eten mensen toch minder als 's avonds?):P |
Ik eet altijd een banaan ofzo die vullen goed. Maar het werkt niet altijd helaas :(
|
Je tanden poetsen, voor een neutrale smaak in je mond. Helpt al heel wat.
|
Citaat:
nee wij eten altijd heel laat en k vind t echt zwaar kut omdat ik me dan smiddags niet kan beheersen |
Ik krijg hier honger van :(
|
Als ik zin heb in lekkere dingen, dan eet ik dat gewoon. Het is nooit heel veel in een keer en het komt ook niet vaak voor, dus ik mag het wel van mezelf.
- Eten in schaaltjes doen, zodat je niet de hele zak leeg eet. - Iets eten dat wel goed vult, zodat je niet nog meer wilt (zoute en zoete dingen zijn 'verslavend'). - Jezelf een dagje per maand/zoveel weken een 'vreetbui' gunnen. - Goed eet/drinkschema maken en je daar aan houden. |
Ik vind dit ook herkenbaar. Vooral nu ik op kamers zit heb ik geen sociale controle meer.
Wat het bij mij is, is de bezigheid. Mijn mond moet continu bezig zijn. Wat ik dus probeer is kauwgom kauwen, of veel water drinken. Ik drink dus gemiddeld 3 liter per dag. Misschien dat dat kan helpen. Ook, vermijd in de winkels de gangpaden met 'slecht' voedsel. Dan kom je ook niet in de verleiding. Bijvoorbeeld, ik ga hier niet meer naar de Hema (= enige winkel in belgie die echt sinterklaasvoedsel verkoopt), want dan kan ik mezelf niet tegenhouden... Maar ik snap helemaal dat het lastig is. |
Citaat:
|
@esprit-chick: Wat houdt je tegen om tussendoor wat brood of fruit te eten om de periode tot het avondeten te overbruggen?
|
Citaat:
|
Citaat:
ik kan natuurlijk wel zeggen dat ik niet meeeet, en zelf iets fabriceren dat wel rond een uur of 6 klaar is, maar das wel weer heel erg ongezellig Citaat:
kortom, ik vind t zelf ook nix, laat avondeten, maar ja k heb t niet helemaal in de hand en heb iig ff kunne galbakken :) verder vreetbuien.. af en toe moet best kunnen, zolang t niet structureel is geeft t niet echt vind ik verder, kouwgum is niet echt n oplossing, t laat je maag 'denken' dat er eten aankomt, waardoor die zich daar op voorbereidt, als er vervolgens nix komt krijg je juist honger... |
Gewoon niks in huis halen.
|
Citaat:
|
Ik eet ook het meest ongezond 's middags, net als esprit chick. Het probleem is; natuurlijk kan ik wel 's middags eten maar mijn ouders zijn van die mensen van drie maaltijden per dag. Die vinden het heelr aar als ik om 17 uur (we eten om 19.00) nog een boterham ga staan smeren. Dus dan smokkel ik maar wat koekjes mee naar boven :o
|
Citaat:
|
Kan zijn dat je verslaafd bent aan suiker. Cold Turkey afkicken of gewoon je verlies nemen.
Als je gaat afkicken, dus een tijdje echt helemaal geen suiker, zul je merken dat je minder nodig hebt als je dan zin hebt. |
Kan zijn dat je verslaafd bent aan suiker (geldt volgens mij voor meer mensen hier, bijvoorbeeld de broodkorsten met honing). Cold Turkey afkicken of gewoon je verlies nemen.
Als je gaat afkicken, dus een tijdje echt helemaal geen suiker, zul je merken dat je minder nodig hebt als je dan zin hebt. Het is wel zwaar, en het is ook niet zo dat je (veel) minder moet eten, alleen de suikers schrappen. Chocolade(de cacao) is trouwens ook verslavend. Als je af en toe tijdens je ongesteldheid echt chocolade nodig hebt, neem dan pure of zelfs bittere chocolade. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Och, ik eet vrij vaak een zak snoep leeg, meestal in tijden dat ik juist niet gestrest ben, dat is wel vreemd eigenlijk :). mij boeit het niet heel veel, tumtummetjes zijn nu eenmaal lekker
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40. |