![]() |
Huurverhoging
Ik woon nu tijdelijk in een studentenflat tot ik aan de beurt ben voor een andere flat over een paar maanden.
Mijn huisgenoten zitten hier langer en wilden daarom ook een wasmachine afschaffen en laten instaleren. Omdat ik toch binnenkort zou weggaan en ik mijn was thuis doe bij mijn ouders, wilde ik niet aan de wasmachine meebetalen. Vandaag krijg ik een brief van de huisbaas waarin staat dat hij de huur per 1 december verhoogd met 10 euro pm, zodat de kosten van het hogere watergebruik en de instalatie hierin verwerkt kunnen worden. "want dat was afgesproken met twee van de andere bewoners." Mag dit zomaar, zonder dat ik hiermee akkoord ben gegaan? |
Betaal gewoon die 10 euro voor een paar maanden. Niet helemaal eerlijk, maar ik denk niet dat je er veel aan kunt doen. Die huurbaas kan moeilijk voor iedereen een ander bedrag gaan berekenen omdat de 1 meer achter de computer zit en de ander helemaal niet (bijv.).
Ik neem trouwens aan dat je aanschaffen bedoelt en niet afschaffen? :p |
Nee, het mag niet, want het is een dienst die aan jou niet geleverd is, omdat jij er geen gebruik van maakt.
Maar heb je de purrie wel om voor die paar tientjes al dat gedoe over je heen te halen? Je kunt hem bellen en de zaak uitleggen, als hij akkoord gaat heb je geluk. |
Als jij ergens een kamer gaat huren, wordt je toch ook niet gevraagd van welke diensten je wel of geen gebruik gaat maken om vervolgens het huurbedrag te berekenen?
|
het is natuurlijk wel oncontroleerbaar of jij die wasmachine nou wel of niet gebruikt. Daarnaast, de mogelijkheid is er. Volgens mij betaal je toch voor de geboden diensten, of je er nou gebruik van maakt of niet.
(stel, je woont in een flat waar iedereen meebetaalt aan het onderhoud van de lift, bv. dmv de contributie voor de vereniging van eigenaren; dan betaal je voor die lift, omdat-ie er is, niet omdat je er gebruikt van maakt.) maar goed, ik zou me sowieso al niet druk maken om dat tientje. |
Citaat:
|
Citaat:
Het gaat hier volgens mij alleen om GWL en in veel huurcontracten zul je zien dat er een exclusiefprijs gerekend wordt en dat daarbovenop een bedrag voor servicekosten gerekend wordt, met een toevoeging dat het aan je doorberekend wordt als de servicekosten hoger uitvallen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Edit: Nou ja, nu ik erover nadenk is het misschien ook wel logisch. Maar wat ik er vooralsnog mee wilde zeggen: je moet wel vaker ergens voor betalen waar je geen gebruik van maakt :p |
Citaat:
ach, afschaffen, kon dat maar in dit geval :) @GMB; idd, het is de incl prijs die omhoog gaat. |
Dan regel je dat toch in goed overleg met je huisgenoten? Als de huisbaas ook zo duidelijk aangaf dat het puur om de extra energie kosten voor die wasmachine gaat en de aanschaf van die wasmachine ook onderling geregeld is moet dat toch wel lukken? Maargoed, het gaat uiteindelijk maar om een 10tje..
Nevermind, installatie zit d'r blijkbaar bij in. |
Citaat:
Installatiekosten: de huisbaas is elekticien, dus het kwam alleen op materiaalkosten neer, dan vind ik 40 euro idd veel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb hier nog een vraag over.
Ik heb een contract in legale onderhuur. In dat onderhuurcontract dat ik met de bewoner heb getekend staat dat ik de kamer voor 5 maanden huur tegen 310 euro per maand. Die eerdergenoemde huursverhoging wordt door de huisbaas, waarmee ik dus geen direct contract heb getekend, ingevoerd. Verandert hiermee automatisch mijn onderhuurcontract? |
Dat ligt aan het contract, als daar geen clausule in staat voor dit soort zaken, heeft de huurverhoging van de huisbaas geen invloed op het bedrag dat jij betaalt.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56. |